تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۰
۰
کد مطلب : ۲۹۵۸۶

آثار مرتبط با «نهج‌البلاغه» و «دانشنامه علایی» را بخوانید

آثار مرتبط با «نهج‌البلاغه» و «دانشنامه علایی» را بخوانید
محمدمهدی جعفری، استاد بازنشسته دانشگاه شیراز و نهج‌البلاغه‌پژوه پیشکسوت و سید مسعود حسینی، دانش‌آموخته فلسفه غرب و مترجم این حوزه دو کتاب «نهج البلاغه» و آثار مرتبط با این کتاب شریف و «دانشنامه علایی» اثر ابن‌سینا به زبان فارسی را برای مطالعه علاقه‌مندان این دو حوزه در آخر هفته پیشنهاد دادند.

جعفری در گفت‌و‌گو با ایبنا و در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد خود به علاقه‌مندان حوزه کتاب گفت: از آنجایی که تخصص من در حوزه «نهج‌البلاغه» است و واحدهای درسی بسیاری درباره این کتاب را در دانشگاه‌ها تدریس کردم، به خوانندگان توصیه می‌کنم، علاوه بر مطالعه این کتاب شریف در روزهای آخر هفته، برخی آثار مرتبط با «نهج‌البلاغه» را نیز در دستور مطالعه خود قرار بدهند.

وی افزود: نخستین‌بار «سید رضی» به گردآوری «نهج‌البلاغه» اقدام کرد و از آن پس بسیاری از مترجمان و مصححان به ترجمه و تصحیح این کتاب شریف اقدام کردند که هر کدام به فراخور می‌تواند تفاسیری درباره نامه‌ها و خطبه‌های امام علی (ع) را در دسترس آنها قرار بدهد. مطالعه «نهج‌البلاغه» نیز می‌تواند چشم‌انداز مناسبی درباره اعمال انسان‌ها در برابر آنها باز کند.

«دانشنامه علایی»، گنجینه زبان فارسی و فلسفه

سید مسعود حسینی، مترجم حوزه فلسفه غرب که آثار متعددی در کارنامه علمی وی نیز دیده می‌شود در پاسخ به این سوال ایبنا، گفت: اخیرا انتشارات مولی کتابی با عنوان «دانشنامه علایی» منتشر کرده که اثر فیلسوف بزرگ ایرانی، ابن‌سینا است. این کتاب چندین سال پیش در ۴ جلد و در همدان منتشر شده بود، اما انتشارات مولی این کتاب سترگ را در یک جلد و با طرحی زیبا و چشم‌نواز به چاپ رسانده است.

وی ادامه داد: این کتاب از دو جنبه برای دانشجویان حائز اهمیت است. ابتدا این‌که با مطالعه این کتاب به گنجینه عظیم زبان فارسی در نزد ابن‌سینا پی می‌بریم و در درجه دوم با یک متن فلسفی بسیار عمیق از فیلسوف نامی ایران یعنی ابن‌سینا آشنا می‌شویم.

به گفته حسینی، این کتاب با تصحیح محمد معین، مهدی مشکات و تقی بینش منتشر شده است. «دانشنامه علایی» به زبان فارسی در پنج علم منطق، طبیعیات (علم زیرین) هیئت، موسیقی و علم آنچه بیرون طبیعت است (علم برین)، از سوی ابن‌سینا و به زبان فارسی تالیف شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما