تاریخ انتشار
جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۴
۰
کد مطلب : ۲۹۵۹۷

ناشران قرآنی و قرآن‌های چینی و دولتی

ناشران قرآنی و قرآن‌های چینی و دولتی
ناصر تبریزی - مدیر انتشارات فیض کاشانی - که به تازگی در مراسم «۳۰ تلاش جهادی در حوزه چاپ و نشر قرآن کریم» از سوی سازمان دارالقرآن تقدیر شده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره معیارهای انتخاب دارالقرآن گفت: معیار دارالقرآن برای انتخاب ناشران برتر این بود که از اول انقلاب تاکنون در کار انتشار قرآن تداوم داشته باشند. انتشارات فیض کاشانی کارهای قرآنی را به صورت مدام انجام می‌دهد و به جز آن سایر آثار از دسته‌های دیگر را نیز منتشر می‌کند.

او با بیان این‌که این انتشارات انشار قرآن را از ابتدا تاکنون انجام داده و هنوز هم قطع نکرده‌ است، اظهار کرد: برخی از انتشاراتی‌ها به صورت مقطعی به نشر قرآن و پس از دوره‌ای به مباحث دیگر می‌پردازند. اما انتشارات ما ضمن انتشار آثار فلسفی، عرفانی، اخلاقی، اجتماعی و ... همیشه انتشار قرآن را در برنامه کاری خود داشته است.

این ناشر در ادامه درباره پیشینه این انتشارات بیان کرد: تقریبا ۳۷ سال است که از تأسیس این انتشارات می‌گذرد. در ابتدای تأسیس نام نهضت زنان مسلمان را داشت و با نشریه‌ها همکاری می‌کرد. آن زمان نهضت‌ها و تشکل‌های زنان بسیار کم بودند. سپس این انتشارات به فیض کاشانی تغییر نام داد. در آن روزها ما با ۱۷ نشریه همکاری داشتیم و به طور جنبی جزوه‌های کم‌حجم مباحث مختلف را نیز منتشر می‌کردیم.

تبریزی افزود: از سال ۵۹ به بعد کار انتشار کتاب را پی گرفتیم. در آن زمان کتاب‌های عرفانی و فلسفی همچون آثار ملاصدرا و آشتیانی چاپ می‌شد. ما اولین ناشری بودیم که بعد از انقلاب کتاب‌های حضرت امام (ره) منتشر کردیم. طی زمان به کتاب‌های اخلاقی و اجتماعی که به مقطع سنی جوانان و نوجوانان مربوط بود، روی آوردیم.

او درباره تغییر سیاست‌های این انتشارات در دهه ۷۰ اظهار کرد: در آن زمان برای اولین بار سیره زندگی ائمه (ع) را چاپ کردیم. از ابتدا انتشار قرآن در کنار انتشار سایر مباحث انجام می‌شد اما از سال ۷۰ به بعد انتشار قرآن را در مقام بالاتری گذاشتیم. از این سال‌ها کار انتشار و ترجمه قرآن به صورت ترجمه مقابل، ترجمه زیر و بدون ترجمه آغاز شد و در این مدت تا کنون صدها هزار نسخه قرآن تقدیم بازار فرهنگ قرآنی کرده‌ایم.

این ناشر درباره مشکلات بازار انتشار قرآن گفت: بزرگ‌ترین مشکل بازار قرآن این است که اشباع شده است. ما در سال ۷۰ در انتشارات پیام آزادی قرآن منتشر می‌کردیم ولی آن سال‌ها قیمتش در بازار مشخص نبود. به علت قیمت بالای این قرآن‌ها ما با کاغذهای ۷۰ گرمی تعداد زیادی قرآن ساده منتشر کردیم و قیمت قرآن از ۲۰۰۰ تومان به ۵۰۰ تومان و حتی کمتر رسید و با این کار جلوی گرانی قرآن را گرفتیم.

او همچنین افزود: آن زمان کاغذ ۴۰ یا ۶۰ گرمی نبود و ما نسخه‌های قرآنی را با کاغذهای ۷۰ یا ۸۰ گرمی منتشر می‌کردیم. انتشارمان تا حدی بالا بود که کتاب‌های قرآن بدون ترجمه‌مان به سایر کشورها همچون تاجیکستان، بلغارستان و قرقیزستان صادر می‌شد.

او درباره وضعیت فعلی انتشار قرآن بیان کرد: از سال ۸۵ به بعد کاغذهای ۴۰ تا ۶۰ گرمی به بازار آمد. این کاغذها برای انتشار قرآن‌های نفیس استفاده می‌شود که به علت گرانی‌شان تنها گروه خاصی می‌توانند چنین قرآن‌هایی بخرند. اما هدف ما این بوده که ارزان‌ترین قرآن را با بهترین کیفیت به دست مردم برسانیم.

این ناشر قرآنی با اشاره به برگزیده قرآن چینی و دولتی اظهار کرد: طبق قانون، نهادهای دولتی حق انتشار قرآن را ندارند اما مدتی است شهرداری، ارتش، سپاه و ... به چاپ قرآن می‌پردازند، این کار باعث شده تا بازار به هم بخورد. در چنین وضعیتی افراد سودجو هم در چین قرآن منتشر می‌کنند که ترجمه و نوشته آن‌ها اشکال دارد.

او درباره فعالیت دارالقرآن برای جلوگیری از ایجاد نابسامانی اظهار کرد: دارالقرآن سعی کرده جلو ورود قرآن چینی را بگیرد؛ به همین دلیل نامه‌ای به گمرک داده تا از واردات قرآن‌های خارجی جلوگیری شود. هر قرآن وارداتی ابتدا باید از زیر نظر دارالقرآن رد شود. این قرآن‌های وارداتی در بازار تهران ۴۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد و ناشر داخلی نمی‌تواند با چنین قیمتی رقابت کند.

تبریزی در ادامه متذکر شد: تا حدی زیادی جلو قرآن‌های چینی گرفته شد، اما نهادهای دولتی همچنان قانون را زیر پا می‌گذارند و انتشار قرآن را ادامه می‌دهند. البته سازمان تبلیغات اسلامی نیز قرآن‌هایی با کیفیت خوب و قیمت پایین منتشر کرده است.

مدیر انشارات فیض کاشانی با بیان این‌که از سال ۸۵ به بعد بازار قرآن در ایران اشباع شده است تشریح کرد: البته این اشباع‌شدگی به معنی اشباع کامل نیست. شاید در سال دو میلیون نسخه قرآن منتشر شود، اما استقبال از قرآن‌های ساده نسبت به گذشته بسیار کم شده است. قرآن‌های شیک همچون قرآن‌های قابدار، چهاررنگ و ... مخاطب خاص خودش را دارد.

او خرید قرآن‌های ساده را بسیار کم دانست و بیان کرد: به عنوان نمونه ممکن است کسی برای رفتگان خود قرآن اهدایی بخرد اما نسبت به قبل که ما تعداد زیادی قرآن منتشر می‌کردیم و در نمایشگاه‌ها به فروش می‌رفت علاقه کم شده است. ما زمانی که بازار خوب بود ۱۰ تا ۱۵ هزار نسخه قرآن منتشر می‌کردیم، اما الان تنها دوهزار نسخه منتشر می‌کنیم.

این ناشر قرآنی همچنین گفت: نگهداری قرآن پس از انتشار مثل سایر کتاب‌ها نیست، زیرا قرآن اگر بماند خمیر نمی‌شود. اگر قرآنی امسال فروش نرود، قطعا سال بعد فروخته می‌شود. به عنوان نمونه خود من سال ۹۰، ۲۰ هزار نسخه قرآن رحلی بدون ترجمه چاپ کردم که به مرور فروش رفت و تنها ۴۰۰ نسخه از آن باقی مانده است.

ناصر تبریزی با بیان این‌که در حال حاضر به کاغذ قرآن یارانه تعلق نمی‌گیرد اظهار کرد: بازار نشر به طور کل افت کرده اما بازار کتاب‌های اسلامی مخصوص جوانان افت شدیدی کرده است. با توجه به رکود اقتصادی بازار و درآمد مردم، نشر بسیار ضعیف شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما