تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۹
۰
کد مطلب : ۲۹۶۰۷

شمار نفایس گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی از مرز 98 هزار اثر گذشت

شمار نفایس گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی از مرز 98 هزار اثر گذشت
رئیس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی، شمار نسخه‌های خطی و چاپ سنگی اهدایی در سال جاری را، حدود یک هزار نسخه عنوان کرد و افزود: از این میان، نیمی خطی و نیمی چاپ سنگی است و بالغ بر ۲۰۰ نسخه خطی و چاپ سنگی نیز خریداری شده است.
سید محمدرضا فاضل هاشمی گفت: در راستای اطلاع‌رسانی به ‌روز و دقیق به محققان، به همت کارشناسان مرکز، بیش از ۲۲ هزار مورد از اطلاعات نسخه‌های خطی، چاپ سنگی، چاپی، کتب دیجیتال، کاربرگه‌ها، کتب عکسی و... وارد پایگاه سیمرغ شده و در جستجوی سامانه، قابل بازیابی خواهد بود تا محققان بتوانند از آخرین اطلاعات نسخه‌های موجود در مخزن خطی مطلع شوند.
فاضل هاشمی به فهرست‌نویسی نسخ خطی اشاره و تصریح کرد: از ابتدای سال، حدود ده هزار نسخه از منابع موجود فهرست‌نویسی شده که شامل کتب خطی، چاپ سنگی، نسخ دیجیتالی، و پژوهش و معرفی نفایس بوده است.
وی در پایان خاطرنشان ساخت: در راستای حفاظت هرچه بیشتر منابع ارزشمند موجود، بالغ بر ۳۴ هزار و ۴۰۰ نسخه خطی، به بخش‌های مختلف از جمله فهرست‌نگاران، بخش دیجیتال‌سازی، بخش مرمت و صحافی و شورای ارزیابی و بازیابی نسخ خطی واگذار شده که پس از بررسی درخواست‌ها و خدمات‌رسانی لازم، مجددا به مخزن برگشته است.
گفتنی است گنجینه مخطوطات آستان ‌قدس رضوی، پیوسته به واسطه قداست معنوی، اعتماد مردمی و نگهداری و حفاظت دقیق علمی و تجربی، روزانه پذیرای بسیاری از مصاحف شریف و کتب خطی و اسناد تاریخی است که پس از ثبت و فهرست‌نویسی، در اختیار علاقه‌مندان به آثار معنوی و تاریخی قرار می‌گیرد.
مرجع : پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما