تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۷
۰
کد مطلب : ۲۹۶۴۵

نیازهای آموزشی زائران در عرصه قرآن باید برآورده شود

نیازهای آموزشی زائران در عرصه قرآن باید برآورده شود
«کاظم بافتی‌گرامی» در سال ۱۳۴۰ در مشهد چشم به جهان گشود. از ۹ سالگی به خاطر حضور گروهی از دخترها و پسرها در مکتب‌‌‌خانه مادرش، او نیز علاقه‌مند به فراگیری قرآن شد و به مدت سه سال روخوانی و روان‌خوانی را نزد مادر آموخت و برای ارتقای سطح قرآنی به نزد مرحوم احمد هروی رفت و تجوید را یاد گرفت و در ادامه فراگیری کلام وحی در سطح صوت و لحن، از محضر مرحوم محمدعلی اوحدی کسب فیض کرد. با ورود در دانشگاه رضوی برگی تازه در دفتر زندگی او باز می‌شود. مرحوم آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی در کلاس اخلاق آیات قرآن را از حفظ می‌خواند و در مورد آن به ایراد سخنرانی می‌پردازد، این شیوه تدریس آیت‌‌الله خزعلی گامی بلند در تصمیم‌گیری استاد بافتی‌گرامی می‌شود تا او نیز به حفظ قرآن بپردازد. طی یک برنامه‌ریزی پس از تدریس مرحوم خزعلی هر دو با هم به حفظ قرآن مشغول می‌شوند تا اینکه این حافظ بین‌المللی طی سال‌های ۶۳ تا ۶۶ موفق به حفظ کل قرآن می‌شود.
او که قرائت را به سبک مرحوم عبدالباسط عبدالصمد فرا گرفته، اکنون نیز تمرینات حفظ قرآن را روزانه به سبک این قاری مصری انجام می‌دهد و از سال ۶۶ تا ۷۳ پا به عرصه مسابقات اوقاف و امور خیریه می‌گذارد و حائز رتبه‌های برتر می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به کسب سه رتبه اول، دو رتبه دوم و سه رتبه سوم حفظ کل در مرحله کشوری اوقاف و امور خیریه و چهار مقام بین‌المللی حفظ کل در مسابقات ایران و سوریه اشاره کرد.
این حافظ بین المللی که مدرک کارشناسی ارشد را با ارائه پایان‌نامه‌ای با موضوع «عوامل پیروزی و شکست مسلمانان از دیدگاه قرآن» گرفته است، تصمیم دارد این پایان‌نامه را به چاپ برساند.
این استاد قرآن به مدت یک دهه با اداره علوم قرآنی و اداره زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی همکاری داشت و تدریس و پرورش نخبگان حفظ قرآن، از جمله خدمات شایانی است که او در پرونده قرآنی خود دارد و قرار است در ۲۳ بهمن‌ماه در همایش «تجلیل از اساتید و قاریان پیشکسوت» از سوی سازمان تبلیغات اسلامی زحمات وی اجر نهاده شود. به سراغ او رفتیم تا بیشتر با این استاد حفظ قرآن آشنا شویم.

• بفرمایید چه مدت با اداره علوم قرآنی و اداره زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی همکاری داشته‌اید؟
- سال ۸۲ تا ۹۰ با اداره علوم قرآنی در تدریس تجوید، حفظ و تفسیر قرآن همکاری می‌کردم و کلاس نخبگان حفظ برای بانوان و آقایان داشتم که الان آن‌ها نیز از اساتید حفظ این اداره هستند. از سال ۸۹ تا اوایل سال جاری نیز با اداره زائران غیرایرانی بحث تلاوت کلام وحی را داشتم و برای آنان به زبان عربی و انگلیسی به ایراد سخنرانی می‌پرداختم.

• آیا زبان عربی و انگلیسی برای یک قاری و حافظ ضروری است؟ شما در دوران تحصیل این دو زبان را آموختید؟
- در دانشگاه علوم اسلامی رضوی زبان عربی را آموختم، اما در اولین سفر تبلیغی که به کشور انگلستان داشتم پس از تلاوتم، مترجم آیات را برای مستمعان ترجمه می‌کرد، پس از بازگشت به ایران تصمیم گرفتم زبان انگلیسی را نیز یاد بگیرم. در سال ۷۱ این زبان را فرا گرفتم و الان ۶۰ درصد به این زبان تسلط دارم و می‌توانم در سفرهای تبلیغی‌ام با مردم دیگر کشورها ارتباط برقرار کنم و سوالات آنان را درباره قرآن پاسخگو باشم.

• با توجه به همکاری شما با اداره علوم قرآنی، فعالیت‌های این اداره را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
- در چند سال اخیر فعالیت‌های قرآنی این اداره گسترش خوبی داشته است. ولی نکته قابل توجه که اداره علوم قرآنی بیشتر به آن سمت رفته، تبلیغات است. خداوندمتعال در سوره الرحمن آیات ۲ و ۳ می‌فرماید: «عَلَّمَ الْقُرْآنَ، خَلَقَ الْإِنسَانَ، قرآن را یاد داد، انسان را آفرید» مفسران گفته‌اند: «این آیات که ابتدا به علم و سپس به خلقت انسان اشاره دارد به خاطر اهمیت علم است». برگزاری محافل قرآنی خوب است، ولی نیاز آموزشی یک زائر را برآورده نمی‌کند، بنابراین باید این اداره بیشتر به بحث آموزش بپردازد.

• ارزیابی‌تان در مورد فعالیت‌های قرآنی اداره زائران غیرایرانی چیست؟
- این اداره در ابعاد مختلف برای گروه‌هایی از زائران اردو، عرب و آذری‌زبان جلسات سخنرانی در زمان‌های ۳۰ و ۴۵ دقیقه و یک ساعت دارد، ابتدای این جلسات قرآن تلاوت می‌شود که به نوبه خود خوب است. اما بهتر از این نیز برای زائران غیرایرانی می‌توان کار کرد و آن هم پرداختن به موضوعات مورد نیاز زائر است. همچنین نیاز است از طولانی بودن جلسات برای این گروه از زائران پرهیز شود، زیرا فرصت برای زائر اهمیت دارد و اگر بخواهد روزانه در چند سخنرانی این اداره حضور یابد دیگر از زیارت و برنامه‌های دیگرش باز می‌ماند.

• قرآن نقطه مشترک بین ملل اسلامی است. اداره زائران غیرایرانی چقدر از این کتاب اسلامی در برنامه های فرهنگی خود استفاده کرده است؟
- «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ، و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید»، نیاز است یک جلسات مشترک بین ملل اسلامی با زبان‌های مختلف برگزار و مباحث مشترک برای آن‌ها ارائه شود و نقش مهمی که این اداره می‌تواند ایفا کند، پرداختن به اصول اسلامی و قرآنی است.

• آیا شاگردان شما نیز در عرصه حفظ موفق هستند؟
- بله. مهدی حسنی، رضا عابدین‌زاده و حجت‌الاسلام محمدمهدی رجبی هر سه حافظ کل قرآن و دارای مقام‌های بین‌المللی هستند و در برنامه‌های قرآنی حرم مطهر نیز اجرای برنامه دارند.

• ۲۰ سال سابقه حفظ قرآن. آیا کتابی در این عرصه منتشر کرده اید؟
- بله. فعالیت‌های بنده تنها به قرائت، حفظ و شرکت در مسابقات قرآن خلاصه نمی‌شود، بلکه در طی دو دهه توانسته‌ام چهار کتاب «روش حفظ قرآن»، «اصول و کیفیت قرآن»، «شناخت روش‌های قرآن» و «راهنمای حفظ قرآن به صورت موضوعی» را به نگارش در آوردم که دو کتاب «روش حفظ قرآن» و «اصول و کیفیت قرآن» چاپ و منتشر شده‌اند و دو کتاب دیگر در دست اقدام است تا از سوی سازمان دارالقرآن‌الکریم به چاپ برسند.

• از تأثیر قرآن در خانواده بگویید؟
- یکی از اثرات قرآن در خانواده‌ام تربیت فرزندانی قرآنی است. آن‌ها در کنار فعالیت شغلی از قرائت قرآن غافل نیستند. هفته ای یکی و دو ساعت با فرزندانم جلسه‌ می‌گذارم و پس از خواندن قرآن اشکال‌های آن‌ها گرفته می‌شود.

• فعالیت‌های قرآنی خویش را چگونه دنبال می‌کنید؟
- چند سالی است که به تفسیر ترتیبی مشغول هستم و از ابتدای تفسیر قرآن خلاصه‌برداری می‌کنم، همکاری با موسسه قرآن و نهج البلاغه، شرکت در مراسم مختلف برای ترتیل‌خوانی، داوری مسابقات و ارائه مشاوره‌های قرآنی از دیگر فعالیت‌های قرآنی‌ام است. از سوی موسسات فرهنگی برخی کشورها برای تدریس، تبلیغ و تلاوت قرآن دعوت می‌شوم. همچنین از طرف سازمان تبلیغات و ارتباطات به کشورهای انگلستان، فرانسه، بلژیک، کنیا، اتیوپی، قطر، عربستان، لبنان و سوریه برای تبلیغ و تلاوت کلام وحی اعزام شده‌ام.
مرجع : پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما