تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۹
۰
کد مطلب : ۲۹۸۳۰

برگزاری کارگاه بوم‌شناسی جهان تشیع

برگزاری کارگاه بوم‌شناسی جهان تشیع
دبیر علمی "کارگاه بوم‌شناسی جهان تشیع در حوزه خلیج‌فارس" گفت: دومین نشست بوم‌شناسی تشیع در سال جاری در دانشگاه اصفهان با ارایه ۱۴ سخنرانی از اساتید تاریخ دانشگاه‌ها و برگزاری میزگرد، برنامه پرسش و پاسخ با رویکرد تبادل‌نظر برگزار شد.

اصغر منتظر القائم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، اظهار کرد: قطب مطالعات فرهنگ و تمدن شیعه در دوره صفویه سلسله نشست‌هایی درباره شیعه شناسی برگزار کرده که یکی از محورهای اساسی آن، مباحث بوم‌شناسی تشیع است. این کارگاه دومین نشست درباره بوم‌شناسی تشیع در سال جاری است که اساتیدی از دانشگاه‌های اصفهان، تهران و قم به ارایه مقاله در موضوعات جغرافیایی، مردم‌شناسی، اعتقادات، جمعیت و زیارتگاه‌های شیعیان منطقه خلیج‌فارس پرداختند. ۵۵ چکیده مقاله در کتاب همایش نیز به چاپ رسیده است.

وی ادامه داد: موقعیت ژئوپلتیک شیعه در خلیج‌فارس، وجود ذخایر گسترده نفتی و گازی در منطقه خلیج‌فارس، جمعیت فراوان مسلمان این منطقه که به رقم ۱۲۵ میلیون نفر می‌رسد، میراث فرهنگی و تمدنی، ارتباطات شیعیان، نقش انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی این منطقه، رشد مطالعات شیعه شناسی و روابط فرهنگی و تحولات تاریخی منطقه از جمله موارد ضرورت برگزاری این کارگاه به شمار می‌آید.

مجری کارگاه بوم‌شناسی جهان تشیع در حوزه خلیج‌فارس درباره اهداف این کارگاه تصریح کرد: گسترش مطالعات شیعه شناسی، برنامه دار کردن موضوعات مطالعه و تبادل‌نظر اساتید با تحقیقات نوین مستشرقان و شیعه شناسان مسلمان و غیرمسلمانان نیز آشنایی بیشتر محققان، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی با عرصه‌های مطالعات تشیع از اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما