تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۰
۰
کد مطلب : ۲۹۹۴۵

تلاش براي مداح محور نبودن كاروان‌هاي عتبات عاليات

تلاش براي مداح محور نبودن كاروان‌هاي عتبات عاليات
حجت‌الاسلام علي پروانه، مدير جذب و ساماندهي معاونت فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري در خصوص سياست‌هاي بعثه مقام معظم رهبري در استفاده از سخنران و مداح طي سفرهاي زيارتي، گفت: سياست بعثه تمركز بر حضور بيشتر سخنرانان و استفاده بيشتر از مراسم سخنراني است.

وي ادامه داد: از ابتداي سال جاري تاكنون بيش از ۱۴ هزار كاروان از طرف سازمان حج و زيارت به عتبات عاليات اعزام شده‌اند كه هر كاروان را يك روحاني و يا يك مداح همراهي كرده‌اند.

حجت‌الاسلام پروانه تصريح كرد: دفاتر زيارتي وابسته به سازمان حج و زيارت مكلف هستند يك روحاني و يا يك مداح در كاروان‌هاي عتبات عاليات داشته باشند كه از ۱۴ هزار كاروان اعزامي، تعداد كاروان‌هايي كه آنها را روحانيان همراهي مي‌كرده‌اند بيشتر از كاروان‌هايي بوده كه مداح همراه داشته‌اند.

وي به اعزام سخنران و مداح ثابت به عراق نيز اشاره و اظهار كرد: محور برنامه‌هاي مورد تأكيد بعثه در عتبات عاليات اعزام و حضور منبري‌هاي شاخص است. بر همين اساس با حضور بهترين منبري‌ها، سخنرانان و مداحان كشور صبح‌ها در حرم امام حسين(ع) و شب‌ها در حرم حضرت عباس(ع) برنامه سخنراني و مداحي ويژه زائران ايراني برگزار مي‌شود. در برنامه‌هاي عمومي در بعثه كربلا نيز يك سخنران و مداح حضور دارند و تمامي زائران ايراني مي‌توانند از اين برنامه‌ها استفاده كنند.

حجت‌الاسلام پروانه به عدم حضور مداحان در كاروان‌هاي حج و عمره نيز اشاره و اعلام كرد: در بحث عمره و حج فقط يك روحاني در هر كاروان حضور دارد. البته چند مداح براي اجراي برنامه‌هاي عمومي مانند دعاي كميل و ندبه به حج و عمره اعزام مي‌شوند.

ابتدا مداحي بعد سخنراني

وي به اقتضائات خاص سفر عتبات عاليات و علاقه مردم به حضور مداح و برگزاري مراسم سينه زني و مداحي در اين سفر نيز اشاره كرد و گفت: در گذشته و قبل از انقلاب برنامه‌هاي مذهبي به اين سبك بود كه قبل از منبر رفتن روحاني يا سخنران مراسم سينه زني و مداحي برگزار مي‌شد و مداح مجلس را آماده مي‌كرد و سپس خطيب و سخنران به سخنراني مي‌پرداختند. يعني مداحي مقدمه‌اي براي سخنراني بود اما اكنون اين مسئله برعكس شده‌است و سخنران، اول سخنراني و مجلس را آماده مي‌كند سپس مجلس را به مداح مي‌سپارد كه اين مورد رضايت و پسند ما نيست.

حجت‌الاسلام پروانه عنوان كرد: اقتضاي سفر به عتبات عاليات اين است كه زائر دوست دارد حتماً مداح همراه كاروان بوده و عزاداري و مداحي صورت‌گيرد. بر همين اساس يكي از طرح‌هايي كه سازمان حج و زيارت اجرا مي‌كند اين است كه به جاي كاروان‌هاي ۴۰ نفره كاروان‌هاي ۸۰ نفر تشكيل شود و همراه هر كاروان يك روحاني و مداح حضور داشته‌باشند. اين مسئله موجب مي‌شود كه روحاني و مداح هر كدام مسئوليت‌هاي خود را انجام دهند و مكمل هم باشند و هر دو در كاروان حضور داشته باشند.

تلاش براي مداح محور نبودن كاروان‌هاي عتبات عاليات

وي ادامه داد: يعني جايي كه نياز به سخنراني، برگزاري نماز جماعت، پاسخ به سؤال‌هاي شرعي و ... است روحاني فعاليت كرده و در جايي كه نياز به مداحي است، مداح كار خود را انجام مي‌دهد. اين مسئله موجب مي‌شود كاروان‌ها مداح محور نباشند.

مداح‌محوري در كاروان‌هاي آزاد و غير مجاز عتبات عاليات

مدير جذب و ساماندهي معاونت فرهنگي بعثه در پاسخ به اين سؤال كه تعداد زيادي از كاروان‌هاي غيرمجاز يا آزاد از روحاني استفاده نمي‌كنند و صرفاً مداح همراه خود دارند، آيا بعثه مي‌تواند در اين بخش اقدامي انجام دهد؟ گفت: براي كاروان‌هاي آزاد نيز تأكيد نماينده ولي فقيه اين است كه سياست‌گذاري كرده و از نقش حاكميتي بعثه و حج استفاده كنيم.

وي تصريح كرد: اين كاروان‌ها را بايد سازماندهي كنيم و چارچوبي تعيين شود كه حتماً از روحانيان و مداحان مورد تأييد بعثه استفاده كنند. كه كار كارشناسي اين مسئله در دست اقدام است.

حجت‌الاسلام پروانه با انتقاد از اينكه در برخي از هيئت‌هاي مذهبي و حتي برنامه‌هايي كه در مساجد برگزار مي‌شود، سخنران وجود ندارد و فقط به مداحي و عزاداري پرداخته مي‌شود، گفت: سياست‌گذاري فرهنگي در عتبات، عمره و حج به اين صورت است كه ما حتماً محفل انس و معرفت با قرآن كريم در كاروان‌ها برگزار مي‌كنيم و خطباي بزرگ و منبري‌هاي شاخص نيز به سخنراني مي‌پردازند و اين برنامه‌ها بسيار مورد استقبال زائران قرار مي‌گيرد.
مرجع : http://hajj.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما