تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۰
۰
کد مطلب : ۳۰۱۰۰

شاعران با هنرمندي و لطافت، معارف را منتقل كنند

حجت الاسلام و المسلمين نجفي روحاني، نماينده بعثه مقام معظم رهبري با بيان اينكه چهره انسان در قيامت آن گونه كه به وسيله شريعت ادب يافته است، ظاهر مي شود، گفت: ادب، حد خود را رعايت كردن و قرار گرفتن در قالب مقررات الهي است.

وي با اشاره به انواع ادب، شاعران را مظهر اسم يا بديع الهي در ادب كلامي خواند و افزود: شعر، هنر كلام آدمي است و نقش بسزايي در اثر گذاري و تحريك احساسات انسان ها دارد.

نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق نقش شاعران و مداحان را نيز در پيروزي دفاع مقدس بسيار ارزشمند دانست و افزود: مقام معظم رهبري عليرغم آن همه مشغله كاري، به شاعران عنايت ويژه اي دارند و جلساتي را به آنان اختصاص مي دهند كه اين نشان از عنايت و توجه خاص ايشان به شعر و ادب است.

حجت الاسلام نجفي روحاني در ادامه با اشاره به جريان "دعبل خزاعي" گفت: شعر هدفمند و شاعراني همانند دعبل مورد عنايت اهل بيت عليه السلام قرار گرفته اند.

نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق با برشمردن ظرفيت هاي عظيم اربعين حسيني و برگزاري كنگره شعر اربعين، نقش شاعران را در سرودن اشعار حماسي و روح بخش در حركت معنوي اربعين بسيار مهم خواند و گفت: معارف و اهداف و پيامهاي امام حسين (عليه السلام) در اشعار حماسي و آييني در قالب اشعار سروده مي شود و سرمايه مداحان است كه بر سر سفره شاعران مي نشينند و آن را در قالب مداحي و مديحه سرايي به مخاطب ارائه مي دهند.

نماينده بعثه مقام معظم رهبري در ادامه با تاكيد به نقش خطبا و مداحان گفت: خطبا، مداحان كه خود شاعر نيستند بر سر سفره شاعران مي نشينند.

وي افزود: هر اندازه سطح علمي و فكري شاعران ارتقاء يابد به همان ميزان اشعار آنان پر محتوا تر خواهد بود و نخبگان نيز از آن بهره خواهند گرفت.

نجفي روحاني در عين حال حضور شاعران را قبل از اربعين در عتبات به منظور ظرفيت شناسي و آشنايي با شعراي عرب موثر خواند و اظهار اميدواري كرد كنگره شعر اربعين بتواند نقش مهم خود را ايفا كند.

وي برنامه هاي فرهنگي و اجرايي اربعين گذشته را نيز موفقيت آميز ارزيابي كرد و با تشكر و قدرداني از ستاد اربعين و كميته فرهنگي اربعين افزود: البته ظرفيت هاي اربعين آنقدر گسترده و عظيم است كه هر اندازه افراد تلاش كنند باز هم نمي توانند تمام ظريفت ها اربعين را استفاده كنند.

حجت الاسلام و المسلمين نجفي روحاني گفت: يكي از اين ظرفيتهاي اربعين، پيام امام حسين است كه مي توان در قالب شعر آن را بيان كرد كه بسيار موثر و مهم خواهد بود.

وي آسيب شناسي برنامه هاي سال قبل و شناسايي نقاط قوت و ضعف و ظرفيت هاي جديد را بسيار ضروري دانست و گفت: با شناسايي نقاط قوت و ظعف بايد گامهاي بلند تري براي ارتقاي فرهنگ عاشورايي برداشت.

حجت الاسلام و المسلمين بهجتي نماينده بعثه در كربلا نيز در اين گردهمايي در خصوص بايدها و نبايدها در سفرهاي زيارتي سخن گفت و به روحانيون و مداحان كاروان ها توصيه كرد تمام تلاش خود را بكار گيرند تا زائران از سفر به عتبات با توشه اي از معنويت به كشور بازگردندو تحول در رفتار، كردار و اعمال آنان قابل مشاهده باشد.

در ادامه حاج احمد واعظي ذاكر برجسته اهل بيت كه در قابل هيات ۱۴ نفره از شاعران برجسته كشورمان به منظور شركت در پيش كنگره شعر اربعين در عراق به كربلا سفر كرده است، اشعاري در وصف اهل بيت (عليه السلام سرود كه بسيار مورد توجه قرار گرفت.

با آغاز جشن هاي شعبانيه پيش كنگره شعر اربعين با حضور شعراي برجسته ايراني و عراقي، در شهر نجف اشرف آغاز شد.
اين برنامه كه در شهر نجف اشرف و در جوار حرم اميرمومنان علي(عليه السلام) با حضور زائران ايراني و غيرايراني به مناسبت جشن هاي شعبانيه آغاز شد تا شب جمعه در شهر كربلا نيز ادامه خواهد يافت.

كنگره بزرگ شعر اربعين به همت كميته فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين قرار است با حضور شاعران ايراني و عراق به صورت ويژه در تابستان ۹۵ در شهر تهران برگزار شود.

شهرداري تهران، سازمان تبليغات اسلامي، جامعه المصطفي العالميه، مجمع جهاني اهل بيت عليهم السلام، قرارگاه فرهنگي سپاه خاتم الاوصياء، سازمان اوقاف و امور خيريه، سازمان تبليغات اسلامي و ستاد بازسازي عتبات از اعضاي كميته فرهنگي ستاد اربعين هستند.
مرجع : http://hajj.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما