تاریخ انتشار
شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۸
۰
کد مطلب : ۳۰۱۲۴

رویکردهای احساسی و تاریخی به مسئله ظهور، کافی نیستند

رویکردهای احساسی و تاریخی به مسئله ظهور، کافی نیستند

سومین جلسه از سلسله نشست‌های فرهنگی مدرسه دعبل، صبح چهارشنبه در سالن اجتماعات بنیاد دعبل خزاعی با سخنرانی استاد اسماعیل شفیعی سروستانی و حضور جمعی از مداحان عضو بنیاد دعبل برگزار شد.

استاد شفیعی سروستانی در ابتدای این جلسه که موضوع؛ انتظار، منتظر و تکلیف منتظران را برای آن در نظر گرفته بود به بیان بعضی از ویژگی های انسان منتظر پرداخت پرداخت و گفت: در آستانه میلاد حضرت ولیعصر(عج) هستیم. صرفا با گذراندن این ایام به شربت و شیرینی و جشن ظهور اتفاق نمی افتد.

این محقق حوزه مهدویت در ادامه گفت: رویکرد اول ما در این موضوع احساسی و عاطفی است که ویژه ما ذاکران و مداحان است. در رویکرد احساسی مردم را هدایت می کنیم تا امام را برای رسیدن به حاجات و اهداف خود به خدمت بگیرند. این حرف به این معنی نیست که حاجات و خواسته های مان را از امام زمان نخواهیم بلکه یعنی نگاه ما به امام نگاه مصرفی است و در آخر حاجات خود برای ظهور ایشان هم دعا می کنیم.

مدیرمسئول نشریه موعود افزود: امام زمان مصلح کل است و نباید فقط نگاه کوتاه و شخصی به ایشان داشت. این همه مشکلات در عالم اتفاق می افتد. این همه طلاق، قتل، سقط جنین. زمانی اعراب دختران خود را زنده به گور می کردند اما الان در ایران متاسفانه امار سقط دختران و پسران بسیار بالا رفته. اینها هم مصیبت هایی است که با آن مواجه شده ایم. امام زمان مصلح کل عالم است و این ها رفع نمی شود مگر با ظهور مصلح کل.


استاد سروستانی در ادامه به شرح رویکرد دیگر پرداحت و گفت: رویکرد دوم رویکرد تاریخی و روایی است که رویکرد منبری ها و روحانیون است. شرخ تاریخ و خواندن روایاتی درباره ظهور و علایم ظهور در این رویکرد دیده می شود.

شفیعی سروستانی افزود: جماعتی که از این دو مجلس با این دو رویکرد بیرون می آیند خیلی اوقات احساسات و اطلاعاتشان افزایش یافته اما اثر فرهنگی و اجتماعی ماندگار در آنها دیده نمی شود.

وی در پایان اشاره کرد که روز ۹ ربیع روز تجدید عهد با امام عصر است و این نباید تنها به یک کلیپ ۵ دقیقه ای از سیما خلاصه شود: ظهور امام زمان آغاز دولت کریمه ای است که تا قیامت ادامه پیدا می کند.

در پایان جلسه استاد شفیعی سروستانی به سوالات تعدادی از حضار پاسخ داد و ابراز امیدواری نمود در جلسات آتی به ادامه بحث بپردازد.

انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما