تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۵
۰
کد مطلب : ۳۰۱۹۳

ناگفته‌های کتیبه‌های صحن عتیق حرم رضوی، به کتابی فاخر تبدیل شد

ششمین جلد از کتاب شاهکارهای هنری آستان قدس رضوی با موضوع کتیبه‌های صحن عتیق، با همت موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی به مرحله‌ چاپ رسید.


این کتاب در ادامه‌ برنامه احیای آثار کهن و نشر نفایس و معرفی هنرهای موجود در بارگاه مطهر رضوی، به همت دکتر مهدی صحراگرد استاد و پژهشگر هنرهای اسلامی، در هفت فصل به معرفی معماری،‌ تاریخ ساخت، مرمت و بررسی دقیق کتیبه‌های قرآنی و ادبی صحن عتیق(انقلاب اسلامی) می‌پردازد.

این کتاب ارزشمند که کار تحقیق آن از سال‌ها قبل آغاز شده است، به دلیل عدم وجود منابع پژوهشی و مطالعاتی دقیق و کامل درباره کتیبه‌های موجود در حرم مطهر رضوی تهیه شده و دربردارنده آثار و قطعات بسیار ارزشمند و نفیسی از هنرمندان شاخص هنرهای اسلامی است.

نخستین جلد از مجموعه فاخر شاهکارهای هنری آستان قدس رضوی مربوط به منتخبی از قطعات نستعلیق، همراه با مقالاتی از برترین پژوهش‌گران رشته هنر، سال ۹۳ به همت موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی منتشر شده است. در این اثر ۱۱۷ قطعه‌ نفیس موجود در گنجینه کتابخانه آستان قدس رضوی از خطاطان دوره‌ تیموری تا قاجار درج شده است.

کتیبه‌های مسجد گوهرشاد موضوع جلد دوم مجموعه کتاب شاهکارهای هنری است که در آن علاوه بر متن، صورت کتیبه‌ها نیز از وجوه مختلف مورد توجه قرار گرفته است. در این مجلد، کتیبه‌ها از نظر متن، ترکیب خط و قالب کلی طبقه‌بندی و نام‌گذاری و بر اساس مبانی سنتی خوشنویسی و کتیبه‌نگاری که از متون کهن استخراج یافته، معیارهایی برای ارزیابی کیفیت خط آن‌ها تعیین شده است.

سومین و چهارمین مجلد از سلسله کتاب‌های فاخر شاهکارهای هنری در آستان قدس رضوی با عنوان منتخب قرآن‌های نفیس از آغاز تا سده نهم هجری قمری و از دوره صفوی تا قرن چهاردهم را شامل می‌شود. این کتاب‌ها که اثر برگزیده‌ سال شده‌اند، حاصل تلاش گروهی از کارشناسان و پژوهش‌گران هنر اسلامی بوده و مقالاتی علمی و پژوهشی از اساتید هنر را نیز به همراه دارند.

ضریح‌پوش‌ها و صندوق‌پوش‌ها اثر فاخر دیگری که به همت موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است، دارای چهار فصل پوشش‌های زربفت، پوشش‌های قلاب‌دوزی، پوشش‌های مخملی و پوشش‌های رودوزی است. در این کتاب مهم‌ترین و قدیمی‌ترین آثار مربوط به صندوق‌پوش‌های زربفت، دوره‌پوش‌ها و شیروانی‌پوش‌های اهدایی دوره قاجار، شیروانی‌پوش‌های مخمل طرحدار، دوره‌پوش‌های مخمل، شیروانی‌پوش‌های پته‌دوزی و شیروانی‌های مروارید و گلاب‌دوزی با قطعات طلا به همراه عکس، طرح و نقش، رنگ، محل بافت، واقف و زمان وقف معرفی شده‌اند.

یادآوری می‌شود؛ مرحله‌ چاپ ششمین جلد از مجموعه کتاب‌های شاهکارهای هنری آستان قدس رضوی، در حال حاضر در مرکز بین‌المللی چاپ و نشر قرآن کریم انجام می‌گیرد و این اثر نفیس به زودی، به عموم علاقه‌مندان به هنرهای فاخر ایرانی-اسلامی عرضه خواهد شد.
مرجع : پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما