تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۲
۰
کد مطلب : ۳۰۲۰۱

آسيب‌شناسي سفرهاي زيارتي كتاب شد

آسيب‌شناسي سفرهاي زيارتي كتاب شد

كتاب آسيب‌شناسي سفرهاي زيارتي اثر حافظ نجفي با تدوين پژوهشكده حج و زيارت در چهار فصل كليات و مفاهيم، آسيب‌هاي پيش از سفر حج و زيارت، آسيب‌هاي هنگام برگزاري حج و زيارت و آسيب‌هاي پس از برگزاري حج و زيارت به تازگي منتشر و روانه بازار نشر شده است.

در ديباچه اين اثر آمده است: اگرچه مقابله با آسيب‌هايي كه دينداري مسلمانان را تهديد مي‌كند، پيشينه‌اي طولاني دارد و در كلمات رسول خدا صلي الله عليه و آله و اولياي دين آمده است، ولي اصطلاح آسيب‌شناسي در ادبيات ديني، بيش از يك سده است كه مورد توجه صاحب‌نظران مسلمان قرار گرفته است.

دين و آموزه‌هاي ديني، به عنوان مجموعه و پيكره‌اي واحد، از سوي عوامل متعددي در معرض خطر و آسيب قرار مي‌گيرد. نفوذ بعضي آسيب‌هاي اعتقادي همچون غلو، خرافه، بدعت، رفتاري و اخلاقي آفاتي هستند كه به حج و زيارت زيان مي‌رسانند و بايد نخست اين آسيب‌ها و آفات را شناسايي و سپس براي رفع و دفع آنها از عرصه حج و زيارت اقدام كرد.

در بخشي از مقدمه اثر آمده است كه آسيب‌شناسي اعمال حج و زيارت، از مهم‌ترين تكاليف است؛ زيرا چه بسا با نشناختن آسيب‌ها، اعمال آدمي باطل و بي‌نتيجه گردد؛ در حالي كه آرزوي هر حاجي، بعد از مدت‌ها انتظار تشرف و تحمل سختي‌هاي انجام مناسك، اين است كه حج مقبولي در صحيفه اعمالش ثبت شود.

نويسنده اثر تصريح مي‌كند: بحث آفات و آسيب‌هاي حج و زيارت شامل همه مبطلات حج و نيز كليه اموري است كه موجب تضييع يا نقصان در بركات حج و زيارت مي‌شود. اين آسيب‌ها به حدّي مهم و حساس‌اند كه بايد ماه‌ها پيش از شروع مراسم حج و عزيمت به سفر زيارتي، براي مصون‌سازي حاجيان و زائران برنامه‌ريزي كرد.

اهداف تدوين كتاب آسيب‌شناسي سفرهاي زيارتي:
ـ بررسي آسيب‌ها و آفاتي كه حج و زيارت را تهديد مي‌كند؛ همان اموري كه از سويي حاجيان و زائران را از بهره‌هاي معنوي حج و زيارت باز مي‌دارد و از سوي ديگر دستاويز بدخواهان مي‌شود تا چهره شيعيان را در نظر ملت‌هاي اسلامي مخدوش كنند.

ـ دادن آگاهي‌هاي لازم به حاجيان و زائران حرم مطهر معصومين عليهم‌السلام و ايجاد آمادگي روحي و اخلاقي در آنان، بهترين بهره را بگيرند.

ـ غفلت‌زدايي از حجاج و زائران تا در زمان برگزاري حج و زيارت و بعد از بازگشت به وطن، از اعمال خويش مراقبت كنند.

ـ ارائه تصويري كامل و زيبا از حج و زيارت از منظر قرآن و عترت عليهم‌السلام.

در فصل دوم اثر با عنوان آسيب‌هاي پيش از سفر حج و زيارت ذيل عنوان نيت‌هاي ناخالص مي‌خوانيم: براي نيت‌هاي فاسد و ناسالم موارد مختلفي را مي‌توان مطرح كرد؛ براي نمونه، ممكن است كساني براي رفتن به حج، اموري چون رقابت، چشم و هم‌چشمي، خودنمايي و تظاهر، افزون‌طلبي، غلبه بر رقيب، به دست آوردن عنوان و امتياز، رياكاري و منفعت‌جويي مادي صرف، هوا و هوس و خلاصه هر چيزي غير از عبادت خدا و رشد و تعالي انسان در نظر داشته باشند.

اين‌گونه افراد، در عين حالي كه هزينه‌هاي بسياري مي‌كنند و زحمات فراواني متحمل مي‌شوند، زيان خواهند ديد؛ چراكه بنابر فرموده امام علي عليه‌السلام، اولا، نيت فاسد، خير و بركت را از عبادت زندگي انسان مي‌برد: ثانيا، نيت فاسد، غير از اينكه عبادت را باطل و اعامل را فاسد مي‌كند، مرزهاي اخلاق و مناسبات اجتماعي را نيز به هم مي‌ريزد و موجب وقوع بالاها و گرفتاري‌هاي فردي و اجتماعي مي‌شود.

عبدالله بن عباس مي‌گويد: رسول خدا صلي الله عليه و آله در آخرين سال عمر شريف (كه به حجةالوداع موسوم است) حلقه كعبه را گرفت و خطاب به حاضرين، از جمله سلمان كه نزديكش بود، از اشراط الساعه و وقايع آخرالزمان مطالبي فرمود: زماني مي‌رسد كه «ثروتمندان امت من براي تفريح به حج مي‌روند و مردم عادي براي كسب و تجارت به حج مي‌روند و فقراي امت من براي خودنمايي و كسب عنوان و اعتبار به حج مي‌روند.»

كتاب آسيب‌شناسي سفرهاي زيارتي اثر حافظ نجفي در قطع رقعي، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به قيمت هشت هزار تومان از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شد.


انتهای پیام/
مرجع : خبرگزاری حج
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما