تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۴
۰
کد مطلب : ۳۰۲۶۲

مداحانی که پول‌های کلان می‌گیرند خیلی کم هستند

مداحانی که پول‌های کلان می‌گیرند خیلی کم هستند

کارشان مداحی برای اهل بیت است و هرساله درایام محرم و صفر یا شب‌های قدر که ایران سیاه پوش می‌شود برای اهل بیت ذکر مصیبت می‌گویند. ذکر مصیبت‌شان از سر عشق به اهل بیت و بی‌هیچ چشم‌داشتی است. اما چند سالی می‌شود که عده‌ای تنها با دریافت مبالغی ذکر اهل بیت می‌گویند آنهم مبالغ چند میلیونی! گویی تامین هزینه مداحان این روزها به یکی از دغدغه اصلی هیئت‌های مذهبی تبدیل شده است. از همین رو آفتاب یزد باحجت‌الاسلام مهدی شیخ ، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد درآمد برخی از این مداحان که هروز آمار عجیب و غریبی از آن منتشر می‌شود ، به گفتگو نشسته است که در زیر می‌خوانید:


فکر می‌کنید به چه میزان این پرداخت‌های میلیونی به مداحان صحت دارد و چقدر این موضوع فراگیر شده است؟

معمولا رقم‌هایی که هنرمندان دریافت می‌کنند، بالاست. برخی از این مداحان هم(چه مذهبی چه غیرمذهبی ) رقم‌های کلانی را دریافت می‌کنند. معمولا هم مردم به آنان چنین پول‌هایی را می‌دهند و نمی‌توان چیز زیادی به آنها گفت.


این موضوع چه آسیب‌هایی را به دنبال دارد؟

اگر این اتفاق به شکل کاسبی دربیاید و هیئت‌ها بخواهند بابت این موضوع چشم و هم چشمی کنند که فلان مداح را بیاورند و به او مبلغی هنگفت بدهند مطمئنا آسیب‌های فراوانی خواهد داشت از جمله اینکه اخلاص هیئت‌های مذهبی از بین خواهد رفت. به طور کلی این مسئله اثرات منفی از خود به جای می‌گذارد حتی ممکن است مداحی که پول آنچنانی دریافت می‌کند روی ایمان مذهبی برخی افراد (اگر از این موضوع مطلع شوند) اثر بگذارد.


هیئت‌های مذهبی در این زمینه چه نقشی دارند؟

هیئت‌های مذهبی باید هدایت شوند که خیلی به این سمت سوق پیدا نکنند البته ناگفته نماند که مداحانی داریم که بابت مداحی پولی دریافت نمی‌کنند در واقع مداحانی که پول‌های کلان می‌گیرند خیلی کم هستند.آن عده هم که شغلشان مداحی است و از این طریق امرارمعاش می‌کنند پول زیادی بابت این کاردریافت نمی‌کنند یعنی مردم به آنان پول نمی‌دهند.مداحان مشهور هم دو دسته هستند که یک دسته پول می‌گیرند و دسته دیگر پولی دریافت نمی‌کنند. در اینجا انتخاب با هیئت‌های مذهبی است که کدام افراد را انتخاب کنند. در این میان برخی از هیئت‌ها که به دنبال چشم وهم چشمی و مسائل حاشیه‌ای هستند به این مداحان پول‌های هنگفت می‌دهند که بدون شک کار پسندیده‌ای نیست.


فکر می‌کنید چگونه باید با این موضوع برخورد کرد و برآن نظارت داشت؟

بالاخره باید کسانی که در مسیر مذهب گام برمی‌دارند تقویت کرد. دیگر اینکه چون این مسئله به علاقه و فرهنگ مردم مربوط است رسانه‌ها باید در این زمینه فرهنگ سازی کنند تا مردم دیگر چنین مبالغ هنگفتی را به برخی از این مداحان ندهند . وقتی مردم یک مداح را دعوت می‌کنند و به او پول می‌دهند نمی‌توان برآن نظارت کرد چون این مداحان نرخ تعیین شده برای مداحی یا اتحادیه‌ای ندارند.


خود مردم چقدر در این آسیب مقصر هستند؟

همانطور که گفتم باید رسانه‌ها درخصوص اینکه این پول‌ها از کجا می‌آیند و به کجا می‌رود و چه تاثیری دارد فرهنگ سازی کنند.چون این مردم هستند که به مداحان پول می‌دهند و در این زمینه نقش بسیاری دارند.


اخیرا بحثی در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده مبنی بر اینکه همانطور که این روزها یک به یک فیش‌های حقوقی مدیران اعلام می‌شود دریافتی مداحان نیز از سوی خودشان مشخص و اعلام شود نظرتان در این مورد چیست؟

این سیاسی کردن قضایا ، شلوغ کردن و شانتاژ کردن است و خیلی نمی‌پسندم که به این مسائل به این شکل وارد شویم.


یعنی با این کار مخالف هستید؟

از اینکه به این شکل بخواهد رسانه‌ای شود فکر می‌کنم جالب نباشد چرا که بوی جناحی می‌دهد و اخلاص کار را از بین می‌برد و دیگر اینکه بیشتر این مداحان که ریالی بابت این موضوع دریافت نمی‌کنند با این کار زیر سوال می‌روند و از طرف دیگر ایمان مذهبی مردم هم زیر سوال می‌رود. بالاخره مداحانی که پول‌های کلان می‌گیرند ممکن است در هر شهری انگشت شمار باشند. اگر مردم از مداحان چنین درخواستی دارند باید از هنرمندان و... چنین درخواستی را بکنند. اگر واقعا می‌خواهیم در جامعه این شکاف درآمدها حل شود نباید جناحی برخورد کنیم.


انتهای پیام/
مرجع : روزنامه آفتاب یزد
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما