تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۲
۰
کد مطلب : ۳۰۲۷۶

شاعران متعهد ادامه دهنده راه انبیاء هستند

شاعران متعهد ادامه دهنده راه انبیاء هستند

سعید بیابانکی، شاعر و مجری برنامه «جویبار رمضان» شبکه چهار سیما با بیان اینکه شعر متعهد که روشنگری را هدف خود قرار داده، ترجمه کلام‌الله مجید است و شاعران واقعی و متعهد ادامه دهنده راه انبیاء هستند، عنوان کرد: این توفیق نصیب ما شد که در ماه رمضان تنها برنامه‌ای را تهیه و پخش کنیم که به رابطه قرآن و شعر می‌پرداخت.

بیابانکی افزود: برنامه‌سازان «جویبار رمضان» که هر روز در این ماه مبارک از ساعت ۱۷ تا ۱۸ پخش شد، عوامل برنامه نقد شعر بودند که مهرماه ۹۴ به عنوان تنها برنامه تخصصی درباره شعر امروز پخش شد.

وی با اشاره به اینکه در مجموع از حضور ۶۰ شاعر و استاد دانشگاه در «جویبار رمضان» استفاده شد، گفت: اساتید کارشناس این برنامه اغلب استادان سطح کارشناسی ارشد دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی و آزاد اسلامی بودند و روال برنامه بر اساس نظم تاریخی از رودکی، پدر شعر فارسی تا شاعرانی چون اخوان ثالث و محمد عزیزی در دوره معاصر بود که در هر برنامه تاثیرپذیری شاعران بزرگ فارسی از سبک خراسانی تا شعر نو و سپید امروز از کلام‌الله بررسی و تبیین شد.

بیابانکی افزود: می‌توان گفت هر قسمت از برنامه جویبار رمضان یک ساعت کلاس درس برای دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی و نیز شعر دوستان و اهالی فرهنگ بود.

وی تاکید کرد: قرآن، کتاب درس زندگی است که مجموعه اخلاق نیکو و ارتباط با آفرینش در آن گرد آمده و می‌توان گفت مفاهیم اصلی قرآن کریم دغدغه اصلی شعر متعهد نیز هست و بین رسالت‌های ادبیات و قرآن کریم اشتراکات زیادی موجود است که جای واکاوی دارد. برنامه جویبار رمضان نیز با توجه به ضرورت کشف اشتراکات ادبیات و قرآن ساخته و پخش شد و به برکت ماه رمضان با استقبال خوبی مواجه شد.

این شاعر آئینی کشورمان گفت: قرآن کلام الهی و کتابی برای روشنگری و دوراندیشی است و به گفته اقبال لاهوری «شاعران را گر هدف روشنگری است/ شاعری‌ دنباله پيغمبری است».

وی تاکید کرد: شاعران امروز باید برای خود رسالت روشنگری قائل باشند و شاعران بزرگی چون مولانا، عطار و حافظ را الگو قرار دهند. شاعران بزرگ ما در ابیات خود آیات قرآن کریم را ترجمه می‌کردند و راز ماندگاری آنها نیز استفاده از سرچشمه ازلی و ابدی کلام‌الله مجید بوده است.



انتهای پیام/
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما