تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۷
۰
کد مطلب : ۳۰۳۰۲

متاسفانه در برخی از محافل مذهبی بیش از حد زیاده روی می‌شود

متاسفانه در برخی از محافل مذهبی بیش از حد زیاده روی می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در آئین اختتامیه اولین جشنواره چادرهای آسمانی که امروز ۲۳ تیرماه در سالن همایش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با اشاره به وضعیت عفاف و حجاب و لزوم ایجاد تشکیلاتی منسجم در این موضوع، گفت: ‌شیوه تشویق به امر عفاف و حجاب و برخورد با بی‌حجابی را باید عوض کرد و در کنار آن نیازمند یک برخورد کوچک هم هستیم.

وی در ادامه افزود: تمامی نهاد‌ها از جمله دولت، مجلس، و همه دستگاه‌ها باید در این حوزه فعالیت کنند چراکه نیروی انتظامی به تنهایی از عهده این کار برنمی‌آید. البته یکی از موارد مهم در مسئله عفاف و حجاب این است که جگر فعالیت در این زمینه را نداریم و یکی از کسانی هم که در این زمینه جگر ندارد خودم هستم. چراکه جرئت بیان حقایق و کاستی‌ها را نداریم. باید کمبود‌ها و نقاط منفی را بگوییم اما به دلایلی آنها را بیان نمی‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه خانم‌های تحصیل‌کرده، فرهیخته و انقلابی در خصوص مسئله حجاب باید تشکیلات و اتاق فکری را تشکیل دهند، گفت: این یک مسئله ملی است. لذا باید در حد ملی برای این موضوع فعالیت کرد. گیرها و نواقص مسئله عفاف و حجاب را دولت باید حل کند و برخی را هم سایر دستگاه‌ها و خانواده‌ها انجام دهند. گرانی چادر را باید اتاق بازرگانی حل کند. سوال پیش می‌آید که اتاق بازرگانی در خصوص مسئله حجاب چه کاری انجام داده است؟ مصرف‌‌کنندگان چادر در ایران هستند اما می‌بینیم کارخانه‌ و تولید‌کنندگان چادر در خارج هستند.

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به مسئله بودجه‌ای که برای حجاب اختصاص داده شده است،‌ عنوان کرد:‌ قانون حجاب به تازگی در مجلس مطرح شد. متاسفانه بعد از ۳۵ سال تازه به فکر این موضوع افتاده‌ایم.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی باید به این مسئله ورود پیدا کند، اظهار کرد:‌ برنامه‌ها و آموزش‌های دینی دختر و پسر باید تفکیک شود و هر کدام باید آموزش مختص به خود را داشته باشند. البته در این زمینه هم خود خانم‌ها بیکار ننشینند و منتظر مردها نباشند و با تشکیل یک نهضت بزرگ به این مسئله وارد شوند.

قرائتی در خصوص تشکیلات و اتاق فکری که باید برای مسئله حجاب برای بانوان انقلابی تشکیل شود، افزود:‌ این تشکیلات باید توسط خود خانم‌ها اداره شود چراکه آنها از تمامی جزئیات مسائل خود باخبر هستند، لذا دولت هم باید از این تشکیلات حمایت کند.

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به جایگاه زن در اسلام ادامه داد: قرآن هر کمالی را که در رابطه با مردان گفته در مورد زنان هم بیان کرده است. زن خلیفه خداست زیرا اسلام می‌گوید زن ارزش دارد و هر کس آن را بخواهد باید بهای آن را بدهد. در سوره آل عمران نیز آن را اولالباب نامیده است. هدف خلقت زن رسیدن به بی‌نهایت است تا جایی که زن امام مرد خود می‌شود.

وی تصریح کرد: در امر عفاف و حجاب، نقص ظاهری را نباید دلیل نقص باطنی بدانیم. زنانی که صرفا چادر سر نمی‌کنند و یا حجاب خوبی ندارند حتما بی‌ایمان و یا بی‌دین نیستند. در اینجا قرآن می‌گوید عملتان خوب است ولی خودتان خوب نیستید. پس ضرورت دارد عفاف و حجاب را از کودکی آموخت. حجاب باید از پیش‌دبستانی تمرین شود.

قرائتی ادامه داد: متاسفانه در جامعه ما در برخی از محافل مذهبی بیش از حد زیاده روی می‌شود و مکان‌هایی که همه خانم هستند، به گونه‌ای رفتار می‌شود که شما فقط چادر مشکی می‌بینید. متاسفانه گاهی دین را سخت بیان می‌کنیم و حلال را برای خود حرام می‌کنیم. در مورد عفاف و حجاب هم باید مانند تعاونی رفتار کنیم تا مشتری پیدا کند.

رئیس ستاد اقامه نماز افزود: گاهی مذهبی‌های ما خیلی مذهبی هستند و بعضی اوقات مذهبی‌های ما به هیچ وجه مذهبی نیستند و رفتارهایی که از این دو سر می‌زند به جذب افراد برای عفاف حجاب آسیب می‌زند. در مدارس دخترانه هم اینگونه است و سخت‌گیری‌ها باعث دوری از این مسئله می‌شود.

وی از نبود خنده حلال در جامعه گلایه کرد و گفت: وجود تفریحات سالم و خنده‌های حلال باعث کاهش آسیب می‌شود. این از بی‌عرضگی مسئولان است که تاکنون نتوانسته‌ایم خنده حلال در جامعه ترویج دهیم. امکانات رفاهی برای زنان نیست و از طرفی باید روی حیا و غیرت مردان کار شود.

قرائتی گفت: گاهی اوقات کم‌حجابی و یا بی‌حجابی زن مربوط به غیرت مرد است چراکه زنان حجاب را فطرتا قبول دارند. در قرآن نه از چادر صحبت شده و نه از مانتو و امثال آن بلکه از چیزی که جامعه را سالم نگه می‌دارد سخن گفته است
مسئول ستاد اقامه نماز با بیان اینکه ترکیب کردن دختر و پسر در دانشگاه ضرر علمی دارد، گفت: دانشگاه محل کسب علم و فکر است و ترکیب دو جنس باعث اختلال در فکر می‌شود. در اینجا چشم می‌رود و وقتی دل رفت عقل و هوش هم می‌رود که نهایت آن بی‌بند و باری و آسیب جامعه است.


انتهای پیام/
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما