تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۵
۰
کد مطلب : ۳۰۳۱۲

ایران برنامه زیارتی در عراق را تغییر نمی‌دهد

ایران برنامه زیارتی در عراق را تغییر نمی‌دهد
بغداد دو هفته پیاپی ملتهب بود، شهری که ایرانی‌ها برای زیارت عتباتِ سامرا و کاظمین از آن گذر می‌کنند، اما با این حال سازمان حج و زیارت ایران، مُصرانه پیگیر اجرای برنامه کاروان‌های زیارتی است، بدون آن که حتی سامرا و یا کاظمین را از آن برنامه حذف کند.

در ۲ هفته اخیر بغداد با حملات تروریستی متعددی مواجه شد. یکشنبه دو هفته پیش انفجار مهیبی در منطقه «الکراده» بغداد، جان دست کم ۳۰۰ تن را گرفت، شمار قربانیان آن حادثه هنوز تثبیت نشده بود که بلافاصله سه مسجد در شهر فلوجه مورد حملات تروریستی واقع شد. یک هفته پس از آن واقعه، بغداد بار دیگر لرزید، بمب گذاری در یک خودرو، ۱۲ کشته به جای گذاشت. به فاصله‌ی یک روز، انفجار دیگری در شمال بغداد رخ داد که ۷ قربانی گرفت. روز جمعه ۱۸ تیرماه نیز در حمله انتحاری به مزار فرزند امام هادی (ع) در نزدیکی‌های سامرا، ٣٦ تن دیگر کشته شدند.

طبق گزارش جدید حاکم الزاملی، رییس کمیته امنیت و دفاع پارلمان بغداد، این شهر از ابتدای سال ۲۰۱۶ شاهد ۱۸۰ عملیات تروریستی بوده است.

با این حال آنچنان که سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده است، تا کنون زائران ایرانی در این حملات تروریستی آسیبی ندیده‌اند و مشکلی در سفرشان پیش نیامده است.

سازمان حج و زیارت با وجود التهابات بغداد، قصد دارد برنامه زیارتی زائران را بدون تغییر ادامه دهد، حتی در برنامه اعزام کاروان‌ها به سامرا و کاظمین که در نزدیکی بغداد است، تغییری اعمال نمی‌کند.

محسن نظافتی - مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت - در پاسخ به پرسش ایسنا درباره ی این که با وضع موجود بغداد آیا برنامه اعزام کاراوان‌های زیارتی ایران به شمال عراق و شهرهای سامرا و کاظمین همچنان ادامه خواهد داشت؟ گفت: این برنامه ادامه دارد.

رییس سازمان حج و زیارت نیز معتقد است، این التهابات نوعی حرکت تلافی‌جویانه از سوی گروه‌های تروریستی حاضر در عراق محسوب می‌شود.

سعید اوحدی پس از حمله انتحاری که در مزار فرزند امام هادی (ع) رخ داد، به ایسنا گفته بود: پس از پیروزی‌های ارتش عراق در فلوجه و ضربات سنگینی که در روزهای گذشته در اطراف شهر موصل به نیروهای داعش وارد شده، این گروه تروریستی دست به عملیات‌های کور می‌زند که نمونه آن، حمله تروریستی به امام زاده سید محمد بوده است.

او همچنین اطمینان داده بود که تردد تمام کاروان‌های زیارتی ایران در عراق با اسکورت امنیتی صورت می‌گیرد و هر اتوبوس توسط سه خودرو نیروهای امنیتی در عراق حرکت می‌کند، ضمن آن که امنیت در شهرهای کربلا و نجف برقرار است.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین اظهار کرده بود: اگرچه زائران ایرانی طی این مدت در عراق مشکل امنیتی نداشتند، اما ما همچنان قراردادهای امنیتی خود را با این کشور حفظ کرده‌ایم.

این سازمان همچنین پس از انفجار ۱۸ تیر از تصمیم اش برای بررسی مسیر حرکت زائران ایرانی به سمت سامرا خبر داد تا اگر این مسیر مشکلی داشته باشد، درباره ی آن تصمیم جدیدی بگیرد، اما طبق اظهارات مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت، به نظر می رسد با وجود نیروهای محافظ و قراردادهای امنیتی، قرار نیست در برنامه و مسیر حرکتی زائران ایرانی در عراق تغییری لحاظ شود و حتی طبق اعلام رییس این سازمان قرار است، در سال ٩٥ بیش از یک میلیون نَفَر برای زیارت عتبات مقدس به عراق اعزام شوند.



انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما