تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۹
۰
کد مطلب : ۳۰۴۳۵

مداحان در هفت سطح رتبه بندی می شوند

مداحان در هفت سطح رتبه بندی می شوند

حسام سیروس، معاون اداره کل تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور، در حاشیه برگزاری دوره آموزشی ثبت بانک اطلاعات تشکل های دینی(سامانه طوبی) در خصوص این سامانه گفت: این بانک اطلاعات تحت وب است که به واسطه آن کلیه تشکل های دینی اعم از هیئات مذهبی، کانون های فرهنگی تبلیغی، انجمن های اسلامی و همچنین مداحان و شاعران آیینی اطلاعاتشان وارد و از طریق آن درخواست مجوز می کنند برای مداحان هم کارت مداحی صادر می شود.

وی با بیان اینکه این سامانه به صورت نیمه هوشمند است و اوایل اردیبهشت سال جاری در تهران رونمایی شد و آغاز به کار کرد، ادامه داد: بانک هیئات مذهبی هنوز باز نشده و پس از وارد شدن اطلاعات مداحان، ثبت نام آن آغاز می شود.

وی با اشاره به اینکه هر هیئتی متشکل از پنج رکن است که شامل مداح، مسئول هیئت، مربی قرآن، رابط فرهنگی و روحانی هیئت است که باید اطلاعات این ها وارد شود تا بتوانند مجوز بگیرند، اضافه کرد: سعی ما بر این است که تا محرم این کار انجام شود.

معاون اداره کل تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور، با بیان اینکه این دوره آموزشی در همه استان ها برگزار می شود تا بتوانند ورود اطلاعات را سریع تر و بدون مشکل دهند، تصریح کرد: ثبت نام در همه استان ها آغاز شده که بیشترین آمار ما مربوط به مداحان بوده است.

وی عنوان کرد: بر اساس شناسایی قبلی و آمار و پرونده هایی که داشتیم، ۵۶ هزار مداح، چهار هزار کانون فرهنگی و ۹۱ هزار هیئت مذهبی داریم که تاکنون بیش از ۱۶ هزار مداح و بالغ بر ۳۰۰ کانون فرهنگی و همچنین انجمن اسلامی در سامانه ثبت نام کردند.

وی در بخش دیگر سخنان خود، به در خصوص فعالیت سازمان تشکل های دینی، گفت: در حوزه عملکرد این اداره کل یک سری اولویت ها را مدنظر داریم و رویکرد ما کمک به رفع آسیب های اجتماعی است که تشکل های دینی نقش خود را در کاهش این آسیب ها مثل طلاق، مفاسد اجتماعی، مواد مخدر و... باید ایفا کنند و در این راستا از ظرفیت مردمی گروه های هدف استفاده می کنیم.

سیروس، موضوع سطح بندی مداحان را به پیرغلامان، ستایشگر ملی، ستایشگراستانی، ذاکر، مداح درجه ۱ و ۲ و ۳ از دیگر اولویت ها دانست و ابراز کرد: سطح بندی مداحان در کمیته تعیین سطح انجام می گیرد و با آزمونی شفاهی از هر مداح و امتیازی که به دس می آورد و سطح بندی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه در سطح بندی، انتخاب شعر، کیفیت مداحی، صحیح خوانی، ادعیه و قرآن، شئونات مذهبی و اسلامی مورد آزمون قرار می گیرد، اظهار کرد: این ها ویژگی هایی است که یک مداح طراز اسلامی باید داشته باشد و بر اساس آن سطح هر مداح مشخص می شود.

معاون اداره کل تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی، با بیان اینکه با این کار از مداحان با توجه به سطح تخصصی شان در مجامع مختلف دعوت می شود، افزود: حداقل زمانی که برای ارائه درخواست ارتقای سطح مداحان در نظر گرفته شده، یک سال است و در یان مدت مداحان باید به لحاظ کیفی سطح خود را رشد دهند تا بتوانند مجدد تعیین سطح شوند.

وی به احیای انجمن های اسلامی اشاره کرد و با بیان اینکه این انجمن ها شامل کارگری و کارخانجات، اداری و کارمندی، اصناف و بازار و محلات هستند، بیان کرد: به دلیل اینکه در محلات مجامع فعال فرهنگی همچون پایگاه های بسیج، کانون های مساجد و کانون های فرهنگی تبلیغی وجود دارند، هیچ اولویت تبلیغی و ترویجی ندارند.

سیروس، خاطر نشان کرد: انجمن های اسلامی برای پوشش فعالیت های فرهنگی تربیتی ایجاد شده ولی چون قبل از انقلاب پشت فعالیت های سیاسی قرار گرفتند بسیاری کارکنان ادارات، بازاریان و کارخانجات و خانواده های آنها تمایلی ندارند که به این سمت و سو بروند.


وی با اشاره به اینکه انجمن های اسلامی می توانند در راستای ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و به عنوان بازویی قدرتمند در این راه اقدامات مؤثری انجام دهند، تصریح کرد: سیاست های انجمن اسلامی در این سه قشر انجام فعالیت فرهنگی دینی بر مبنای شرح وظایف سازمانی است.

معاون اداره کل تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور، مجمع کانون های فرهنگی تبلیغی، یک تشکل میانی تخصصی است که سال گذشته راه اندازی شده، خاطر نشان کرد: این ها ابرازها و بازوان سازمان تبلیغات برای نظارت بر حوزه عملکرد ما هستند.


وی در بحث مناسبت های مذهبی، اظهار داشت: ۱۴ مناسبت مذهبی و انقلابی را تحت پوشش داریم که از سوی ستاد سیاست ها و راهبردهای سازمانی مدنظر حاکمیت را به استان ها ابلاغ می کنیم که بر مبنای آنها این مناسبت ها را مدیریت کنیم.


وی به ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی اشاره کرد و گفت: این ستاد با محوریت سازمان تبلیغات اسلامی و همکاری کلیه دستگاه های مرتبط با امور مذهبی، برنامه هایی را برای حوزه مناسبت های مذهبی سیاستگذاری می کند ودر انجام فعالیت ها تا حدی موفق عمل کرده که امیدواریم بتوانیم برنامه هایی به دور از انحرافات و آسیب های اجتماعی و حاشیه برگزار کنیم.

سیروس، با اشاره به اینکه خوشبختانه خوزستان، در انجام فعالیت ها و برنامه های فرهنگی و تبلیغی یکی از استان های برخوردار است، بیان کرد: این استان هم از حیث موقعیت استراتژی، هم توانمندی بدنه فرهنگی و هم اعتبارات جزء استان های مطلوب ما محسوب می شود و ظرفیت بالایی در حوزه هیئات مذهبی و مداحان دارد.

پایان پیام/
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما