تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۶
۰
کد مطلب : ۳۰۴۴۶

تعطیل کردن بنیاد علمی تعزیه توجیه‌ناپذیر است

هادی مرزبان، کارگردان پیشکسوت تئاتر گفت: از شنیدن خبر تعطیلی یکی از مراکزی که با حسن نیت، پای در راه احیاء و اعتلای هنر تعزیه به عنوان یکی از مفاخر هنرهای نمایشی ایرانی گذاشته بود، شوکه شدم و این اقدام شهرداری که البته سر زدن آن از مدیریت کلان فرهنگی این سازمان عریض و طویل، محال ممکن است و توسط شهرداری یکی از مناطق خودسرانه صورت گرفته به هیچ عنوان توجیه‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: در همه جای جهان، شهرداری نه به عنوان یک سازمان خدماتی شهری که فضای زندگی شهروندان را سر و سامان بخشد، بلکه به عنوان یکی از حامیان عرصه فرهنگ و هنر که مشارکت چشمگیری با دستگاه فرهنگ و هنر هر مملکتی دارد مطرح است، به ویژه که صحبت از پایتخت ایران است که چشم امید همه در سراسر ایران و حتی بیرون از مرزها به این کلان‌شهر معطوف شده و هر گونه اقدام غیرفرهنگی که به ویژه ضدفرهنگ دینی و ارزشی باشد، مذموم و قبیح تلقی می‌شود.

مرزبان تصریح کرد: بدون تعارف، تعزیه و هنر شبیه‌خوانی یگانه هنر نمایشی است که بدون هیچ دخل و تصرفی، سال‌هاست که در خدمت روایت دینی و قرآنی ما نقش خود را به شکلی فاخر و تأثیرگذار ایفا کرده است و اگر چنین جلوگیری در زمینه فعالیت فرهنگی در این حوزه و معرفی و استمرار هر چه پرقدرت‌تر آن صورت می‌گیرد، در تعارض با گسترش و تعمیم فرهنگ دینی و ارزشی در میان توده مردم است.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «تنهاترین سردار» در ادامه گفت: امیدوارم این اتفاق ناگوار پیامد مسئله غیرفرهنگی دیگر نباشد و آن اینکه عده‌ای و یا جناحی تصور این را داشته باشند که تعزیه به عنوان یکی از گونه‌های فاخر نمایشی ایرانی در تصاحب و تملک آنهاست و هیچ کس و یا هیچ نهادی اجازه فعالیت و ارائه خدمت به منظور هرچه رونق گرفتن آن را ندارد؛ چرا که تعزیه مردمی‌ترین گونه از هنرهای نمایشی است که با روح معنوی و باطن الهی مردم از دیرباز تنیده شده و تاریخ گواه است که تعزیه با مدیریت و تولیت خود مردم تا به اینجا به حیات خود ادامه داده است.

مرزبان افزود: پس مسئولان باید مجاب شوند که خدمت در جهت اعتلای فرهنگ و هنر، عزمی جهادی می‌طلبد که همه مردم، نهادها و تشکل‌ها باید خود را در این زمینه مسئول بدانند؛ لذا فرقی نمی‌کند که چه کسی متولی آن باشد. هر فردی و هر نهادی باید به قدر بضاعت خود گوشه‌ای از کار را برعهده بگیرد و برای آن دل بسوزاند؛ زیرا آنچه مهم است، روشن نگاه داشتن چراغ تعزیه و در ادامه پرفروغ کردن این هنر ناب ایرانی است که بیشتر از خود ایرانیان، بسیاری از نظریه‌پردازان و کارشناسان تئاتر حداقل در تاریخ معاصر، خود را وامدار آن می‌دانند.

وی در پایان گفت: آرزو می‌کنم با اولویت قرار دادن تعزیه به عنوان یک نهاد فرهنگی، نه تنها مانع از فعالیت بنیاد تعزیه و سایر تشکل‌های مشابه نشویم، بلکه با دوری از سیاسی‌کاری‌ها و پرهیز از منفعت‌طلبی‌ها و تلاش برای رسیدن به منافع جناحی و استفاده از ظرفیت فرهنگی تعزیه در تحقق مطامع و اهداف از پیش تعیین شده، تنها به فکر اصالت این هنر و بالندگی و شکوفایی روزافزون آن باشیم.

یادآور می‌شود، ۲ مرداد نمایندگانی از شهرداری منطقه ۱۷ تهران با ورود غیرقانونی به ساختمان بنیاد علمی تعزیه و همایش‌های آئینی در مجاورت فرهنگسرای بهاران فعالیت پژوهشی فرهنگی این بنیاد را به حالت تعلیق درآوردند.

انتهای پیام/
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما