تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۵
۰
کد مطلب : ۳۰۶۵۰

۴۰ درصد هیئت‌های مذهبی برنامه قرآنی داشته‌اند

تشریح برنامه‌های محرم سال جاری و اقدامات صورت گرفته برای اعزام مبلغ و ارائه توصیه به هیئت‌های مذهبی، محور نشست خبری صبح امروز حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی‌نژاد، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی بود.
وی با تأکید بر اینکه همچنان تبلیغ چهره به چهره با استفاده از رسانه مسجد و منبر کارآمدرترین روش تبلیغ است، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی آمادگی‌ دارد از هر مجموعه‌ای که به نام امام حسین(ع) در کشور برنامه اجرا می‌کند حمایت کند.

اعزام بیش از ۵۰ هزار مبلغ به سراسر کشور/ ۵ هزار نفر خانم هستند
حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد از اعزام بیش از ۵۰ هزار مبلغ به سراسر کشور طی ماه محرم اشاره و اظهار کرد: این مبلغان به ۱۰۰ هزار نقطه از کشور رفته و برنامه‌های ماه محرم را اجرا خواهند‌‌کرد و توصیه ما این است که بیشترین حضور عزاداران در مساجد باشد.
وی اعلام کرد: بارزترین آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی شهرها، رفتارهای ناپسند اخلاقی و ... مسائلی است که مبلغان باید در سخنرانی‌ها مورد توجه قرار دهند. همچنین موضوعاتی که به صورت ویژه از طریق مبلغان مطرح خواهدشد شامل موضوعات اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، تبیین جایگاه ولایت فقیه، نقش ولایت فقیه در مهار بحران‌ها، سیره عملی اهل بیت(ع)، تبیین فرهنگ مقاومت و دفاع از حرم‌های اهل بیت(ع) و مستضعفان جهان، تحلیل علمی مسائل خرافی و عرفان‌های نوظهور، تبیین افکار وهابیت، سلفی‌ها و تکفیری‌ها که نمایندگان نظام سلطه و استکبار هستند و ... است.
وی در ادامه توجه به نماز به ویژه نماز ظهر عاشورا را به هیئت‌های مذهبی متذکر شد و گفت: جمع‌خوانی قرآن در ماه رمضان و نماز جماعت ظهر عاشورا موجب شده است شبهات وهابیت در خصوص عدم توجه شیعیان به نماز و قرآن خنثی شود.
روحانی‌نژاد از حضور پنج هزار مبلغ خانم در مراسم‌های عزاداری سال جاری خبر داد و گفت: هزار همایش توجیهی برای مسئولان و مبلغان در ۴۰۰ شهرستان برگزار شده‌است.
وی با اشاره به اینکه برای ساماندهی بهتر هیئت‌های مذهبی سامانه طوبی فعالیت کرده و بانک اطلاعات هیئت‌های مذهبی در این سامانه تشکیل شده است، گفت: کسانی که تمایل به تشکیل‌ هیئت‌های مذهبی دارند می‌توانند با طی فرایند‌های لازم هیئت مذهبی خود را ثبت و مجوزهای لازم را دریافت کنند. البته بیشتر هیئت‌های مذهبی کشور دارای مجوز هستند.
معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی اعلام کرد: ۹۱ هزار هیئت مذهبی در سراسر کشور ثبت شده و مداحان نیز اطلاعات خود را وارد این سامانه کرده‌اند. هر هیئت برای فعالیت باید مبلغ، مربی قرآن و مداح داشته باشد و هیئت‌هایی که نتوانند این امکانات را فراهم کنند تذکر می‌گیرند.

مداحان شاخص با رئیس سازمان تبلیغات اسلامی دیدار می‌کنند
وی از برگزاری جلسات حضوری مداحان شاخص با رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خبر داد و گفت: برنامه شاخص هیئت‌ها باید قرآن باشد. همچنین از نشریات تخصصی پیرامون هیئت‌ها حمایت می‌کنیم. مؤسسه ادبیات هلال وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی نیز به زبان‌های فارسی، عربی و آذری نوحه‌های مناسبتی را فراهم و در سایت بارگذاری کرده است. استان‌هایی هم که از گویش خاصی برخوردار باشند متناسب با استانشان با شعرای آئینی آنها ارتباط برقرار کرده و کتاب‌های ویژه گویش آنها منتشر شده است.
حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد در ادامه به فعالیت ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی اشاره و عنوان کرد: این ستاد در ۲۴۰ شهرستان دایر شده و پنج هزار و ۶۹۲ اقدام انجام داده است.
وی در ادامه به ارائه آماری در خصوص عملکرد هیئت‌های مذهبی در سال گذشته پرداخت و گفت: در سال ۹۴ از ۲۱ هزار هیئت مذهبی ارزیابی به عمل آمده است که بر اساس این ارزیابی‌ها ۴۳ درصد هیئت‌های مذهبی در کشور در مساجد برنامه برگزار می‌کنند، ۲۳ درصد در حسینیه‌ها، ۱۳ درصد در تکایا، ۱۰ درصد در منازل، ۵ درصد در بقاع متبرکه و ۶ درصد نیز در دانشگا‌ه‌ها، اصناف و ... که روند برگزاری مراسم به سمت برگزاری در مساجد در حال تقویت است.
روحانی‌نژاد از هیئت‌های عزاداری خواست در طول مراسم عزاداری فقط یک بار تجمع عمومی انجام دهند و در سایر روزها در مناطق مختلف شهر به برگزاری مراسم اقدام کنند تا از همه جای شهر صدای «یا حسین(ع)» بلند باشد.

۴۰ درصد هیئت‌های مذهبی برنامه قرآنی داشته‌اند
وی ادامه داد: ۴۰ درصد هیئت‌های مذهبی برنامه قرآنی داشته‌اند و ۶۹ درصد سخنرانی که بر این اساس یعنی ۳۱ درصد هیئت‌های مذهبی سخنران ندارند؛ مگر می‌شود هیئتی عزاداری کند اما قرآن و حدیث نشنوند. ۵۶ درصد هیئت‌ها نیز دعا و زیارت برگزار می‌شود. ۳۸ درصد احکام مورد توجه بوده و نماز ظهر عاشورا نیز در ۵۶ درصد هیئت‌ها به صورت ویژه برگزار می‌شود. ۱۵ درصد هیئت‌ها نیز به مناجات توجه دارند.
وی در بخش پایانی سخنان خود اعلام کرد: اتباع خارجی که هیئت‌هایی در داخل کشور تشکیل می‌دهند باید مجوز فعالیت دریافت کنند و سازمان تبلیغات بر عملکرد آنها نظارت خواهدکرد. مردم نیز برای ارائه شکایت‌ها یا نظرات خود در خصوص هیئت‌های مذهبی می‌توانند با شماره (۰۹۶۵۰) تماس حاصل کنند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما