تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۶
۰
کد مطلب : ۳۰۸۲۱

نمایش ۱۱۰ لباس عاشورایی در تالار وحدت/ اربعین؛ نیازمند طراحی لباس ویژه

نمایش ۱۱۰ لباس عاشورایی در تالار وحدت/ اربعین؛ نیازمند طراحی لباس ویژه
آرش رئیس دانا، دبیر اجرایی اولین نمایشگاه لباس عاشورایی با اعلام این خبر که فردا، دوشنبه ۲۶ مهر ماه اولین نمایشگاه لباس عاشورایی در تالار وحدت کار خود را آغاز می‌کند، گفت: ۷۰ اثر لباس عاشورایی برای آقایان و ۴۰ اثر لباس عاشورایی برای بانوان و تعدادی هم لباس عاشورایی کودک در این نمایشگاه عرضه شده است.

وی افزود: حدوداً دو برابر آثار به نمایش درآمده به دبیرخانه نمایشگاه ارسال شد. البته باتوجه به اینکه اولین بار است این نمایشگاه در کشور برگزار می‌‌شود، برخی آثار به لحاظ دوخت فاخر بود اما المان‌های مذهبی و سبک ایرانی ـ اسلامی در طراحی آنها رعایت نشده بود و برخی دیگر از آثار نیز به لحاظ سبک طراحی فاخر بود اما از نظر دوخت و پارچه کیفیت خوبی نداشت که چنین آثاری به نمایش در نیامد.


لباس ویژه پیاده‌روی اربعین طراحی نشد
رئیس‌دانا در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان با تولید انبوه آثار ارائه شده از آنها در مراسم اربعین استفاده کرد: در کارگروه ساماندهی مد و لباس تصمیم بر این بود که لباسی ویژه مراسم اربعین طراحی شود که در طراحی آن تمام ملزوماتی که یک نفر برای پیاده‌روی اربعین نیاز دارد رعایت شود از جمله پارچه آن به نحوی باشد که زائر گرم یا سردش نشود، کفش آن مناسب باشد، کوله‌پشتی آن طراحی مناسب پیاده‌روی داشته باشد و ... که این مسئله محقق نشد اما لباس‌های ارائه شده این قابلیت را دارند که بتوان آنها را تولید انبوه و در مراسم‌ اربعین مورد استفاده قرار داد.

دبیر اجرایی نمایشگاه لباس عاشورایی افزود: پوشش عمومی مردم به صورت فصلی به بازار عرضه می‌شود و تولید کنندگان برای هر فصل پیش‌بینی تولید لباس ویژه آن فصل را دارند، با توجه به اینکه مراسم محرم و صفر دو ماه است یعنی یک ماه کمتر از یک فصل، بسیار مستعد است که فصل جدیدی در بحث تولید لباس به عنوان فصل لباس عاشورایی ایجاد شود.


محرم، صفر و رمضان به عنوان فصل تولید لباس‌های ویژه در نظر گرفته شود
وی تصریح کرد: البته در چند سال اخیر اقداماتی از این دست در هیئت‌های مذهبی انجام شده و برخی به تولید لباس‌های یکدست و ... اقدام کرده‌اند. مناسبت‌هایی مانند محرم و صفر و ماه رمضان قابلیت این را دارند که به عنوان فصل ویژه تولید لباس‌های خاص در نظر گرفته شوند.
به گزارش ایکنا، نمایشگاه لباس عاشورایی از روز ۲۷ مهر ماه تا دوم آبان ماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ در تالار وحدت آماده پذیرایی از مردم است.

انتهای پیام/
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما