تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۴
۰
کد مطلب : ۳۰۹۵۹

قطار نخستین دوره جایزه داستان کوتاه عاشورا به ایستگاه آخر رسید

قطار نخستین دوره جایزه داستان کوتاه عاشورا به ایستگاه آخر رسید
آیین اختتامیه نخستین دوره جایزه ادبی داستان کوتاه عاشورا همزمان با سی و یکمین شب شعر عاشورا، در شیراز برگزار شد. 

در این نشست که به همت مشترک ستاد برگزاری شب شعر عاشورا و این حوزه در مجموعه فرهنگی هنری شیراز برگزار شد، محمد کرم اللهی رییس حوزه ی هنری فارس گفت: خوشحالیم که در شهر شیراز چراغ شب شعر عاشورا سی و یک سال است روشن مانده و خوشحالیم که امسال چراغ کار داستان نیز روشن شده است.

وی افزود: معتقدم برنامه داستان نیز باید با لحاظ تمام شرایط حرفه ای و دقیق برگزار شود تا همچون مراسم شعر به مرجع داستان دینی بدل شده و حرف اول را در این زمینه بزند.

رییس حوزه ی هنری فارس گفت: کار بزرگ اسباب و لوازمی می طلبد و شرایطی دارد که باید رعایت شود، ما نیز تلاش خواهیم کرد  با یاری خداوند و نظر لطف حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، در دوره های پیش رو کاری کنیم که اسباب بزرگی این کار فراهم شود.

وی با اشاره به پیشنهاد آموزش در این عرصه گفت: بحمدالله در شروع کار چهره های مطرح داستان دینی در کنار این کار بوده اند. حضور این اساتید می تواند به کار ریشه ای کمک کند و ما نیز نگاهی جز کار ریشه ای و پایه ای نداریم.

در بخش دیگر این جلسه قاسمعلی فراست دبیر علمی نخستین دوره جایزه داستان کوتاه عاشورا گفت: خدا را شکر می کنم که به ما این توفیق را داد که در این کار بزرگ مشارکت داشته باشیم و به راحتی به خود اجازه می دهم از جانب همه دوستان این فعالیت را نوکری حضرت سیدالشهدا امام حسین علیه السلام بخوانم.

وی افزود: برای این کار سراغ چهره های مطرح داستان نویسی رفتم و عزیزانی همچون حسین فتاحی و مجید قیصری و حمید گروگان که همراه بود همه از بزرگان این کار هستند و همه آنها نیز با عشق به سراغ این کار آمده اند.

فراست استقبال از این دوره را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: انبوه آثار رسیده به دبیرخانه نشان می دهد این حوزه جای کار دارد و باید به آن توجه کرد و من نیز از خدا می خواهم و نظر لطف حضرت امام حسین علیه السلام را آرزو کرده و قول می دهم که تا توان دارم پای کار این برنامه بمانم.

در ادامه هاشم کرونی مسول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری فارس نیز گفت: ستاد برگزاری شب شعر عاشورا از دیرباز درصدد توجه به سایر هنرها بوده است که دعوت از سینماگرانی همچون مرحوم سلحشور و ابراهیم اتمی کیا در این راستا بوده است.

وی افزود:  اجرای تئاتر و تعزیه و برپایی نمایشگاه گرافیک و... در حاشیه برنامه را نیز می توان در همین ذاستا دید اما داستان به عنوان یار قدیمی شعر از سلها پیش مورد توجه بوده و حتا تلاش هایی در این رابطه صورت گرفته و کتاب هایی منتشر شدند، امدواریم این فراخوان و گردهمایی نقطه ثمردهی و تثبیت این تلاش ها باشد.

کرونی گفت: به پیشنهاد مشترک ستاد برگزاری شب شعر عاشورا و دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری فارس از هیات داوران درخواست داریم که پس از پایان هر دوره، بیانیه ای تحلیلی پیرامون وضعیت داستان دینی ایران و آثار رسیده را به عنوان یک سند منتشر کند.

پس از بحث و تبادل نظر حسین فتاحی و مجید قیصری دو عضو هیات داوران، و اسامی برگزیدگان اعلام و جوایز آنان اهدا گردید. بر این اساس و بنا بر رای هیات داوران هیپ اثری شایسته مقام اول شناخته نشد.

هیات داوران سید صادق موسوی  از خوزستان را با داستان "رستگاری" وحمزه ولی پور از کرج را با داستان "خاک"  مشترکا به عنوان نفرات دوم برگزید.

همچنین سارا رییسی از شیراز با داستان "ماسه نفر" به عنوان رتبه سوم معرفی شد. علاوه بر آن هیات داوران، آثار محمد اسطیری، محمد خوشناوند، نوشین دالوند، سیدمهدی موسوی و یاسین حجازی را شایستگان تقدیر معرفی کرد.


انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما