کد مطلب : ۳۱۰۵۶
توجه به روایت تصویری وقایع قبل و بعد عاشورا در هنر نقاشی
وی ادامه داد: اوج هنر نقاشی با موضوع عاشورا را در نقاشی قهوهخانهای و پردههای نقاشی که معمولاً کاربرد آنها در زمینه هنر نقالی و پردهخوانی بوده است، شاهد بودهایم که در آن هنرمند نقاش با استفاده از برداشت و تلقی خود نسبت به باطن و ضمیر افراد به ترسیم اندام و چهره آنها مبادرت ورزیده و مثلاً برای اولیاء چهرهای خوشمنظر و زیبارو را کشیده و اما آن طرف با توجه به ضمیر ناپاک اشقیاء، ظاهر و چهره آنها معمولاً توأم با خباثت بوده و کریهالمنظر ترسیم شدهاند.
این هنرمند نقاش تصریح کرد: صرفنظر از جنبههای رعایت شده در ترسیم تابلوهایی مرتبط با عاشورا، آنچه حائزاهمیت است و به آن نیز اشاره شد، این است که اغلب نقاشیهای ترسیم شده و موجود در زمینه این واقعه عظیم به خود روز واقعه عاشورا پرداخته است و به این شکل نبوده که ما در قالب نقاشی، تابلوهایی از برخی وقایع تاریخی قبل و بعد از واقعه را نیز شاهد باشیم.
دبیر بخش نقاشی چهارمین جشنواره جهانی «هنر مقاومت» در ادامه گفت: به نظر این حقیر وقایع و رویدادهای قابل تأملی غیر از روز واقعه عاشورا نیز موجود است که هنرمند نقاش باید نسبت به آنها دقت فراوانی داشته باشد؛ همانطور که مثلاً در مکتوبات تاریخی و گاه در برخی از هنرهای دیگر همچون نمایش و سینما شاهد پرداختی براساس همان متون مکتوب نسبت به آنها هستیم میتوان این وقایع را در قالب تصویر نقاشی نیز روایت کرد.
طاهری افزود: بهشخصه اگر روزگاری این تصمیم را داشته باشم که با موضوع عاشورا اثر و یا آثاری نقاشی را تولید نمایم، بسیار مایل هستم علیرغم آنکه در وقایع روز عاشورا نیز همچنان ناگفتههایی وجود دارد اما تمرکزی بر روی وقایع قبل و بعد از این روز مهم داشته باشم و بیشتر شرح حال برخی از شخصیتهای مؤثر در عاشورا را به زبان تصویر روایت کنم.
وی در پایان تأکید کرد: به طور قطع در جریان واقعه خونبار روز عاشورا افرادی نقش بسزایی را ایفا کرده و یا در سپاه امام حسین(ع) و یا در سپاه یزید دست به قتال زدهاند؛ اینکه چرا سرنوشت این افراد در این روز به چنین فلاح و رستگاری و یا به چنان شقاوت و پلیدی ختم میشود، سوژه خوبی برای خلق آثار نقاشی است.
انتهای پیام/
مرجع : ایکنا