تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۸
۰
کد مطلب : ۳۱۰۹۸

اظهار ارادات به اهل بیت(ع) اهمیت دارد نه صرفا عزاداری

اظهار ارادات به اهل بیت(ع) اهمیت دارد نه صرفا عزاداری
جلسه ماهانه با سخنرانی استاد بندانی نیشابوری و مهدی سلحشور هیئت ام ابیها سلام الله علیها قم برگزار شد. در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام بندانی را می خوانید:
 

خلایق از معرفت حضرت زهرا(س) عاجزند
قال الصادق عليه‏السلام: «إنا أنزلناه فى ليلة القدر، الليلة، فاطمة والقدر، اللَّه. فمن عرف فاطمة حق معرفتها، فقد أدرك ليلة القدر و إنّما سميت «فاطمة» لأنّ الخلق فطموا عن معرفتها 1؛
امام صادق عليه‏ السلام درباره آيه‏ ى «إنّا أنزلناه فى ليلة القدر2» فرمود: مراد از «ليلة» فاطمه است. مراد از «قدر» خداوند است، پس هركس مادرم فاطمه‏ ى زهرا عليهاالسلام را آنگونه كه بايد، بشناسد، شب قدر را درك كرده است. مادرم «فاطمه» ناميده شد، زيرا خلايق از معرفت او عاجزند.»
اولا در کلام امام "ناس" نیامده بلکه "خلق" آمده چون ناس اخص است و خلق اعم است، خلائق ملائکه و جنیان و تمام مخلوقات خدا هستند، لذا نتیجه اش را می ببینیم.
امیرالمومنین علیه السلام در مصیبت در کنار قبر، در منزل به عمار و سلمان و بعد از جنگ صفین به اصحاب می فرماید: این مصیبتی است که لا عزاء لها؛ فقط عزاداری برای شهادتش اندازه و مقدار ندارد، همانطور که قدر شناخته نمی شود در مصیبت هم کسی تشخیص نمی دهد تا برسد به ظلمی که به صدیقه طاهره سلام الله علیها شده است، آیا ظلم همین است که در چند دقیقه روضه خوانده می شود؟
لذا نگاه می کنیم هر کس در هر جا مخصوصا در فضای مجازی هر حرفی را می زنند، در فضای مجازی مقیاس و میزانی برای نویسنده و گوینده و شنونده ندارد. در روایات فرموده اند: دروغ همین بس که هر چیزی شنیدی نقل کنی. می گویند ایام محسنیه در شرع نداریم و وجود ندارد. قبل از اتقلاب روضه خواندن همراه با تشکیک بود، در زمان رضاخان ملعون عمامه بر می داشتند و بعد از انقلاب به برکت خون شهدا روضه رونق پیدا کرد آنچه مربوط به اهل بیت علیهم السلام است باید نشر پیدا کند.


پاسخ به شبهات مربوط به ایام محسنیه
بعضی افراد می گویند: چه کسی گفته حضرت محسن حتما امام می شده یا از کجا معلوم بعد از ازدواج بچه دار می شده؟ حرف بر یر این نیست، یا کتاب قطوری درباره حضرت محسن نوشته اند که برای مادرش اینقدر ننوشته اند، یک کتاب به نام «موسوعة كلمات الصديقه الطاهره فاطمة الزهرا (سلام الله علیها)» دارد که 27 جلد است و هر چه نوشته درباره حضرت زهرا سلام الله علیها و امیرالمومنین علیه السلام است و خصوصیات ظاهری حضرت محسن در آن نوشته نشده.


ایام محسنیه همان ایام احراق بیت است/لزوم بررسی وقایع بعد از وفات پیغمبر(ص)
حب به شی مستلزم حب به آثار شی است. شما اگر شخصی را دوست داشته باشی برادر، خواهر و فامیل او را هم احترام می کنی. مثلا فرزند شهیدی را می بینید احترام می کنید آن وقت هیزم به درب خانه نوه و دختر پیامبر صلی الله علیه و آله می برند؟
جماعتی گفته بودند: مردم را در عزاداری اذیت نکنید. اولا کسی نگفت عزاداری کنید بلکه تبیین و تحلیل مطالب است، دوما مگر در ماه محرم و صفر کسی را به زور به عزاداری برده بودند بلکه مردم آزاد بودند.
کسی نگفته ایام محسنیه علم عزاداری بیرون بیاورید بلکه ایام محسنیه ایام احراق بیت است. مرحوم بیرجندی از بزرگان سلف امامیه است و نوشته است در 28 صفر درب را شکستند و سوزاندند، مدارک و اسنادش را هم ارائه می دهد. فلسفه قیام امام حسین علیه السلام و صلح امام حسن علیه السلام در کتب زیادی نوشته شده است و تحلیل و تبیین شده است یا چرا حضرت رضا علیه السلام ولایتعهدی را قبول کردند اینها تحلیل می خواهد و هنوز هم درباره شان کتاب می نویسند. یا درباره فیلم های قدیمی می نشینند و تحلیل می کنند که چطور شد؟ حال وفات و به گفته بعضی ها شهادت پیغمبر صلی الله علیه و آله تحلیل نمی خواهد؟ بعد از حضرت چطور شد که امت این قدر به هم ریخت و فرقه های گوناگون بوجود آمد، این ایام زمانش است.
می نشینیم فکر می کنیم چطور جنگ جهانی اول بوجود آمد، این روزها اساس اختلاف امت باید معلوم شود.


امیرالمومنین علیه السلام به تنهایی پیکر مطهر پیغمبر(ص) را تجهیز کردند
اجماع امت از مسلمین این است که بدن پیغمبر صلی الله علیه و آله سه روز روی زمین بود و شب اول ربیع بدن ایشان دفع شد، ابن ابی الحدید هم می گوید. کسی نقل می کند که دیدند نزدیک صبح ابالحسن علیه السلام به تنهایی قبر حفر می کند تا پیغمبر صلی الله علیه و آله را دفن کنند، پس امت کجا بودند؟ نعوذ بالله یک رهبر کمونیست در کشوری بمیرد برایش چه می کردند؟ فیدل کاسترو که مرده بود دیدید برای انتقال خاکسترش چه کردند؟ پیغمبر صلی الله علیه و آله مسلمانان نباید بک وجب تشییع می شد؟ در همان اتاق که حضرت از دنیا رفتند، غسل و کفنش دادند و همان جا نماز خواندند و دفن کردند.


لزوم بیان وقایع بعد از وفات پیغمبر(ص) برای عبرت گیری
شهدای منا، شهدای مدافع حرم و شهدای حله و ... برایشان از روز دفن مجلس می گیرند، پیغمبر صلی الله علیه و آله را در شب ربیع دفن کردند مسلمین نباید به احترام حضرت زهرا سلام الله علیها و امیرالمومنین علیه السلام برایش مجلس بگیرند؟ سریع به ایام محسنیه ربطش می دهند. احوال علما را را در 80 سال ببینید ایام محسنیه داشتند و چیز تازه ای نیست که بوجود آمده باشد. این بیان اعتقادات تشیع است مگر پیرامون هر مطلبی به اصل آن نمی رسیم که ببینیم چه شده است؟ مثلا می گویند تحقیق کرده اند که این دارو ضرر داره و دیگر نباید استفاده کنید.
فرموده اند این مطالب باید بیان شود تا مجدد مردم از درب خانه اهل بیت علیهم السلام دور نشوند و همین کارها با اولاد ائمه علیهم السلام تکرار نشود. از سنه 151 هجری قمری محمد بن سعد یا اسحاق کتاب "المقاضی" را نوشته، یعنی سه سال بعد از ولادت حضرت رضا علیه السلام این کتاب را تالیف شده است: محسن او مُحسّن ولد فاطمه سلام الله علیها و امیرالمومنین علیه السلام است تا 1363 هجری قمری بیشتر از 40 کتاب ایشان را فرزند حضرت فاطمه سلام الله علیها و امیرالمومنین علیه السلام معرفی کرده اند.
بیشتر از 26 کتاب آورده اند که این فرزند به دنیا نیامده کشته شده، سقط معمولی نبوده و با لگد کشته شده. ابن شهرآشوب از ابن قتیبه دینوری در کتاب "المعارف" نقل می کند البته چاپ جدید را نبینید چاپ های قدیم را ببینید چون موسسه در بحرین تشکیل شد تا در چاپ های جدید مطالب مربوط به تشیع از آنها برداشته شود.


در روز قیامت ابتدا به حساب قاتلین حضرت محسن می رسند
حرف بر این است که ایشان منتسب به پیامبر صلی الله علیه و آله هست یا نه؟ وقتی تاریخ دست دشمن است چنین می شود. این همه روایات داریم که بیان می کند در روز قیامت اولین کسانی که وارد محشر می شوند حضرت خدیجه بنت خویلد و فاطمه بنت اسد ام علی علیه السلام می آیند در حالی که دو شش ماهه روی دستشان است محسن بن علی و حضرت علی اصغر؛ خداوند می فرماید: اول به حساب قاتل محسن بن علی برسید. چون حضرت زهرا سلام الله علیها ربط به ولایت، امامت، نبوت و عصمت دارند مگر ساده است؟
دقت کنید 75 روز بعد از روز غدیر مسلمین پیامبر صلی الله علیه و آله را به سخره گرفتند. می گویند بعد از 7 وصی که از حضرت عیسی علیه السلام گذشت حواریون اشعاری از انجیل در سرود خواندند اما گفتند که بدعت ایجاد کردند، اکثر صحابه و مسلمین حتی بر بدن پیغمبرشان نماز نخواندند چه برسد به دفن، امیرالمومنین علیه السلام به آنها پیغام داد اما گفتند کار مهم تری داریم و نیامدند.


وقایع بعد از وفات پیغمبر(ص)؛ سند مظلومیت حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین(ع)
اینها سند مظلومیت فاطمه سلام الله علیها و امیرالمومنین علیه السلام است، وقتی امام می فرماید: فمن عرف فاطمة حق معرفتها، فقد أدرك ليلة القدر؛ منظورش فقط ولادت، عظمت و شفاعتش نیست بلکه شهادتش هم منظور است. امام فرمود: مادر ما را با مرگ صبر کشتند. کسی را طوری زجر بدهند که خودش بگوید خدایا مرگم را برسان.
لَنْ تَرْضى‌ عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لَا النَّصارى‌ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ 3؛ یا رسول الله نه یهودیان و نه نصاری از تو راضی نیم شوند تا اینکه از آداب آنها تبعیت کنی، یعنی ما تا داعشی و وهابی نشویم دست از سر ما بر نمی دارند که این آرزو را به گور می برند.حفظ عقاید است که همه چیز را جلو می برد.
بعضی از وصیت نامه های شهدا نزد من هست انصافا گویی یک دوره اعتقادات ده ساله دیده است از "کشف الفوائد" "کشف المراد"، مثل ندارند در 18 سالگی راهی رفته است که بعد از 60 سال بعضی ها هنوز نرسیده اند.


اظهار ارادات به اهل بیت(ع) اهمیت دارد نه صرفا عزاداری
با مشکی پوشیدن و علم و کتل کاری نداریم بلکه بحث بر سر اظهار ارادت است. خیلی حرف است که سه روز پیکر مطهر سیدالانبیاء روی زمین باشد، چقدر این دختر که وابسته به پدر بود روی سر و صورت بزند، امام صادق علیه السلام فرمود: این سه روز مادر ما چه کشید تا امیرالمومنین علیه السلام بدن ایشان را دفن کردند. اصلا یادمان رفته که چه کشیده اند!
یک کتاب برای حضرت زهرا سلام الله علیها نوشته شد به نام "فاطمه سلام الله علیها در آیینه کتاب"، ببینید چند صد کتاب برای بی بی نوشته شده است و حال اینکه همه طلبه ها در هر عصری یک کتاب برای حضرت زهرا سلام الله علیها بنویسد کم نوشته و کم گفته است.


کیفیت ورود حضرت زهرا(س) به مسجد
وقتی حضرت امیرالمومنین علیه السلام شب هنگام بدن پیغمبر صلی الله علیه و آله را دفن کردند صبح به درب خانه آمدند، روز سوم و هفتم هم آمدند. اشکال کرده اند اگر ایشان در این ایام بیمار بوده چطور با آن حال به مسجد رفته اند و خطبه خوانده اند؟ مسجد چسبیده به منزل بود و مقدمه خطبه را بخوانید: کنیزها، بستگان و بنی هاشم اطراف بی بی را گرفته بودند و طوری راه می رفتند که چادر روی زمین کشیده می شد. اولی گفت: پرده بزنید دختر پیغمبر صلی الله علیه و آله وارد مسجد شده اند وقتی بی بی روی زمین نشست فرمود: آه آه. معنایش چیست؟ حال بی بی خوب بوده؟


انتهای پیام/
مرجع : وارث
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما