تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۱
۰
کد مطلب : ۳۱۲۰۲

۸ ویژگی حضرت عبدالعظیم(ع)

عباس سلیمی، معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در آیین جمع خوانی و نصب پرچم حضرت عبدالعظیم(ع) در برج میلاد که شب گذشته در آغاز بزرگداشت هفته میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از اینکه معرفت دینی و ولایت مداری مسئولان به آن درجه رسیده است که بسیاری از مسئولان در شمار خادمان افتخاری آستان‌های متبرکه هستند، گفت: شهردار تهران نیز یکی از خادمان افتخاری آستان حضرت عبدالعظیم(ع) است.

وی با اشاره به اقدامات فرهنگی شهرداری تهران طی سال‌های اخیر، عنوان کرد: باید به خادمان آستان تبریک بگویم چرا که در سال ۶۹ که ایت الله ری شهری تولیت آستان را بر عهده گرفتند در اولین سال برگزاری مراسم سالروز میلاد آن حضرت، این مراسم در غربت برگزار شد اما اکنون شاهد هستیم که در اولین روز از هفته بزرگداشت میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) پرچم حرم حضرت در کنار پرچم مطهر گنبدهای ائمه اطهار(ع) به اهتزاز درآمده است.

این خادم القرآن با تأکید بر اینکه این حرکت با همین شتاب ادامه خواهدداشت، گفت: حضرت عبدالعظیم(ع) فقط متعلق به مردم ری، تهران و ایران نیست، بلکه متعلق به مردم جهان است. بالغ بر ۱۰ هزار امامزاده در ایران آرمیده‌اند، اما شاید هیچ یک در منزلتی که برای حضرت عبدالعظیم(ع) ذکر شده است، قرار نداشته باشند.

سلیمی با مطرح کردن این سؤال که رمز عزت و عظمت حضرت عبدالعظیم(ع) چیست؟ به هشت ویژگی خاص حضرت اشاره کرد و گفت: اولین ویژگی حضرت تبار و نسب ایشان است که با چند واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می رسد. دومین ویژگی کرامت طبع و عزت نفس ایشان است؛ به هیچ امامزاده‌ای لقب سید الکریم داده نشده است و این لقب ویژه حضرت عبدالعظیم (ع) است. حضرت عبدالعظیم (ع) شخصیت بزرگواری بود که قرآن کتابت می‌کرد و هزینه دریافتی از این کار را صرف فقرا و نیازمندان می‌کرد.

وی سومین ویژگی شخصیتی حضرت عبدالعظیم(ع) را درک محضر سه امام معصوم (ع) و روایت و نقل حدیث از این سه امام برشمرد و گفت: چهارمین ویژگی حضرت عظمت علمی ایشان است که وقتی یکی از شیعیان خدمت امام هادی(ع) می رسند، امام هادی(ع) عرض می‌کنند که اگر مشکلی در امور دینی برایت حادث شد نزد عبدالعظیم برو و سلام ما را نیز به وی برسان.

معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) ادامه داد: پنجمین ویژگی حضرت عظمت معنوی ایشان است که امام هادی(ع) به یکی از اهالی ری می‌فرماید اگر قبر عبدالعظیم را در ری زیارت کنی مانند این است که قبر حسین بن علی را در کربلا زیارت کرده‌ای. ما خادمان حضرت عبدالعظیم(ع) حرم ایشان را کربلای ایران می‌دانیم.

هجرت الی الله به دستور امام عصر و برای ترویج تشیع و تألیف کتاب‌های «خطب امیرالمومنین (ع)» و کتاب یوم و لیل (روز و شب) از دیگر افتخارات و ویژگی‌هایی بود که سلیمی برای حضرت عبدالعظیم(ع) برشمرد و گفت: در کتاب یوم و لیل تمام برنامه‌های ۲۴ ساعت یک مومن تشریح شده است یعنی همان سبک زندگی. امروزه بسیاری می‌خواهند مفهوم و مسئله سبک زندگی را به نام آلفرد آدلر ثبت کنند اما ما سبک زندگیمان را از پیامبر اسلام و ائمه اطهار (ع) آموخته‌ایم.

سلیمی هشتمین ویژگی حضرت عبدالعظیم (ع) که امروزه می‌تواند بسیار کاربردی مطرح شود را عرض عقیده و دین دانست و گفت: حضرت عبدالعظیم(ع) علی رغم سن بالا و مقام علمی که داشتند پیش امام عصر خود دینشان را عرضه و مهر تأیید می‌گیرند. امروزه ما با طوفان‌های دینی و هجمه شبکه‌های مجازی مواجه هستیم و تنها با پیروی از الگوهای ائمه اطهار (ع) است که می‌توانیم از این طوفان نجات پیدا کنیم. به همین دلیل است که تأکید داریم میلاد حضرت عبدالعظیم باید به صورت هفته بزرگداشت برگزار شود.

وی در پایان گفت: وظیفه‌ای که خادمان آستان همه داریم این است که در سبک زندگی خودمان از زندگی این اولیای الهی و حضرت عبدالعظیم (ع) پیروی کنیم و به گونه ای در جامعه حضور پیدا کنیم که عملکرد ما موجب بدبینی مردم و جامعه به دین و نمادهای مذهبی در هیچ یک از ابعاد نشود.


انتهای پیام/
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما