تاریخ انتشار
شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۴
۰
کد مطلب : ۳۱۲۶۴
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور:

شعر آئینی شیعی سرشار از محبت و احساس نسبت به ائمه اطهار(ع) است

شعر آئینی شیعی سرشار از محبت و احساس نسبت به ائمه اطهار(ع) است
حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی در مراسم بزرگداشت یاران خراسانی مقام معظم رهبری که در جوار حرم مطهر رضوی برگزار شد، به تبیین نقش ادبیات و شعر در دین اسلام پرداخت و گفت: شعر و ادبیات در فرهنگ دینی ما جایگاه ویژه‌اى دارد و بزرگان دینی، خاصه اهل بیت(ع) همواره شاعران را مورد تمجید و تشویق قرار می‌دادند.

وی تصریح کرد: شعر آئینی شیعی سرشار از محبت و احساس نسبت به ائمه اطهار(ع) است و شاعران بسیاری با استفاده از ابزار شعر، زیباترین توصیفات را نثار این خاندان پاک کرده‌اند.

حجت الاسلام تقوی با اشاره به سابقه دیرینه ادبیات در خطه خراسان بزرگ، اظهار کرد: هر نقطه از این خاک پهناور خود یک فرهنگ عمیقی را در زمینه‌های مختلف از جمله حکمت، فلسفه، موسیقی، ادبیات و ... در طول تاریخ به نمایش گذاشته است.

وی اظهار کرد: شاعران در طول تاریخ پرافتخار اسلام همواره در خدمت دین و فرهنگ دینی بوده اند و آثار ادبی شعرای بزرگ و حوزه‌های ادبی امروزه جزء ارزشمندترین منابع دینی محسوب می‌شوند.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه شاعران در طول تاریخ با زبان شعر به تفسیر آیات نورانی قرآن و همچنین تبیین احادیث اهل بیت(ع) پرداخته‌اند، اظهار کرد: از آنجا که این افراد به نوعی تربیت و هدایت نسل بشر را به عهده دارند، می‌توان آنها را رهروان راه پیامبران و اولیاء الهی دانست.

وی در ادامه به نقش اشعار آئینی در پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین پیروزی رزمندگان اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس پرداخت و عنوان کرد: اشعار شور آفرین و شعور آفرین شعرا مردم را به صحنه مقابله با دشمن می‌کشاند و روحیه استقامت را در آنها افزایش می‌داد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به یک بیت از اشعار حماسی دوران دفاع مقدس«رهبر اگر فرمان دهد غسل شهادت می‌کنم... از مرز و بوم کشورم با خون حفاظت می‌کنم»اذعان کرد: شاعر انقلابی همه اعتقادات و باورهای خود را در قالب کلماتی آهنگین و موزون بیان می‌کند و به این ترتیب در جامعه شور انقلابی ایجاد می‌کرد.

وی برخی از اشعار حماسی از جمله«رهبر ما خمینی است... نهضت ما حسینی است» را شناسنامه انقلاب دانست و تصریح کرد: شاعران انقلابی با سرودن این اشعار اهداف و آرمان‌های خود را به صورت مختصر برای دشمن معرفی می‌کردند.

این مقام مسئول اذعان کرد: شاعران انقلابی نه تنها در ایجاد انگیزه برای به صحنه آوردن مردم تاثیر بسزایی داشتند، بلکه در ثبت وقایع تاریخی جنگ نیز موثر بودند و حرکت‌های مردمی و حماسه‌های رزمندگان اسلام را در طول تاریخ جنگ تحمیلی به خوبی ثبت کردند.


انتهای پیام/
مرجع : آستان قدس رضوی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما