تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۸
۰
کد مطلب : ۳۱۳۱۰

برای فهم دین و معارف قرآن نیازمند نگاه منظومه ای هستیم

برای فهم دین و معارف قرآن نیازمند نگاه منظومه ای هستیم
استاد حوزه علمیه قم بر نگاه منظومه ای و سیستماتیک به قرآن کریم تاکید کرد و گفت: فهم دین و قرآن کریم با نگاه دانه ای و مجزّا به آیات ممکن نیست.

آیت الله هادوی تهرانی در درس تفسیر سوره انبیا به ادامه آیات مربوط به داستان حضرت ابراهیم پرداخت و اظهار داشت: خداوند اسحاق و یعقوب را به عنوان عطیه الهی به ابراهیم داد.

او همچنین با بیان اینکه از آیات الهی چنین بر می آید که ابراهیم دارای دو مقام امامت و نبوت بوده است، افزود: ابراهیم(ع) قبل از اینکه به مقام امامت برسد به مقام نبوت رسیده است و درواقع امامت دارای مقامی به مراتب بالاتر از نبوت است که به برخی انبیای خود عطا کرده است.

استاد حوزه علمیه قم به تعاریف امامت پرداخت و گفت: امامت در اصطلاح ما دارای دو معناست؛ یکی به معنای مقام خاص و معنوی و دیگری به معنای رهبری جامعه است که مقام تشریعی است که برخی این دو معنا را در یکدیگر خلط می کنند.

او در درس تفسیر سوره مومنون با اشاره به معنای تدبر در تفسیر علامه طباطبایی بیان داشت: آن مرحوم تدبر را مفهوم آیه به آیه تعریف می کند و می فرماید اگر اینگونه به آیات نگاه کنیم اختلاف و تنافی بین آیات نمی بینیم.
هادوی تهرانی گفت: اگر در هر حوزه ای از حوزه های زندگی به دین مراجعه کنیم با مجموعه ای از مفاهیم به هم پیوسته و دارای ارتباط سیستماتیک برخورد می کنیم که با یکدیگر هماهنگ و دارای ارتباط منطقی هستند.
او افزود: قرآن کریم ما را به نوعی نگاه سیستمی به آیات دعوت می کند به این معنی که آیات را تک تک نبینیم بلکه در منظومه هماهنگ ببینیم همانطور که علامه طباطبایی عنوان می کند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: قرآن کریم ما را دعوت به نگرش جامع و سیستمی به آیات و مفاهیم اسلامی دعوت می کند و اگر می خواهیم دین را بفهمیم با مطالعه دانه ای به این هدف نمی رسیم.


 
انتهای پیام/
مرجع : شفقنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما