تاریخ انتشار
پنجشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۴
۰
کد مطلب : ۳۱۴۳۹
نشست مسئولان آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در مشهد برگزار شد

خراسان پایگاه رمان آیینی شود

خراسان پایگاه رمان آیینی شود
علیرضا قزوه در نشست مسئولان دفاتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری سراسر كشور كه در مشهد برگزار شد، با بیان اینكه خانواده شاعرانی را كه در استان‌های كشور فوت كرده‌اند و اهل هنر و شعر و ادبیات بوده‌اند باید دریابیم، اظهار كرد: اگر شاعری به زبان شعر احترام گذاشته و برای ایران و اسلام شعر گفته است، برایش بزرگداشت بگیرید و سراغی از خانواده‌اش نیز بگیرید و امروز نیز 20 خانواده از این عزیزان در مشهد مقدس گرد هم آمده‌اند تا یاد و خاطره این بزرگواران زنده باشد.

قزوه خطاب به مسئولان استانی آفرینش‌های ادبی حوزه هنری تصریح كرد: ارتباط با دانشگاه را در دستور كار قرار دهید و سراغ اساتید دانشگاه بروید؛ به ویژه اساتیدی كه در حوزه ادبیات مقاومت فعالیت دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، تعداد جلسات هفتگی مركز آفرینش‌های ادبی را در استان خود افزایش و نیازسنجی لازم را از این طریق انجام دهید.

قزوه خاطرنشان كرد: ادبیات انقلاب و دفاع مقدس باید تبدیل به كتاب شود. خراسان پایگاه شعر آیینی است و می‌تواند پایگاهی برای رمان باشد و یا همدان در ادبیات كودك خوب كار می‌كند و یا ایلام روی مبانی تئوری شعر كار خوبی انجام می‌دهد و یا گیلان باید پایگاه شعر سپید كشور شود و لازم است كه این پایگاه‌ها شناسایی شود.

وی ادامه داد: همچنین شعر كودك و نوجوان و شعر كلاسیك را اهمیت دهید و البته تمامی این مسائل بستگی به جلساتی دارد كه در استان خود برگزار می‌كنید.
مدیر مركز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری اظهار داشت: كفه سنگین كار خود را روی ادبیات و رمان باید قرار دهیم و لازم نیست حتماً روی شعر تمركز كنیم و استان‌ها نیز باید تعداد جلسات خود در حوزه ادبیات داستانی را افزایش دهند.

قزوه گفت: ادبیات داستانی امروز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ در حالی كه شعر خط‌شكن شده در حوزه ادبیات داستانی باید كار بیشتری انجام شود؛ حوزه هنری باید خانه دوم هنرمندان انقلابی باشد و باید تبدیل به پاتوق هنرمندان انقلابی باشد.

وی با اشاره به اینكه بچه‌های شعر انقلاب باید حوزه هنری را خانه خود بدانند تصریح كرد: ظرفیت شعر و ادبیات داستانی در استان‌ها باید افزایش پیدا كند؛ زیرا برخی از استان‌های كشور شاعرخیز هستند. حوزه هنری باید پاتوق اول فرهنگ و هنر كشور باشد.

غربی‌ها به دنبال این هستند كه كودك و نوجوان را در جهل بار بیاورند
سیدصادق رضایی، رئیس حوزه هنری كودك و نوجوان، نیز با بیان اینكه بخش كودك و نوجوان حوزه هنری دیر راه اندازی شد، اظهار كرد: این بخش در سال 91 رونمایی شده و دو تا سه سال نیز به مباحث نظری كار پرداخته است. برای تعریف یك سازمان و هدف‌گذاری و همچنین تامین بودجه باید زمان زیادی صرف شود؛ مجموعه مخاطبان این حوزه حدود 30 درصد است و البته بودجه اختصاص یافته كافی نیست.

رضایی گفت: ادبیات را نباید به خوب و بد تقسیم كرد؛ زیرا ادبیات در ذات خود خوب است و آنچه كه بد است اصلاً ادبیات نیست. سرچشمه ادبیات عالم، ادبیات كودك است و ریشه آن همان لالایی است كه مادر برای نوزاد می‎خواند.

وی با اشاره به اینكه ادبیات كودك و نوجوان از دیرباز صاحب سبك خاص خود بوده است تاكید كرد: كودك و نوجوان باید دارای ادبیات خاص خود باشد، تمایز ادبیات كودك و نوجوان این است كه دایره واژگان ادبیات كودك و نوجوان اندك است و كسی كه می‌خواهد در این حوزه فعالیت كند باید بسیار متعهد باشد.

رضایی تصریح كرد: بزرگ‌سالی كه می‌خواهد تولید ادبیات كودك و نوجوان كند باید تعهدی نسبت به كودك و نوجوان داشته باشد و همین تعهد، فصل ممیز ادبیات كودك و نوجوان با ادبیات بزرگ‌سالان است و از این طریق باید سراغ الگوسازی در ادبیات كودك و نوجوان برویم.

وی اظهار داشت: غربی‌ها برخلاف شعارهای خود، دنبال این هستند كه كودك و نوجوان را در جهل بار بیاورند؛ زیرا اساس در آنجا مصرف گرایی است و نویسنده كودك نیز نیازی نیست كه تعهدی داشته باشد.
رضایی بیان كرد: اكنون عده‌ای تنها به دنبال تولید ادبیات كودك هستند و در این میان ادبیات فانتزی را بیشتر می‌پسندند حال آن كه هنر باید دارای مضمون و محتوای اسلامی و دینی باشد.

لزوم توجه ویژه به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه ادبیات
همچنین سید جواد رفائی، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی، در رابطه با برگزاری این نشست با بیان اینكه برگزاری نشست مسئولان آفرینش های ادبی حوزه هنری در جوار بارگاه ملكوتی امام هشتم(ع) منشا خیر و بركت است؛ عنوان كرد: امیدوارم مسئولین دفاتر آفرینش های ادبی با استعانت از امام مهربانی ها، بتوانند در این مسیر به موفقیت های چشمگیری برسند.

رفائی از اهمیت ویژه این دفتر گفت و اظهار داشت: دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری دارای جایگاه ویژه ای است. برنامه ها و تولیدات آن اهمیت ویژه ای دارد و این به آن بر می گردد كه ادبیات اهمیت و جایگاه ویژه ای دارد.

وی ادامه داد: همواره مقام معظم رهبری از اهمیت ادبیات، جایگاه آن و مسائل مربوط به آن نظیر برنامه‌ریزی برای انتشار آثار مكتوب تولیدشده در قالب سایر محصولات هنری، توزیع فراگیر و روشمند محصولات تولیدشده، لزوم ترجمه‌ی آثار فاخر ادبیات مقاومت و انقلاب به زبان‌های خارجی و... گفته اند و این لزوم توجه ویژه  ما را به این جریان نشان می دهد.


انتهای پیام/
مرجع : حوزه هنری
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما