تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۵
۰
کد مطلب : ۳۱۸۸۰

رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت: دانشنامه اهل‌بیت(ع) به‌زودی تدوین می‌شود

رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت: دانشنامه اهل‌بیت(ع) به‌زودی تدوین می‌شود
به گزارش خبرنگار شفقنا رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت (ع) امروز در مراسم رونمایی از آثار جدید پژوهشکده با اشاره به‌دقت نظر و توجه بالا درباره آثار انتشاریافته اظهار داشت: آثار پژوهشکده می‌تواند منبع مناسبی برای تمامی اندیشمندان و محقان قرار بگیرد.
او خاطرنشان کرد: این پژوهشکده اگرچه دارای سابقه فعالیت زیادی است ولی با دریافت مجوز رسمی فعالیت پژوهشگاه، از سال ۸۲ فعالیت رسمی خود را به صورت جدی‌تر ادامه داد.
مطهری افزود: فعالیت‌های این پژوهشکده پیرامون سیره و زندگینامه معصومان(ع) در سه گروه تاریخ تشیع، فرهنگ و تمدن و سیره اهل بیت(ع) در حال انجام است.
رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) تصریح کرد: تاکنون ۵۰ جلد کتاب از تولیدات این پژوهشکده در بخش‌های مختلف منتشر شده است.
او با بیان اینکه امروز چندین اثر جدید رونمایی می‌شود، اظهارداشت: در سال آینده ۱۱ اثر جدید این پژوهشکده که کارهای آن در حال انجام است رونمایی خواهد شد.
مطهری از اجرای چند کلان‌پروژه خبر داد و افزود: کلان‌پروژه‌های علمی تشیع در عصر حضور و نقد منابع از جمله این کلان‌ پروژه‌هاست که با حضور محققان توانمند در دست اجراست.
او تاکید کرد: از مجموعه ۵۰ جلد آثار منتشره بیش از یک سوم آثار موفق شده‌اند در همایشات و جشنواره‌های مختلف ملی، استانی و …. موفق به کسب رتبه‌های برتر شوند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان برخی پروژه‌های علمی مهم در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت (ع) افزود: نقد و بررسی آثار منتشر شده مربوط به سیره ائمه معصومین (ع) از اصلی‌ترین پروژه‌ها و راهبردهای پژوهشکده است.
او با اشاره به تلاش‌های بالای علمی اعضای پژوهشکده در نشر سیره اهل‌بیت (ع) تأکید کرد: در طول سالیان اخیر بالغ‌ بر ۵۰ اثر منتشرشده که از لحاظ بار علمی و اعتبار مؤلفان بسیار با ارزش است.
مطهری با اشاره به سابقه شروع فعالیت‌های این پژوهشکده تصریح کرد: تمرکز بر جوانب گوناگون تاریخ و سیره امامان و بررسی سازوکارهای منطقی و اصولی دست‌یابی به حقایق از جمله اساسی‌ترین راهبردهای پژوهشکده بوده است.
او با اشاره به اهداف و چشم‌اندازهای پژوهشکده در نشر معارف اهل‌بیت (ع) گفت: مطالعه و تحقیق درباره هویت تاریخی تشیع و نقش آن در فرهنگ و تمدن اسلامی از دیگر اهداف و راهبردهایی است که پژوهشکده به دنبال دست‌یابی به آن‌هاست.
رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت (ع) با اشاره به مطالعات موردی فراوان انجام‌گرفته توسط پژوهشکده تأکید کرد: در کنار انجام مطالعات موردی اجرای پروژه‌های بزرگی هم چون ” فرهنگ‌نامه مؤلفان اسلامی” از مهم‌ترین پروژه‌های موفق انجام‌شده در پژوهشکده بوده است.
او با اشاره به برنامه‌های کلان پژوهشکده بیان کرد: تدوین دانش‌نامه اهل‌بیت(ع) و تحقیق در زوایای تاریخ و تمدن اسلامی ازجمله برنامه‌های کلان مجموعه است که زمینه‌های انجام آن در سال‌های اخیر فراهم‌شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما