تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۳
۰
کد مطلب : ۳۱۹۴۰
حجت‌الاسلام والمسلمین هاتفی

شادابی صرفا با سینه‌زنی و عزاداری محقق نمی‌شود/ مساجد، مروج نشاط منطبق با آموزه‌های قرآن و عترت باشند

شادابی صرفا با سینه‌زنی و عزاداری محقق نمی‌شود/ مساجد، مروج نشاط منطبق با آموزه‌های قرآن و عترت باشند
حجت‌الاسلام والمسلمین هاتفی گفت: دهه کرامت، لطف الهی و از ثمرات انقلاب اسلامی ایران است که درصورت استمرارِ توجه دقیق دستگاه های عضو «شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت»، شاهد اثرات سازنده آن در سطح کشور و جهان خواهیم بود.
او افزود: انسان کریم، کسی است که دنیایش را فدای دین و آخرت می کند و مسایل دنیایی را چندان بها نمی نهد. چنین انسانی با پاگذاشتن روی امیال و خواهش های نفسانی، سعادت اخروی را دنبال می کند. امام رضا(ع) در مقام ولی الهی و از جانشینان پیامبر اسلام(ص)، به دلیل کرامت، خطرات سفر به ایران را به جان خریدند تا دین خدا، زنده و گسترش یابد. حضرت علی بن موسی الرضا(ع) با اطلاع از دسیسه شوم مامون، گام در این مسیر گذاشتند و تمام سختی ها و مشکلات را پذیرفتند، تا با بذل جان خویش، مردم را با حقانیت اسلام ناب محمدی و تشیع آشنا کنند.
تولیت حوزه علمیه سجادیه خاطرنشان کرد: مامون برای تضعیف جایگاه امام رضا(ع) و تشیع، نقشه هایی مانند اجتماع علما و کارشناسان دینی سایر ادیان و مذاب به منظور طرح سوالات و شبهات دینی، و همچنین واقعه نماز استسقا را طراحی می کند، اما حضرت ثامن الحجج(ع) با درایت و کرامت و با هدف احیا دین و بیدارکردن و هدایت مردم، دسیسه ها و نقشه های پلید مامون و عباسیان را خنثی کرد. اقدامات حضرت رضا(ع)، نمونه والا و متعالی کرامت و بذل جان در راه گسترش دین خدا و افشای دشمنان اسلام است.
او بیان کرد: حضرت معصومه(س) نیز مانند برادرشان، امام رضا(ع) پا در مسیر خطر و دشواری ها می نهند، تا زمینه احیای دین خدا را فراهم کنند. با رسیدن کاروان کریمه اهل بیت(ع) به ساوه، ماموران حکومتی مانع ادامه سفر آن حضرت می شوند. هرچند نمی دانستند نور آن حضرت و آستان مقدس فاطمه معصومه(س)، منشا انتشار اسلام ناب محمدی و تعالیم اهل بیت(ع) از قم به سراسر جهان می شود.
استاد حوزه علمیه با بیان کرامت واقعی، به معنای همه چیز حتی جان و مال را برای زنده نگه داشتن دین و معارف الهی، فدا کردن، اضافه کرد: مسئولان کشور، باید با تاسی به امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س)، همه چیز را فدای دین خدا کنند؛ هرچند عملکرد، رفتار و گفتار برخی از آنان، حکایت از جاه طلبی آنان دارد. رسانه های کشور به ویژه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، مالامال از فضای اختلاف افکنی میان مسئولان عالی رتبه کشور است. متاسفانه دنیاطلبی برخی مسئولان به برخی ائمه جماعات، مداحان و سایر تریبون ها، سرایت کرده و اینان نیز به اختلافات دامن می زنند.
هاتفی گفت: مسئولان، مبلغان و مداحان مواظب باشند، دشمن با طراحی های مختلف برای نابودی و تضعیف دین در کشور، برنامه ریزی می کند. تاسیس روزانه قهوه خانه ها در کشور، که خداوند، مسببان آن را هدایت و درصورت هدایت ناپذیری، لعنت کند، مکانی برای شادابی و نشاط جوانان شده است. اگر مسئولان فرهنگی، هنری، اجتماعی و خدماتی کشور، فضای نشاط و شادابی در کشور ایجاد کنند، آنگاه جوانان  جذب قهوه خانه ها نمی شوند. گسترش قهوه خانه ها، موجب تضعیف باورهای دینی و کاهش تعقل و خلاقیت در میان مردم به ویژه جوانان می شود.
او یادآور شد: ائمه جماعات و مرکز رسیدگی به امور مساجد با تشکیل اتاق فکر، زمینه طراحی برنامه های شاد و پرنشاط در مساجد و سایر مراکز اصیلِ دینی را فراهم کنند. هرچند این مرکز، از رسالت و مسئولیت اصلی خود دور شده است. مساجد باید با استفاده از طرح ها و نوآوری های اتاق فکر، در برابر طراحی دشمن برای ایجاد اندولس فرهنگی در کشور و تضعیف باورهای دینی جوانان و نسل های جدید، ایستادگی کنند.

او خاطرنشان کرد: شادابی نسل جوان، صرفا با سینه زنی و عزاداری محقق نمی شود؛ باید مجالس شادی در کشور که در مناسبت های مهم مذهبی مانند نیمه شعبان و عید غدیر، دیده می شود، با استفاده از تجارب تاریخی و اندیشه ها و نوآوری های اتاق فکر، گسترش یابد. مساجد در این زمینه بهترین مکان، و دهه کرامت، بهترین ظرفیت و ظرف زمانی برای ایجاد فضای شادابی و نشاط در کشور هستند.
هاتفی گفت: شادی و نشاط صرفا رقص و پایکوبی نیست و جوانان نیز صرفا دنبال این گونه شادی ها نیستند. اگر مساجد، مروج نشاط و شادابی منطبق با آموزه های قرآن و عترت(ع) باشند، آنگاه شاهد جذب گسترده جوانان خواهیم بود. البته با وجود مشکلات اقتصادی و افزایش ورشکستگی و رکود مالی در کشور، نمی توان توقع وجود جامعه پرنشاط و شاداب را داشت. جلوگیری از قاچاق، رانت خواری، رشوه، نفوذ آقازاده ها، اختلاس و واردات بی رویه، می تواند مشکلات اقتصادی را رفع، و زمینه کار، نشاط و شادابی جوانان را فراهم کند. نمی توان توقع داشت جوان یا مردِ متاهلی که در فراهم آوردنِ نیازهای ضروری و اولیه خانواده خود دچار مشکل است، شاد و پرتلاش باشد.
این استاد سطوح عالی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: مسئولان فرهنگی، ائمه جماعات، مداحان و مبلغان باید معرفت دینی، ولایت مداری و شادی و نشاط مدافعان حرم و زنان جانبازان نخاعی را در جامعه اطلاع رسانی کنند. انتشار و اطلاع رسانی کرامت و بذل جان از سوی حضرات معصومین(ع) می تواند کرامت، بخشش، شادی پایدار و نشاط معنوی را در کشور گسترش دهد.
او در جمع بندی سخنان خود گفت: اگر مردم از مسئولان و نظام جمهوری اسلامی، ناامید شوند، آنگاه اولا دسیسه های دشمن، باسرعت بیشتری در کشور گسترش می یابد؛ ثانیا، طرح اندولیزاسیون فرهنگی و اخلاقی دشمنان در جامعه ایران، گسترش می یابد؛ ثالثا، جوانان با رفتن به مراکزی مانند قهوه خانه ها و مانوس شدن با سگ و سایر حیوانات خانگی، از باورهای دینی دور می شوند. بنابراین دستگاه های فرهنگی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز رسیدگی به امور مساجد، بسیج، سپاه، شهرداری و …، با تشکیل اتاق فکر و با ایثار و کرامت، موجب گسترش ارزش ها و آموزه های اسلام در جامعه شوند.
مرجع : شفقنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما