تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۰
۰
کد مطلب : ۳۱۹۹۰

استاد ده بزرگی: استفاده مداحان از اشعار آئینی كم است

استاد ده بزرگی: استفاده مداحان از اشعار آئینی كم است
احد ده بزرگی، از پیشکسوتان شعر آیینی، در پاسخ به این سئوال كه مداحان امروزه تا چه حد از اشعار شاعران آئینی استفاده می‌كنند، گفت: مداحان به چند طیف تقسیم می‌شوند؛ نخستین طیف كسانی هستند كه اصالت دارند و از شعرهای استخوان‌دار و پرمحتوا را با ساختار خوب استفاده می‌كنند.

تقسیم‌بندی مداحان به چند طیف
وی افزود: عده‌ای دیگر، بنده زمان هستند و در هر لحظه، هر چه كه به دستشان آمد را در مجلس پیش آمده، می‌خوانند كه نام این كار مداحی نیست، مداح آن است كه ریشه داشته باشد و شعری هم كه می‌خواند نیز ریشه‌دار و پرمحتوا باشد.
ده بزرگی با بیان اینكه عده دیگری هم فصلی هستند، مثلاً در ایام محرم می‌خواهد به امام حسین(ع) خدمت كند و برای آن حضرت مداحی می‌كند، گفت: كار مداحی، هنر است؛ كسی كه می‌خواهد كار هنری كند باید مطالعه داشته باشد و كلاس شعر ببیند.

برپایی كلاس‌های آموزشی مداحی به‌صورت هفتگی در شیراز
وی با یادآوری اینكه در شیراز كلاس‌های آموزش برای مداحان به‌صورت هفتگی برگزار می‌شود، گفت: البته بانوان ما در این بخش فعال‌تر هستند و جلسات مرتبی را برگزار می‌كنند.
عضو كانون مداحان و شاعران آئینی فارس در ادامه در پاسخ به اینكه چه میزان از اشعار شاعران آئینی در مداحی‌ها استفاده می‌شود، گفت: این كار كم صورت می‌گیرد در حالی كه ما مداحان خوبی در استان فارس داریم كه با مطالعه جلو می‌روند.

مداحی، هنر است
ده بزرگی با بیان اینكه هم‌اكنون قریب ۶۰۰ مداح در نوبت بیمه كانون مداحان و شاعران آئینی هستند، باز هم بر این نكته تأكید كرد كه مداحی، هنر است و هنرمند تا استاد نبیند به جایی نمی‌رسد و ادامه داد: ارتباط شاعران با مداحان باید بسیار به هم نزدیك باشد كه بحمد الهی در استان فارس ما هفته‌ای یك بار در كانون آقایان، مداحان و شاعران برگرد هم آمده و مداحی می‌كنند و بر روی شعرها و مقتل‌خوانی‌ها نظر می‌دهند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما