تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۸
۰
کد مطلب : ۳۲۰۰۱

استاد مجاهدی: ‌‌قدمت مداحی‌ها در مکتب شیعه به ۱۱ قرن قبل برمی‌گردد

استاد مجاهدی: ‌‌قدمت مداحی‌ها در مکتب شیعه به ۱۱ قرن قبل برمی‌گردد
محمدعلی مجاهدی، با اشاره به وظایف اصلی شعر آیینی در دنیای امروز اظهار داشت: شعر اعتراض و ساکت نماندن در برابر انحرافات و ظلم‌هایی که به ملت‌های مسلمان و دیگر ملل مظلوم جهان می‌شود وظیفه‌ای است که امروز بر گردن شعر آیینی نهاده شده است.
وی با تأکید بر جنبه‌های مختلف شعر آیینی افزود: شعر آیینی گستره فراوانی دارد که توحید، معرفت، حکمت، اخلاق، آداب اجتماعی، دستورالعمل هلی اخلاقی و پیرایش‌های روحانی همه در قلمرو شعر آیینی قرار دارند که از این نظر بسیار گسترده است.
پدر شعر آیینی کشور با اشاره به جایگاه ویژه قم در نشر معارف اهل‌بیت(ع) گفت: در سده‌های اول و دوم هجری قمری به شهادت تاریخ 45 شاعر در قم وجود داشت که در منقبت ائمه شعر می‌سرودند از این نظر قدمت شعر آیینی در استان قم به تاریخ صدر اسلام برمی‌گردد.
مجاهدی بابیان اینکه فرهنگ جهاد و شهادت آسان به‌دست نیامده است، تصریح کرد: برای اینکه فرهنگ ناب شیعی در طول قرون متمادی به‌دست ما برسد خون‌دل بسیار خورده شده و جان‌های بی‌گناهی در این مسیر فدا شده‌اند و این فرهنگ شهادت با تاریخ شیعی عجین است و مختص 50 سال اخیر نیست.
وی با تأکید بر تاریخچه مداحی در تاریخ شیعی تصریح کرد: مداحی‌هایی که  امروز وجود دارد ریشه در 1100 سال پیش داشته  که سبب اصلی رونق آن نیز منشوری بود که احمد بن بویه دیلمی در آزادی منقبت اهل‌بیت (ع) صادر کرد که شیعه در زمان وی توانست برای نخستین بار در طول تاریخ خونین خود نفسی آسوده بکشد.
پیشکسوت شعر آیینی کشور خاطرنشان کرد: تنها فرهنگ عاشورا خون‌نگار نیست بلکه تاریخ تمامی ائمه ما با خون و شهادت رنگین شده است و هر کدام از امامان معصوم شیعه به نحوی توسط دشمنان شهید یا مسموم شده‌اند و از این نظر فرهنگ ولایی ما با شهادت آغشته است و باید صبغه سرودهای آیینی ما رنگ و بوی شهادت داشته باشد.
مجاهدی با تأکید بر اینکه نیاز امروز جامعه ادبی روی آوردن به شعر اعتراض است، عنوان کرد: وهابیت و گروهک‌های تکفیری امروز چهره پلید خود را به همگان نشان داده‌اند و آشکار در مخالفت با قوانین اسلامی حرکت می‌کنند در این وضعیت  وظیفه یک شاعر متعهد اعتراض به وضع موجود است و فاش کردن خیانت‌های آنان به اسلام عزیز و چهره معصوم مسلمانان در جهان است.
وی ادامه داد: شعر شیعی را بافرهنگ شهادت و فداکاری می‌شناسند و این جدایی بین این‌ها غیرممکن است و وظیفه اصلی شعر در فرهنگ آیینی خود مقابله با کژروی‌ها و انحرافات و آشکار کردن تهمت‌هایی هستند که به جامع بشری و اسلام روا می‌دارند است.
مرجع : تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما