کد مطلب : ۳۲۱۸۰
گردشگری مذهبی از ظرفیتهای ارزشمند رشد توریسم در ایران
جمعی از فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری به مناسبت پنجم مهر، برابر با بیست و هفتم سپتامبر، روز جهانی گردشگری و همزمان با ششمین روز از ایام محرم حسینی، نشست تخصصی را در تهران را برگزار کردند.
فرشید خدادادیان، مدرس دانشگاه و فعال حوزه گردشگری، در این نشست با تسلیت ایام دهه محرم به عزاداران و علاقهمندان به سومین امام شیعیان، امام حسین (ع) همزمانی روز جهانی گردشگری با این ایام را بهانه سخنان خود برای اشاره به ظرفیتهای قابل توجه گردشگری مذهبی در ایران قرار داد.
او در خصوص تعریف گردشگری مذهبی در علم گردشگری گفت: این نوع از گردشگری یکی از رایجترین اَشکال گردشگری در سراسر جهان است که سابقه آن به قرون و اعصار گذشته مرتبط میشود و بهطور کلی شامل سفرها و بازدیدهایی میشود که اصلیترین هدف از آنها تجربهای مذهبی است.
این فعال حوزه گردشگری ادامه داد: جاذبههای مذهبی، زیارتگاهها و اماکن مقدس هرساله تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود جذب میکنند. تاسیسات اقامتی و پذیرایی این نوع از گردشگری مانند مسافرخانهها و زائرسراها با توجه به ویژگیهای فرهنگی و عقیدتی گردشگران و جامعه میزبان دارای ویژگیهای خاص خود است که در هر کشوری از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و نکته قابلتوجه در این زمینه این است که گردشگری مذهبی تنها شکل از اشکال گردشگری است که بر موانع آب و هوایی غلبه مینماید.
مدیرمسئول نشریه «میراث پارس» افزود: این نظر«گانتر می یر» از اساتید اندیشکده مرکز تحقیقات جهان عرب نکته درست و قابلتوجهی است که میگوید «به نظر میرسد روحیه ادیسه بر موانع آب و هوایی غلبه مینماید و با تغییرات فصل و تحولات آب و هوایی مشاهده میشود که تعداد توریسم و بازدید از شهرها و مراکز مذهبی دچار تغییر نمیشود.» برای این نوع گردشگر، تنها مقصد حائز اهمیت نیست. تجربه او از همان ابتدای ترک مبدا آغاز میشود و تمام مسیر و وقایعی را که در طول مسیر با آن مواجه میشود دربرمیگیرد.خدادادیان با اشاره تقسیمبندی گردشگری مذهبی در ایران به دو بخش ورودی و خروجی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی سیاستهای نامطلوب منجر شده در یک دهه گذشته شاهد کاهش گردشگری مذهبی ورودی باشیم اما در این زمینه میتوان با برنامهریزی مناسب، درآمد گردشگری شهرهای مذهبی ایران و همچنین فعالیت شرکتها و موسسات بخش خصوصی فعال در این زمینه را افزایش داد.او با اشاره به فرصت گردشگری مذهبی خروجی به مقصد مکه و مدینه ویژه مراسم حج عمره و تمتع و همچنین نجف و کربلا خصوصا در ایام اربعین حسینی، همین گردشگری خروجی را نیز شایسته برنامهریزی دقیقتر و بهتر دانست و افزود: استانها و شهرهای مرزی ایران و عراق هرساله شاهد خیل عظیم مشتاقان و گردشگران مذهبی هستند که ارتقای زیرساختها و خدمات گردشگری اقامتی و ترانسفر به ایشان ظرفیتی ارزشمند برای سرمایهگذاری بخش خصوصی در مناطق مذکور است و از این منظر در صورت برنامهریزی دقیق و البته تامین زیرساختها از سوی دولت، میتوان به توسعه صنعت گردشگری در ایران امیدوار بود.خدادادیان، تاکید کرد: برنامهریزی دقیق و همت ویژه در گردشگری مذهبی از نظر سیاسی و بینالمللی نیز بسیار قابل تامل است و با برنامهریزی در صنعت توریسم است که میتوانیم در سطح جهانی مذهب را از اتهام نادرست «تروریسم» برهانیم. گرچه بین توریسم و تروریسم در نگارش تنها یک حرف «ر»، تفاوت است اما این تار مو دو معنا با تفاوتی بعید را ایجاد کرده و گویی پروردگار بزرگ اولی (توریسم) را کلید پاکسازی چهره دین و مذهب از آلودگی مجعول دومی (تروریسم) قرار داده است.
فرشید خدادادیان، مدرس دانشگاه و فعال حوزه گردشگری، در این نشست با تسلیت ایام دهه محرم به عزاداران و علاقهمندان به سومین امام شیعیان، امام حسین (ع) همزمانی روز جهانی گردشگری با این ایام را بهانه سخنان خود برای اشاره به ظرفیتهای قابل توجه گردشگری مذهبی در ایران قرار داد.
او در خصوص تعریف گردشگری مذهبی در علم گردشگری گفت: این نوع از گردشگری یکی از رایجترین اَشکال گردشگری در سراسر جهان است که سابقه آن به قرون و اعصار گذشته مرتبط میشود و بهطور کلی شامل سفرها و بازدیدهایی میشود که اصلیترین هدف از آنها تجربهای مذهبی است.
این فعال حوزه گردشگری ادامه داد: جاذبههای مذهبی، زیارتگاهها و اماکن مقدس هرساله تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود جذب میکنند. تاسیسات اقامتی و پذیرایی این نوع از گردشگری مانند مسافرخانهها و زائرسراها با توجه به ویژگیهای فرهنگی و عقیدتی گردشگران و جامعه میزبان دارای ویژگیهای خاص خود است که در هر کشوری از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و نکته قابلتوجه در این زمینه این است که گردشگری مذهبی تنها شکل از اشکال گردشگری است که بر موانع آب و هوایی غلبه مینماید.
مدیرمسئول نشریه «میراث پارس» افزود: این نظر«گانتر می یر» از اساتید اندیشکده مرکز تحقیقات جهان عرب نکته درست و قابلتوجهی است که میگوید «به نظر میرسد روحیه ادیسه بر موانع آب و هوایی غلبه مینماید و با تغییرات فصل و تحولات آب و هوایی مشاهده میشود که تعداد توریسم و بازدید از شهرها و مراکز مذهبی دچار تغییر نمیشود.» برای این نوع گردشگر، تنها مقصد حائز اهمیت نیست. تجربه او از همان ابتدای ترک مبدا آغاز میشود و تمام مسیر و وقایعی را که در طول مسیر با آن مواجه میشود دربرمیگیرد.خدادادیان با اشاره تقسیمبندی گردشگری مذهبی در ایران به دو بخش ورودی و خروجی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی سیاستهای نامطلوب منجر شده در یک دهه گذشته شاهد کاهش گردشگری مذهبی ورودی باشیم اما در این زمینه میتوان با برنامهریزی مناسب، درآمد گردشگری شهرهای مذهبی ایران و همچنین فعالیت شرکتها و موسسات بخش خصوصی فعال در این زمینه را افزایش داد.او با اشاره به فرصت گردشگری مذهبی خروجی به مقصد مکه و مدینه ویژه مراسم حج عمره و تمتع و همچنین نجف و کربلا خصوصا در ایام اربعین حسینی، همین گردشگری خروجی را نیز شایسته برنامهریزی دقیقتر و بهتر دانست و افزود: استانها و شهرهای مرزی ایران و عراق هرساله شاهد خیل عظیم مشتاقان و گردشگران مذهبی هستند که ارتقای زیرساختها و خدمات گردشگری اقامتی و ترانسفر به ایشان ظرفیتی ارزشمند برای سرمایهگذاری بخش خصوصی در مناطق مذکور است و از این منظر در صورت برنامهریزی دقیق و البته تامین زیرساختها از سوی دولت، میتوان به توسعه صنعت گردشگری در ایران امیدوار بود.خدادادیان، تاکید کرد: برنامهریزی دقیق و همت ویژه در گردشگری مذهبی از نظر سیاسی و بینالمللی نیز بسیار قابل تامل است و با برنامهریزی در صنعت توریسم است که میتوانیم در سطح جهانی مذهب را از اتهام نادرست «تروریسم» برهانیم. گرچه بین توریسم و تروریسم در نگارش تنها یک حرف «ر»، تفاوت است اما این تار مو دو معنا با تفاوتی بعید را ایجاد کرده و گویی پروردگار بزرگ اولی (توریسم) را کلید پاکسازی چهره دین و مذهب از آلودگی مجعول دومی (تروریسم) قرار داده است.
مرجع : همدلی