تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۷
۰
کد مطلب : ۳۲۲۱۲
احمدرضا درویش، کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز»:

پیام عاشورا محدودیت‌پذیر نیست

پیام عاشورا محدودیت‌پذیر نیست
احمدرضا درویش، کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز» در ویژه برنامه محرم «درنگ» که از شبکه یک سیما پخش می‌شود، حرف‌های تازه‌ای در مورد دلایل ساخت اثر عاشورایی «رستاخیز» بیان کرد و گفت: «از دو دهه پیش این دغدغه برای من بود که در کارنامه سینمایی‌ام اثری در حوزه عاشورایی و فرهنگ اهل بیت(ع) داشته باشم و یک بخشی از تلاش حرفه‌ای‌ام را صرف این وجه اعتقادی کنم. اما همه قضیه، این وجه اعتقادی نبود. برای من جذابیت‌های رویدادها و چرایی‌ها و چگونه‌های این حادثه مهم تاریخی هم اهمیت داشت. اما نه صرفا آن چیزی که پژوهشگران به دنبالش هستند. چون مورخان به دنبال داده‌های تاریخی هستند و قضاوت را به خواننده می‌سپارند اما فیلمساز خیال خود را با پژوهش آمیخته و تاویل می‌کند چون اگر این اتفاق نیفتد، فیلم مستند می‌شود و دیگر فیلم پرده سینما نیست.»
کارگردان «رستاخیز» ادامه داد: «برای این کار لازم است که بطن اجزای عاشورا و ساحت شخصیت‌ها را بشناسیم. وقتی به صحنه ظهر عاشورا نگاه می‌کنید تنوعی عجیب از رنگ‌آمیزی را در شخصیت‌های صحنه کربلا می‌بینید. یزید، عبیدا... بن‌زیاد، حر یا آدم‌های فرعی، هرکدام شخصیت و قصه خود را دارند و قطعه‌ای از  پازل این صحنه عظیم هستند. مثلا نگاه کنید به شخصیت عمر بن‌سعد که بر پایه تردید است. او همواره مردد است مثل «حر». اما نکته اینجاست که وسوسه  دنیا، باعث می‌شود «عمر سعد» هفت هشت ساعت، چشم خود را ببندد و در سوی دیگر «حر» همین هفت هشت ساعت، چشم خود را باز ‌کند. از لحاظ تراژدی به صحنه کربلا  نگاه کنید پر از  عبرت است. اصلا وقتی به نهضت حسین(ع) از ابتدا تا انتهای آن نگاه می‌کنید، عبرت‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی در دل واقعه می بینید.»
درویش در پاسخ به سوالی در مورد تاثیرپذیری جامعه ایران اسلامی از نهضت عاشورایی گفت: «جامعه ایرانی در تمام این سال‌ها آماج حملات بوده است که همین فرهنگ عاشورا استحکام جامعه را حفظ کرده است. به طور مثال حدود 700 سال پیش، ایران با هجمه عجیبی از جانب مغول مواجه شد. در آن برهه تاریخی تاثیر و نقش فرهنگ اهل بیت(ع) بر پیوستگی جامعه ایرانی را نمی‌توان انکار کرد. میراث عاشورا، یک میراث فرازمانی و فرامکانی است و حرف عاشورا در امروز و فردای ما نفوذ کرده است و پیام عاشورا محدودیت‌پذیر نیست. نقش این فرهنگ عاشورایی را در همین 400 سال پیش و حکومت صفویه و حفظ کیان کشور مطالعه کنید. جامعه ایرانی شهدای زیادی را در دوره‌های مختلف تاریخی داشته است که با نام عاشورای حسینی از کشور دفاع کردند.»

 آخرین وضعیت «رستاخیز»
دوسال پیش، قصه‌ اکران نشدن «رستاخیز» را آنقدر رسانه‌ها مرور کرده بودند که همه وقایع آن را از بَر شده بودند. قصه‌ اکران دو سانسه، تجمع جلوی وزارت ارشاد، زنِ قمه زن، دستور وزیر برای تعلیق اکران، مصاحبه‌های پشت سرهم احمدرضا درویش در مقام کارگردان فیلم، ربط دادن عدم اکران به ماجرای مذاکرات کشورهای 1+5، شکایت عوامل فیلم از وزارت ارشاد و ... . تنها فیلم عاشورایی سینمای ایران هنوز فرصت اکران داخلی نداشته است اما پاسخ این سوال که چرا این فیلم اکران نمی‌شود همچنان مبهم است.
البته سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در اولین نشست خبری خود درباه سرنوشت نهایی فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش تاکید کرد که «این فیلم فعلا در ایران اکران نمی شود اما امکان نمایش خارجی دارد.»این روزها درویش در مورد اکران یا عدم‌اکران فیلمش سکوت کرده است. او چند روز پیش در مصاحبه‌ای گفت: «ترجیح می‌دهم در این‌باره همچنان سکوت کنم و به سکوتم ادامه دهم چون دلایلی برای این سکوت دارم. قبلا هم گفته‌ام که تا وقتی که «رستاخیز» اکران نشود دیگر فیلمی نمی‌سازم به همین دلیل گفتن این حرف‌ها دیگر تکراری است تا ببینیم چه چیز مقدر می شود.»
در بخش دیگری از این مصاحبه، درویش درباره ساختن فیلم بعدی خود گفت: «ما فیلمساز هستیم و دوست داریم فیلم بسازیم اما این بچه‌ای که بزرگ کرده‌ایم مثل یوسفی است که در چاه گرفتار شده است. آن هم به دست برادران به ظاهر دلسوز خود. با این وجود من از هیچ‌کس هیچ گله و طلبی ندارم، زیرا ساختن «رستاخیز» شانس بزرگ زندگی من بوده و همین که این فیلم عاشورایی در کارنامه کاری من است برایم کافی است و باعث افتخار من است.»
تقی علیقلی‌زاده تهیه‌کننده این فیلم نیز پس از اخباری که در روزهای اخیر در مورد این فیلم منتشر شده بود با انتشار اطلاعیه‌ای با اشاره به اظهارات وزیر ارشاد در مورد این فیلم و سوءتعبیرها مبنی پرداخت خسارت به سازندگان «رستاخیز»، نوشت: «نه در متن سخنان وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و نه در گفت‌وگوهای مشترک و تعهدات حقوقی مکتوب بین سازندگان این فیلم با مسئولان محترم، هیچ‌گاه موضوع پرداخت خسارت مادی و تعیین و اعلان ارقامی برای آن، مطرح نبوده و این مسأله صرفا گمانه‌زنی‌هایی است که از اصل صحیح نیست.»
البته گویا این نامه که نسبتا با حسن‌نیت تهیه‌کننده برای وزارت ارشاد نوشته شده آخرین تلاش عوامل «رستاخیز» برای دریافت پروانه نمایش نخواهد بود و در حد چراغ سبزی برای مسئولان جدید ارشاد است تا از سوءتفاهمات پیشین خلاص شود. سوءتفاهماتی که با دستور جناب علی جنتی، وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گره به کار اکران فیلم انداخت. جنتی تنها راه حل اکران فیلم «رستاخیز» را  در این می‌دانست که هاله نور بر چهره بازیگر نقش ابوالفضل(ع) بیندازد اما درویش با این موضوع مخالف بود.
مرجع : فرهیختگان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما