کد مطلب : ۳۲۴۱۱
اعتلای شعر چایچیان نتیجه زانو زدن در محضر علما و بزرگان دین بود
استاد مجاهدی در سخنانش عنوان کرد: زندهیاد چایچیان فردی بسیار فروتن، بلند طبع بود که به لحاظ رفتاری و کرداری میتواند الگوی خوبی برای شعرای جوان آیینیسرا باشد.
مجاهدی در خصوص ابعاد شخصیتی تاکید کرد: سرودههای مرحوم چایچیان به خاطر روان بودن و اینکه برخواسته از ژرفای دل و جان وی بود و با اخلاص باطنی همراه بود میزان تاثیرگذاری زیادی داشت و در مخاطبان ایجاد شور میکرد. این اشعار عواطف دینی مخاطبان را تهییج میکرد.
وی افزود: حبیب الله چایچیان توانست مجموعه شعرهای زیادی را در ذهن علاقهمندان ماندگار کند. همچنین چاپ چندین کتابش و چندین بار تجدید چاپ شدنش نشانه اقبال فراگیر مردم به سرودهای شاعر با اخلاص آیینی است.
این شاعر در خصوص ویژگیهایی مختص به حبیب الله چایچیان عنوان کرد: شاید خصوصیتی که وی را از دیگر شاعران آیینی متمایز میکند، توفیقی باشد که بخاطر حضور در محضر عالم دینی کسب کرد. وی توانست در طول چند سال از عمر خود را در محضر روحانیون ولایی به سر ببرد و از محضر آیتالله امینی بهرههای معنوی و عینی ببرد.
مجاهدی تصریح کرد: اگر شعر چایچیان شعر سالمی است و اگر کمتر دچار حاشیه شده و اگر در آن مواردی از گزافه، خرافه، مبالغه و سایر مولفههایی که در آسیبشناسی شعر ولایی است در این شعرها کمرنگ شده، بخاطر زانو زدن در محضر بزرگانی مثل علامه امینی (ره) است چراکه چایچیان آنچه را که آموخت، در زندگی ادبی خود بکار بست.
وی اظهار کرد: این شاعر آیینی سرودههای دلنشین فراوانی داشت که بخاطر روانی و سلیس بودن، راحت به مخاطبان منتقل میشد و در میان همه تودههای مردمی از قشر دانشگاهی و روحانیت تا مردم کوچه و بازار جای داشت. ارض ادبی که به محضر علی ابن موسیالرضا و سالار شهیدان کرد نشانگر اقبالی است که بزرگان به شاعر آیینی با اخلاص دارند.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش تاکید کرد: زندگی چایچیان برای شعرای جوان می تواند عبرتهای خوبی داشته باشد بنابراین بهتر است که اگر شاعران میخواهند از بعد معنوی در حوزه فعالیت خود رفع عطش کنند، آب را از سرچشمه بردارند و به گفتهها، شنیدهها و صحبتهای افراد بسنده نکنند تا آنچه که میسرایند کمتر دچار آسیب و لطمه شود.
مجاهدی یادآور شد: دشمنان شیعه با تمام وجود به میدان آمدهاند تا کیان فرهنگ شیعه و اعتقادات مسلمانان را دچار آسیب و لغزش کنند و در چنین مکانی اتس که باید سربازان فداکار اهل بیت و شعرای متعهد رسالتشان را به درستی ایفا کنند. در چنین مقطع حساس تاریخی، شعرای دینی هم به لحاظ عرف و هم از نظر اخلاق موظف هستند تا ایفای نقش کنند و با بیدردی از کنار آلام و دردهای مسلمانان نگذرند. اگر در فلسطین، در یمن، در سوریه، در عراق، در بحرین و یا در میانمار اتفاقی می افتد و مسلمانان دچار مشکلات عدیده میشوند، این هنرمندان دینی و شاعران آیینی و مذهبی هستند که باید به پا خیزد و وارد میدان شوند و بیحرمتیها را بانگ زند.
وی ضمن اظهار امیدواری از اینکه چایچیان توشههای معنوی خود را با خود برده باشد، بیان کرد: اگرچه باید در زمان حیات و زندگی حبیبالله چایچیان بزرگداشتی برای وی برپا میشد و متولیان فرهنگی زودتر از این، چنین اقداماتی انجام میدادند اما با زنده نگهداشتن نام او می توانیم مسیر وی را برای همیشه هموار کنیم و این امکان را فراهم آوریم که شاعران جوان در مسیری که رضای خدا و اولیای خدا رد آن است قدم بردارند.
لازم به یادآوری است، شعرهای «امشب شهادت نامه عشاق امضا میشود» که در خصوص شب عاشورا و واقعه کربلا سروده شده و «آمدم ای شاه پناهم بده» که در مدح امام رضا است از جمله اشعار به یادماندنی و جاودان حبیب الله چایچیان به شمار میروند.
مجاهدی در خصوص ابعاد شخصیتی تاکید کرد: سرودههای مرحوم چایچیان به خاطر روان بودن و اینکه برخواسته از ژرفای دل و جان وی بود و با اخلاص باطنی همراه بود میزان تاثیرگذاری زیادی داشت و در مخاطبان ایجاد شور میکرد. این اشعار عواطف دینی مخاطبان را تهییج میکرد.
وی افزود: حبیب الله چایچیان توانست مجموعه شعرهای زیادی را در ذهن علاقهمندان ماندگار کند. همچنین چاپ چندین کتابش و چندین بار تجدید چاپ شدنش نشانه اقبال فراگیر مردم به سرودهای شاعر با اخلاص آیینی است.
این شاعر در خصوص ویژگیهایی مختص به حبیب الله چایچیان عنوان کرد: شاید خصوصیتی که وی را از دیگر شاعران آیینی متمایز میکند، توفیقی باشد که بخاطر حضور در محضر عالم دینی کسب کرد. وی توانست در طول چند سال از عمر خود را در محضر روحانیون ولایی به سر ببرد و از محضر آیتالله امینی بهرههای معنوی و عینی ببرد.
مجاهدی تصریح کرد: اگر شعر چایچیان شعر سالمی است و اگر کمتر دچار حاشیه شده و اگر در آن مواردی از گزافه، خرافه، مبالغه و سایر مولفههایی که در آسیبشناسی شعر ولایی است در این شعرها کمرنگ شده، بخاطر زانو زدن در محضر بزرگانی مثل علامه امینی (ره) است چراکه چایچیان آنچه را که آموخت، در زندگی ادبی خود بکار بست.
وی اظهار کرد: این شاعر آیینی سرودههای دلنشین فراوانی داشت که بخاطر روانی و سلیس بودن، راحت به مخاطبان منتقل میشد و در میان همه تودههای مردمی از قشر دانشگاهی و روحانیت تا مردم کوچه و بازار جای داشت. ارض ادبی که به محضر علی ابن موسیالرضا و سالار شهیدان کرد نشانگر اقبالی است که بزرگان به شاعر آیینی با اخلاص دارند.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش تاکید کرد: زندگی چایچیان برای شعرای جوان می تواند عبرتهای خوبی داشته باشد بنابراین بهتر است که اگر شاعران میخواهند از بعد معنوی در حوزه فعالیت خود رفع عطش کنند، آب را از سرچشمه بردارند و به گفتهها، شنیدهها و صحبتهای افراد بسنده نکنند تا آنچه که میسرایند کمتر دچار آسیب و لطمه شود.
مجاهدی یادآور شد: دشمنان شیعه با تمام وجود به میدان آمدهاند تا کیان فرهنگ شیعه و اعتقادات مسلمانان را دچار آسیب و لغزش کنند و در چنین مکانی اتس که باید سربازان فداکار اهل بیت و شعرای متعهد رسالتشان را به درستی ایفا کنند. در چنین مقطع حساس تاریخی، شعرای دینی هم به لحاظ عرف و هم از نظر اخلاق موظف هستند تا ایفای نقش کنند و با بیدردی از کنار آلام و دردهای مسلمانان نگذرند. اگر در فلسطین، در یمن، در سوریه، در عراق، در بحرین و یا در میانمار اتفاقی می افتد و مسلمانان دچار مشکلات عدیده میشوند، این هنرمندان دینی و شاعران آیینی و مذهبی هستند که باید به پا خیزد و وارد میدان شوند و بیحرمتیها را بانگ زند.
وی ضمن اظهار امیدواری از اینکه چایچیان توشههای معنوی خود را با خود برده باشد، بیان کرد: اگرچه باید در زمان حیات و زندگی حبیبالله چایچیان بزرگداشتی برای وی برپا میشد و متولیان فرهنگی زودتر از این، چنین اقداماتی انجام میدادند اما با زنده نگهداشتن نام او می توانیم مسیر وی را برای همیشه هموار کنیم و این امکان را فراهم آوریم که شاعران جوان در مسیری که رضای خدا و اولیای خدا رد آن است قدم بردارند.
لازم به یادآوری است، شعرهای «امشب شهادت نامه عشاق امضا میشود» که در خصوص شب عاشورا و واقعه کربلا سروده شده و «آمدم ای شاه پناهم بده» که در مدح امام رضا است از جمله اشعار به یادماندنی و جاودان حبیب الله چایچیان به شمار میروند.
مرجع : آنا