کد مطلب : ۳۲۴۱۲
«آقا حجت» کلید خورد
امید محمدنژاد تهیه کننده و کارگردان «آقا حجت» درباره انگیزه هایش از آغاز ساخت این مستند توضیح داد: طی سالیان اخیر اتفاقاتی در پای روضه های عزاداری دیدم که احساس کردم نیاز است به اندازه خودم از قدمای روضه خوانی که در وصف آل الله می خوانند قدردانی کنم؛ کسانی که شبیهشان در روزگار و نسل جدید کمتر دیده می شود.
وی افزود: افرادی که به جز مداح بودن، ویژگی های اخلاقی داشتند و در دوران خود بجا و به قاعده امانت داری کردند و این امانت به دست هم نسلهای ما رسیده است. نسل من در کودکی مقتل هایی را می شنیدیم که زاده توهمات و خیالات نبوده اند و شعر و ادبیات، آهنگ و نوا و دستگاه در آنها نقش داشته است. اما امروز این شیوه کمرنگ شده و مخاطبان روضه تغییر ذائقه داده اند.
این مستندساز با اشاره به صرف دو ماه زمان برای تحقیق و پژوهش پیرامون این موضوع، ادامه داد: طی این پژوهش ها دریافتم روضه خوانی های قدیم قواعد خاصی داشته است. روضه خوان ها صرفا دارای صدای خوب نبوده اند و ویزگی های اخلاقی داشته اند و مقاتل را تلطیف شده برای مخاطبانشان اجرا می کردند. اما امروزه نوحه ها شکل انتزاعی و سورئال به خودش گرفته است!
وی درباره شخصیت حاج حجت کسری توضیح داد: آقا حجت متولد 1325 در محله قلهک شمیران است. او محضر بسیاری از اساتید مداحی و شعر مذهبی را درک کرده و شاید آخرین بازمانده از نسل بزرگان مداحی تهران باشد که به سنتها وفادار مانده و در عین حال نوآوری را نیز فراموش نکرده است. کسی که از 12 سالگی عبای مداحی به شانهاش انداختهاست و از همان سال 42 جزو مداحانی بود که عاشورای آن سال را تبدیل به آغاز نهضت انقلاب اسلامی و دستهجات عزاداری را به محل اعتراض به رژیم تبدیل کردند.
یکی از کارگردانان برنامه «چلچراغ» یادآور شد: تسلط او به آواز و الحان موسیقی سنتی تا حدی بود که چند بار از سوی مدیران و هنرمندان برای همکاری با رادیو تلویزیون وقت و اجرا در برنامه گلها از او دعوت به عمل آمده بود اما او حاضر نشده بود که دستگاه امام حسین را رها کند و به دنبال موسیقی برود.
محمدنژاد تأکید کرد: حجت کسرا به جرئت اسوه اخلاق، ادب و تعهد در امر روضه خوانی و مدیحه سرایی بوده است. زانوی شاگردی بسیاری نزد اهالی فن زده و از جمله در حوزه شعر پیش جناب فانی تلمذ کرده است. او اهل تحقیق و پژوهش و قائل به آداب و سنن بوده و آنها را حفظ می کرده. بدئت گذاری نوینی که اسلوب مراسم عزاداری را بهم بریزد انجام نداده است هرچند که در کار خود نوآور بوده است. در انتخاب شعر بسیار دقت می کرده و در مقدمه و موخره چیدن موضوع توانمند بوده است.
وی تصریح کرد: نسل او جزو آخرین بازماندگان نسل بکر چهارپایه خوان های تهران هستند. چهارپایه خوانی که حرمتی داشته و اکنون با گسترش تکنولوژی کنار رفته است. اما چهارپایه کنار رفته، اخلاق و قداست منبر که نباید کنار برود. دغدغه من که باعث شد به لطف حضرت ارباب این کار را کلید بزنم، دغدغه بسیاری از سینه سوخته ها و هیئتی های قدیم است که طعم سنتی خوانی را چشیده اند و امروز دلشان می سوزد و به جد نگران هستند. بسیاری از علما و دلسوختگان مکتب و کسانی که به اسم امام حسین (ع) نیاز ندارند و نیازمند و وامگیر رسم حضرت ابی عبدالله الحسین هستند، با من دغدغه مشترکی دارند و همه تلاش می کنند این سنت حفظ شود.
کارگردان «آقا حجت» در پایان اعلام کرد: این مستند همزمان با روز اربعین در حوالی امامزاده صالح کلید خورد و پیش بینی می کنم فیلمبرداری حدود 40 روز طول بکشد.
این مستندساز با اشاره به صرف دو ماه زمان برای تحقیق و پژوهش پیرامون این موضوع، ادامه داد: طی این پژوهش ها دریافتم روضه خوانی های قدیم قواعد خاصی داشته است. روضه خوان ها صرفا دارای صدای خوب نبوده اند و ویزگی های اخلاقی داشته اند و مقاتل را تلطیف شده برای مخاطبانشان اجرا می کردند. اما امروزه نوحه ها شکل انتزاعی و سورئال به خودش گرفته است!
وی درباره شخصیت حاج حجت کسری توضیح داد: آقا حجت متولد 1325 در محله قلهک شمیران است. او محضر بسیاری از اساتید مداحی و شعر مذهبی را درک کرده و شاید آخرین بازمانده از نسل بزرگان مداحی تهران باشد که به سنتها وفادار مانده و در عین حال نوآوری را نیز فراموش نکرده است. کسی که از 12 سالگی عبای مداحی به شانهاش انداختهاست و از همان سال 42 جزو مداحانی بود که عاشورای آن سال را تبدیل به آغاز نهضت انقلاب اسلامی و دستهجات عزاداری را به محل اعتراض به رژیم تبدیل کردند.
یکی از کارگردانان برنامه «چلچراغ» یادآور شد: تسلط او به آواز و الحان موسیقی سنتی تا حدی بود که چند بار از سوی مدیران و هنرمندان برای همکاری با رادیو تلویزیون وقت و اجرا در برنامه گلها از او دعوت به عمل آمده بود اما او حاضر نشده بود که دستگاه امام حسین را رها کند و به دنبال موسیقی برود.
محمدنژاد تأکید کرد: حجت کسرا به جرئت اسوه اخلاق، ادب و تعهد در امر روضه خوانی و مدیحه سرایی بوده است. زانوی شاگردی بسیاری نزد اهالی فن زده و از جمله در حوزه شعر پیش جناب فانی تلمذ کرده است. او اهل تحقیق و پژوهش و قائل به آداب و سنن بوده و آنها را حفظ می کرده. بدئت گذاری نوینی که اسلوب مراسم عزاداری را بهم بریزد انجام نداده است هرچند که در کار خود نوآور بوده است. در انتخاب شعر بسیار دقت می کرده و در مقدمه و موخره چیدن موضوع توانمند بوده است.
وی تصریح کرد: نسل او جزو آخرین بازماندگان نسل بکر چهارپایه خوان های تهران هستند. چهارپایه خوانی که حرمتی داشته و اکنون با گسترش تکنولوژی کنار رفته است. اما چهارپایه کنار رفته، اخلاق و قداست منبر که نباید کنار برود. دغدغه من که باعث شد به لطف حضرت ارباب این کار را کلید بزنم، دغدغه بسیاری از سینه سوخته ها و هیئتی های قدیم است که طعم سنتی خوانی را چشیده اند و امروز دلشان می سوزد و به جد نگران هستند. بسیاری از علما و دلسوختگان مکتب و کسانی که به اسم امام حسین (ع) نیاز ندارند و نیازمند و وامگیر رسم حضرت ابی عبدالله الحسین هستند، با من دغدغه مشترکی دارند و همه تلاش می کنند این سنت حفظ شود.
کارگردان «آقا حجت» در پایان اعلام کرد: این مستند همزمان با روز اربعین در حوالی امامزاده صالح کلید خورد و پیش بینی می کنم فیلمبرداری حدود 40 روز طول بکشد.
مرجع : آنا