کد مطلب : ۳۲۴۴۳
آیتالله هادوی: برخی منبریها با غلوکردن، الگوبودن پیامبر(ص) را مخدوش میکنند
آیتالله مهدی هادوی تهرانی، در ادامه تفسیر سوره مبارکه حجرات گفت: در نهمین آیه سوره حجرات خداوند فرموده است که اگر دو گروه از مومنان با یکدیگر درگیر شده و به جان هم افتادند، میان آنان سعی کنید اصلاح کنید تا کشتار رخ ندهد.
وی افزود: البته ممکن است گاهی این به جان هم افتادن، قتال فیزیکی باشد و گاهی بردن آبروی یکدیگر و تباه کردن شخصیت طرفین که دستور الهی ایجاد صلح میان آنان است.
هادوی تهرانی بیان کرد: اگر یک طرف بغیکننده باشد و به توصیه و نصیحت گوش ندهد وظیفه مومنان مقاتله با این گروه باغی است تا اینکه به سمت امر الهی برگردد؛ لذا نابودی طرف باغی، مطرح نیست و معیار، برخورد توام با عدل و قسط است.
این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: حب و بغض شخصی و ارتباطات، نباید موجب شود تا به سمت یکطرف، گرایش ایجاد شود؛ الان آمریکا به اصطلاح خود دنبال ایجاد صلح با اسرائیل است، ولی به سمت اسرائیل غش کرده است.
وی همچنین در ادامه تفسیر سوره مبارکه «ق» گفت: در این سوره بعد از قسم یاد کردن به قرآن، استبعاد کفار و مشرکان به معاد را عنوان کرده است که این مسئله در قرآن به کرات عنوان شده است.
هادوی تهرانی عنوان کرد: امروز با گذشت قرنها از اسلام و هزارهها از ادیان الهی، هنوز هم این مسئله استبعاد از معاد و نبوت، در بشر وجود دارد؛ یعنی هنوز هم اگر کسی از جنس بشر مدعی نبوت شود آن را ناممکن میدانند همچنین بازگشت به عالم معاد و خدا را غیرممکن میدانند.
وی افزود: البته ممکن است گاهی این به جان هم افتادن، قتال فیزیکی باشد و گاهی بردن آبروی یکدیگر و تباه کردن شخصیت طرفین که دستور الهی ایجاد صلح میان آنان است.
هادوی تهرانی بیان کرد: اگر یک طرف بغیکننده باشد و به توصیه و نصیحت گوش ندهد وظیفه مومنان مقاتله با این گروه باغی است تا اینکه به سمت امر الهی برگردد؛ لذا نابودی طرف باغی، مطرح نیست و معیار، برخورد توام با عدل و قسط است.
این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: حب و بغض شخصی و ارتباطات، نباید موجب شود تا به سمت یکطرف، گرایش ایجاد شود؛ الان آمریکا به اصطلاح خود دنبال ایجاد صلح با اسرائیل است، ولی به سمت اسرائیل غش کرده است.
وی همچنین در ادامه تفسیر سوره مبارکه «ق» گفت: در این سوره بعد از قسم یاد کردن به قرآن، استبعاد کفار و مشرکان به معاد را عنوان کرده است که این مسئله در قرآن به کرات عنوان شده است.
هادوی تهرانی عنوان کرد: امروز با گذشت قرنها از اسلام و هزارهها از ادیان الهی، هنوز هم این مسئله استبعاد از معاد و نبوت، در بشر وجود دارد؛ یعنی هنوز هم اگر کسی از جنس بشر مدعی نبوت شود آن را ناممکن میدانند همچنین بازگشت به عالم معاد و خدا را غیرممکن میدانند.
وی با اشاره به ابعاد ثابت و متغیر بشر افزود: دین برای بعد ثابت بشر برنامهریزی شده و بعد متغیر نیز در پرتو آن بعد ثابت، تامین میشود.
وی با اشاره به دیدگاه افراطی و تفریطی در مورد نبوت افزود: کفار منکر نبوت پیامبر (ص) بودند، ولی از طرفی غلات، نیز ایشان را موجودی فراتر از بشر و نور الهی که لباس بشری بر تن کرده میدانند در حالی که پیامبر به تعبیر قرآن، بشری مانند ما بوده که بر او وحی میشده و به مقام قاب قوسین رسیده است.
این استاد حوزه بیان کرد: ترسیم این نوع شخصیت از پیامبر (ص) سبب میشود تا ما پیامبر (ص) و ائمه (ع) را از الگوبودن میاندازیم و راه آنان را دستنایافتنی میدانیم در حالی که انبیاء و ائمه از ما میخواهند که از طبیعت خود به سمت فطرت پیش برویم.
وی با اشاره به دیدگاه افراطی و تفریطی در مورد نبوت افزود: کفار منکر نبوت پیامبر (ص) بودند، ولی از طرفی غلات، نیز ایشان را موجودی فراتر از بشر و نور الهی که لباس بشری بر تن کرده میدانند در حالی که پیامبر به تعبیر قرآن، بشری مانند ما بوده که بر او وحی میشده و به مقام قاب قوسین رسیده است.
این استاد حوزه بیان کرد: ترسیم این نوع شخصیت از پیامبر (ص) سبب میشود تا ما پیامبر (ص) و ائمه (ع) را از الگوبودن میاندازیم و راه آنان را دستنایافتنی میدانیم در حالی که انبیاء و ائمه از ما میخواهند که از طبیعت خود به سمت فطرت پیش برویم.