تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۳
۰
کد مطلب : ۳۲۴۹۰
در پژوهشی اعلام شد

در لیست 100 موضوع مهم آینده‌ی ایران،‌ دین کمترین سهم و کمترین اهمیت را دارد

در لیست 100 موضوع مهم آینده‌ی ایران،‌ دین کمترین سهم و کمترین اهمیت را دارد
به تازگی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری پژوهشی با عنوان «آینده پژوهی ایران در سال1396» را منتشر کرده است و اعلام کرده که 100نخبه ایرانی در باره مهمترین مسائل ایران در سال 1396 نظر داده‌اند.
 
نکته جالب اینکه در این پژوهش دو مسئله دینی وجود دارد. تحولات دینداری ایرانیان در رتبه‌ی 85  و جایگاه مرجعیت دینی در رتبه‌ی 90. باقی 98 مسئله ای که نخبگان آن را مهم دانسته‌اند ارتباط مستقیمی با دین ندارد. مهمترین موضوعات از نظر کارشناسان عموما اقتصادی و زیست محیطی است.

در  توضیح دو عنوان مطرح شده آ مده است:
 
85 – تحولات دینداری ایرانیان
اگر دینداری را متاثر از کنش ها و واکنش های اجتماعی و جمعی بدانیم، نباید از تحولات آن متعجب بود. پژوهش های مختلف طولی نشان می دهد که اعتقاد به هسته درونی دین به معنای اعتقادات اصلی دین مانند ایمان به خداوند، جهان آخرت و غیره در سال های گذشته تغییر چندانی نکرده است اما پوسته بیرونی آن که سبک های مختلف دینداری را تشکیل می دهد با فراز و فرود همراه بوده است. دین پژوهان از سبک های مختلف دینداری
مانند دینداری عرفی، دینداری معنویت گرا، دینداری سنتی و غیره نام می برند که نشانه های تکثر در پوسته بیرونی دینداری است. از سوی دیگر برخی روندهایی که ذیل مسئله « مرکزگریز» بدان اشاره شد در تضاد با الگوهای دینداری سنتی قرار می گیرند. پس یکی از مهم ترین مسائل فرهنگی- دینی ما به تنش سبک زندگی ایرانی- اسلامی با سبک زندگی غیررسمی مربوط است. مسئله ای که در آن موضوعاتی چون حجاب و گشت
ارشاد اهمیت زیادی دارند. از سوی دیگر در شکل های تازه دینداری ظهور خرده هویت های جدید با بهره گیری از عناصر مذهبی نیز مهم است و به طبع می تواند روی مسائلی چون برجسته شدن مناسک دینی جدید تاثیر زیادی بگذارد. مناسکی چون  ایام محسنیه، راهپیمایی جاماندگان اربعین که از میدان امام حسین(ع) تا حرم عبدالعظیم حسنی شهر تهران برگزار می شود پیاده روی زائران امام رضا(ع)  به سمت مشهد که پس از پیاده روی اربعین جایگاه دوم مناسکی از این دست را دارد.
 
 
90 - جایگاه مرجعیت دینی
جایگاه مرجعیت تقلید در مکتب تشیّع، بلندترین پایگاه معنوی و علمی در سلسله مراتب مقامات عالی دینی است. تجربه تاریخی و اجتماعی نشان می دهد که در مقدرات سیاسی و اجتماعی مردم نیز، مراجع تقلید بسیار اثر گذار بوده اند. اما تحولات دین داری و همچنین سرعت این تحولات جایگاه مرجعیت دینی را نیز متاثر کرده است. به طوری که این نهاد با مسائل مختلفی روبه روست. نمونه مهم آن اثرگذاری مخالفت های مراجع و علمای دینی با نظام بانکی است. در حالی که از سالیان دور نظام بانکی کشور مورد اعتراض برخی علما و مراجع بود، وضعیت نابسامان نظام بانکی در سال های اخیر این اعتراض ها را به اوج خود رسانده است.  سال1395 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از ضرورت تصویب هرچه سریعتر « قانون بانکداری نظام جمهوری اسلامی » بعد از 11 سال خبر داد. به گفته او مهم ترین محورهای تدوین این  طرح ربوی بودن نظام بانک داری کشور است که موجب افزایش فساد در کشور شده است و به شدت موجب ناراحتی و نگرانی مراجع عظام تقلید کشور شده است » خبرگزاری فارس، 18 دی ماه  1395همچنین با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری در سال 1396 برگزار می شود، یکی دیگر از مسائل مهم در بخش جایگاه مرجعیت دینی  تعیین کنندگی مراجع و علمای دینی به عنوان گروه مرجع در انتخابات ریاست جمهوری است این جاست که نوع رابطه مراجع و علمای دیندی با دولت دوازدهم همچنان اهمیت زیادی خواهد داشت.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما