کد مطلب : ۳۲۵۲۲
چرا زینب(س)، زینب شد/ رفتار عقیله بنیهاشم قابل تبیین در تمام اعصار است
به مناسبت پنجم جمادیالاول سالروز ولادت عقیله بنیهاشم حضرت زینب(س) کبری با سیدمجتبی حسینی نویسنده کتاب «نگاه به زن» گفتوگو کردیم، وی با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) اولین پیامبر زن نامیده شده؛ نه اینکه شریعت جدید آورده باشد، بلکه چون پیام عاشورا را که خلاصه و روح پیام ادیان است، به مردم رسانده است، به این لقب منسوب شده است، افزود: حضرت زینب(س) از نظر خانوادگی در بهترین نسلهایی که تا به امروز شناخته شدهاند پا به عرصه هستی گذاشتند، همان گونه که خطاب به امام حسین(ع) در زیارت وارث میخوانیم «اَبا عَبْدِ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فِى الاَْصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاَْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ»، درباره ایشان هم صدق میکند.
*عقیله بنیهاشم بدون واسطه علم را دریافت کرده است
حسینی با بیان اینکه حضرت زینب(س) مدت کوتاهی را تحت تربیت پیامبر خاتم(ص) و مادرشان حضرت صدیقه طاهره(س) بودند، ابراز داشت: عقیله بنیهاشم سالهای متمادی در محضر امیرمؤمنان علی بن ابیطالب(ع) بودند، پس در خصوص مکانیسم تربیت، بهترین اساتید را داشتند که تمام این موارد از مقدمات تعلیم و تربیت است، رفتار ایشان رفتاری الهی بود، به گونهای که امام سجاد(ع) خطاب به عمهشان میفرماید: «أنتِ بِحَمدِ الله عالِمهٌ غیرُ مُعَلَّمِهٍ وَفَهِمَهٌ غَیرُ مُفَهَّمَهٍ» که نشان میدهد ایشان بدون واسطه، علم را دریافت کرده است.
وی با تأکید بر اینکه از دورانهای مهم تربیت انسان و شکلگیری شخصیت او دوران کودکی است، ادامه داد: تأثیرپذیری انسان از محیط و اطرافیان خود در این دوره، به مراتب بیشتر و عمیقتر از دورههای دیگر زندگی است. اعمال، رفتار، برخوردها و به طور کلی شیوه معاشرت پدر و مادر در خانه و کیفیت ارتباط آنان با یکدیگر و دیگر افراد، در روح و خلق و خوی فرزند اثری مستقیم خواهد گذاشت، روح حساس و لطیف فرزند را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.
*چرا زینب(س) زینب شد
نویسنده کتاب «حضرت سکینه (س)، اسطوره ادب و عرفان» تصریح کرد: حضرت زینب(س) در خانهای تربیت و رشد یافت که عالیترین نمونه زندگی خانوادگی است و در طول تاریخ بشر خانوادهای به این بزرگی و عظمت نیامده است و نخواهد آمد. شخصیت زینب در خانهای شکل گرفت که انگیزه حرکتها و فعالیتها فقط انجام وظیفه الهی بود.
*از منظر الگوی نبوی باید نگاه آزاداندیشانه به دختر داشت
وی با بیان اینکه رفتار حضرت زینب(س) قابل تبیین در تمام اعصار و نسلها است، گفت: با توجه به اینکه مهمترین و اساسیترین کلاس اداره زندگی، نظام تربیت اجتماعی و سیاسی و به طور کلی نظام اعتقادی مبتنی بر وحی حضرت زینب(س) که از محیط خانه و تحت لوای والدینش کسب کرد، از ایشان شخصیت پیامبر گونه ساخت، حضرت(س) در واقع پیامبر کربلا است، ایشان رسالت دشواری را بر دوش کشید که همان حراست از رسالت پیامبر اکرم(ص) بود.
حسینی با بیان اینکه از دیدگاه نبوی، علوی و فاطمی دختر دارای جایگاه ویژه در خانواده دارد، اظهار داشت: در این دیدگاه دختر به عنوان یک انسان و یک فرد فهمیده مطرح است، بر خلاف آنچه که در تفکر سنتی و یا آنچه که در اقوام، ملیتها و فرهنگهای دیگر وجود داشته و دارد، نوع نگاه به دختر در اسلام نگاه متفاوتی است. درست است که تفاوت فردی و جنسیتی میان دختر و پسر وجود دارد، اما نگاه آزاداندیشانه به دختر و او را بزرگ دیدن، یک درسی است که از خاندان پیامبر(ص) میتوانیم بگیریم.
*عقیله بنیهاشم بدون واسطه علم را دریافت کرده است
حسینی با بیان اینکه حضرت زینب(س) مدت کوتاهی را تحت تربیت پیامبر خاتم(ص) و مادرشان حضرت صدیقه طاهره(س) بودند، ابراز داشت: عقیله بنیهاشم سالهای متمادی در محضر امیرمؤمنان علی بن ابیطالب(ع) بودند، پس در خصوص مکانیسم تربیت، بهترین اساتید را داشتند که تمام این موارد از مقدمات تعلیم و تربیت است، رفتار ایشان رفتاری الهی بود، به گونهای که امام سجاد(ع) خطاب به عمهشان میفرماید: «أنتِ بِحَمدِ الله عالِمهٌ غیرُ مُعَلَّمِهٍ وَفَهِمَهٌ غَیرُ مُفَهَّمَهٍ» که نشان میدهد ایشان بدون واسطه، علم را دریافت کرده است.
وی با تأکید بر اینکه از دورانهای مهم تربیت انسان و شکلگیری شخصیت او دوران کودکی است، ادامه داد: تأثیرپذیری انسان از محیط و اطرافیان خود در این دوره، به مراتب بیشتر و عمیقتر از دورههای دیگر زندگی است. اعمال، رفتار، برخوردها و به طور کلی شیوه معاشرت پدر و مادر در خانه و کیفیت ارتباط آنان با یکدیگر و دیگر افراد، در روح و خلق و خوی فرزند اثری مستقیم خواهد گذاشت، روح حساس و لطیف فرزند را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.
*چرا زینب(س) زینب شد
نویسنده کتاب «حضرت سکینه (س)، اسطوره ادب و عرفان» تصریح کرد: حضرت زینب(س) در خانهای تربیت و رشد یافت که عالیترین نمونه زندگی خانوادگی است و در طول تاریخ بشر خانوادهای به این بزرگی و عظمت نیامده است و نخواهد آمد. شخصیت زینب در خانهای شکل گرفت که انگیزه حرکتها و فعالیتها فقط انجام وظیفه الهی بود.
*از منظر الگوی نبوی باید نگاه آزاداندیشانه به دختر داشت
وی با بیان اینکه رفتار حضرت زینب(س) قابل تبیین در تمام اعصار و نسلها است، گفت: با توجه به اینکه مهمترین و اساسیترین کلاس اداره زندگی، نظام تربیت اجتماعی و سیاسی و به طور کلی نظام اعتقادی مبتنی بر وحی حضرت زینب(س) که از محیط خانه و تحت لوای والدینش کسب کرد، از ایشان شخصیت پیامبر گونه ساخت، حضرت(س) در واقع پیامبر کربلا است، ایشان رسالت دشواری را بر دوش کشید که همان حراست از رسالت پیامبر اکرم(ص) بود.
حسینی با بیان اینکه از دیدگاه نبوی، علوی و فاطمی دختر دارای جایگاه ویژه در خانواده دارد، اظهار داشت: در این دیدگاه دختر به عنوان یک انسان و یک فرد فهمیده مطرح است، بر خلاف آنچه که در تفکر سنتی و یا آنچه که در اقوام، ملیتها و فرهنگهای دیگر وجود داشته و دارد، نوع نگاه به دختر در اسلام نگاه متفاوتی است. درست است که تفاوت فردی و جنسیتی میان دختر و پسر وجود دارد، اما نگاه آزاداندیشانه به دختر و او را بزرگ دیدن، یک درسی است که از خاندان پیامبر(ص) میتوانیم بگیریم.
مرجع : فارس