تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۵
۰
کد مطلب : ۳۲۶۰۲

انسانی: شعر مذهبی به ابتذال کشیده شده است/ امین‌فروغی: حال ما در وصف اهل بیت، حال پروانه‌هاست

انسانی: شعر مذهبی به ابتذال کشیده شده است/ امین‌فروغی: حال ما در وصف اهل بیت، حال پروانه‌هاست
حاج علی انسانی، مهدی رحیمی، محسن عرب خالقی، محمود حبیبی کسبی، احمد بابایی، احمد علوی، غلامرضا سلیمانی، سجاد عزیزی آرام، مجید تال، نغمه مستشار نظامی، امیرکیا شمشکی،سید محمد حسین حسینی، ساجده جبارپور، سارا جلوداریان، سجاد سامانی، سودابه مهچی، محمد جواد اهلی پور در این شب شعر حضور داشتند.

* انسانی: خوب‌ترین‌های خود را برای این بهترین‌های عالم مصروف بداریم
حاج علی انسانی نخستین سخنران این مراسم بود. وی در میان شاعران آیینی با تقدیر از آنان گفت: امیدوارم برای همه ما این عطیه الهی که خداوند عنایت می‌کند و یکی از فضیلت‌هایی است که برای هر شخصی اتفاق نمی‌افتد، به این درجه رسیده باشد که حداقل خوب‌ترین‌های خود را برای این بهترین‌های عالم مصروف بداریم.

انسانی افزود: نکته‌ای که همه ما باید به آن توجه کنیم این است که در این سال‌ها متاسفانه شعر مذهبی به ابتذال کشیده شده که به فاجعه نیز تبدیل شده و قطار از ریل خارج شده است. امیدوارم با توجه به تلاش همه ما، این تهاجم‌هایی که از گوشه و کنار می‌آید، حمله‌هایی که صورت می‌گیرد، خاتمه پیدا کند.

این پیر غلام اهل بیت(ع) در ادامه خطاب به شاعران جوان آیینی گفت: این را بدانید که شعر با نظم، سخن و ترجمه متفاوت است. شعر را بشناسیم، خودمان را هم می‌شناسیم. عروضی سمرقندی معتقد است: یکی از شرایط شاعر شدن این است که شخص، بیست هزار بیت شعر حفظ باشد و دیده باشد، من می‌گویم هزار بیت، حتی اگر ۵۰۰ بیت دیده باشیم برای دستمایه شاعر بودنمان کافی است.

* فروغی: هیچ زبانی برای توصیف فاطمه زهرا(س) به جز شعر وجود ندارد
مهدی امین فروغی موسیقیدان، کارشناس ادبیات فارسی، کارشناس ادبیات عرب، پژوهشگر موسیقی آئینی، مترجم و عاشورا پژوه دیگر سخنران این مراسم بود. وی در ابتدا با بیان داستان «شمع و پروانه» از منطق‌الطیر عطار نیشابوری گفت: حال ما در وصف اهل بیت(ع) حال همان پروانه‌هاست، که شمع را درک نمی‌کنند مگر در او غرق شوند و فنا شوند.

وی افزود: در این میان توصیف بانوی دو عالم از دیگر اولیا بالاتر است. حوریه‌ای است که به یکباره بر زمین می‌آید و در عمر کوتاه خود، چنان می‌زید که کسی او را چنان که باید نمی‌فهمد و آنچه ما را با او آشناتر می‌کند ۸۳ بیتی است که او و علی سروده‌اند و به ما رسیده است و این اشعار به نوعی بیانگر تاریخ زندگی اوست. و هیچ زبانی برای توصیف او به جز شعر وجود ندارد.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما