تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۲
۰
کد مطلب : ۳۲۶۳۶
اختتامیه پنجمین کنگره شعر فاطمی و سومین سوگواره نوحه همزمان برگزار شد

وحدت شاعران فاطمی و نوحه‌خوانان

وحدت شاعران فاطمی و نوحه‌خوانان
دلبستگی شاعران به خاندان عترت، پیشینه‌ای چندقرنه در پهنه ادبیات فارسی دارد؛ کمتر دیوان شعری را از شاعران بزرگ ادبیات ایران می‌توانید بیابید که در آن نسبت به معصومین عرض ارادتی نشده باشد. در این میان، مداحان اهل بیت همواره در انتخاب شعر برای کارشان ناظر بر این شعرها بوده‌اند. از سویی، از آنجا که استناد به روایات مستند و موثق، همواره توصیه بزرگان به مداحان بوده است، تولید شعر مناسب برای مداحی، یکی از اولویت‌های شعر آیینی و مذهبی در نظر آورده شده است. اتفاق جالب توجهی که جمعه گذشته افتاد، این بود که این دو ساحت موازی و همکار، یعنی شاعری و مداحی، یکجا پاس داشته شدند؛ عصر آدینه، هم پنجمین کنگره شعر فاطمی و هم سومین سوگواره سراسری نوحه، همزمان اختتامیه خود را برگزار کردند تا این پیوند به لحاظ اجرایی نیز بروز کرده باشد.
سالروز وفات شهادت‌گونه مادر ادب و وفا، ام‌البنین سلام‌ا... علیها، بهترین تاریخی بود که اهالی کنگره شعر فاطمی می‌توانستند برای آیین پایانی خود انتخاب کنند. از سوی دیگر، برگزارکنندگان سوگواره سراسری نوحه که با عنوان جامه‌دران سه دوره است برگزار می‌شود، فرصت را غنیمت دیدند و اختتامیه‌شان را همراه با پنجمین کنگره شعر فاطمی برپا کردند. کنگره شعر فاطمی با عنوان «هجده سال نوری» و سوگواره سراسری نوحه با عنوان «جامه‌دران» چند سالی است به عنوان امیدهایی تازه در بدنه شعر فاطمی و مداحی رخ نموده است. جمعه یازدهم اسفند 96 جمع بسیاری از علاقه‌مندان به خاندان عترت و همچنین شاعران و ذاکران اهل بیت علیهم السلام به سالن مختار سلیمانی منطقه 18 تهران آمدند تا شاهد دو اختتامیه مورد اشاره باشند.

18 سال نوری و جامهدران
به گزارش جام‌جم در این مراسم که اجرای آن را سیدمحمدجواد شرافت به عهده داشت، علاوه بر نفرات برگزیده مهمانانی چون استاد مهدی امین فروغی، استاد جعفر رسول‌زاده از کاشان، سید محمد مهدی شفیعی از اهواز، احمد علوی از قم، شهردار منطقه 18 تهران، جواد حیدری مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت علیهم‌السلام و جمعی از مسئولان فرهنگی حضور داشتند.
در اختتامیه هجده سال نوری که معطر به نام بانوی دو سرا صدیقه کبری سلام‌ا... علیها بود، شاعران برگزیده و مهمانان آثار خود را به پیشگاه آسمانی حضرت زهرا(س) تقدیم کردند و پس از معرفی و تجلیل از نفرات برگزیده، مرثیه‌خوانی سعید حدادیان، حسن ختام این برنامه معنوی بود.
پایان‌بخش این مراسم به فراخور آیین‌های اختتام، اعلام نفرات برگزیده بود. بر این اساس، نفرات برگزیده و تقدیری پنجمین دوره هجده سال نوری و سومین دوره جامه‌دران به این شرح اعلام شد.
هجده سال نوری؛ بخش اصلی: محمدجواد مرادخانی از تهران شایسته تقدیر، محمد زارعی از دلیجان شایسته تقدیر، زهرا بشری موحد از قم شایسته تقدیر، فروغ تنگاب جهرمی از جهرم شایسته تقدیر. بخش ویژه: مجید لشکری از تهران شایسته تقدیر و حسین نادری از تهران نفر برگزیده.
جامه‌دران؛ بخش شعر محاوره‌ای: جایزه تلاش هنری هیات داوران تعلق گرفت به امیر تیموری به خاطر ترانه حضرت ام‌البنین سلام‌ا... علیها و همچنین هیات داوران از حسین صیامی به خاطر ترانه «خوب یادم می‌آد همین مردم» تقدیر کرد. در بخش مدافعان حرم نیز هیات داوران از پیمان طالبی تقدیر کرد. بخش اصلی: جایزه تلاش هنری هیات داوران به خاطر ملودی اثر «سوخت» تعلق گرفت به فرهاد ندرخانی و از مهدی سهرابی و محمدامین سمیعی تقدیر شد. همچنین جایزه رویش عرصه نوحه به سیدجواد پرئی تقدیم شد.
مرجع : جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما