تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۶
۰
کد مطلب : ۳۲۷۲۴

حضرت علی (ع) کسی را به این‌ خاطر که او را به رسمیت نشناخت، تحت تعقیب قرار نداد

حضرت علی (ع) کسی را به این‌ خاطر که او را به رسمیت نشناخت، تحت تعقیب قرار نداد
محمدعلی رجبی دوانی مدرس و پژوهشگر دانشگاه در نشست تخصصی با موضوع حقوق بشر از دیدگاه امام علی (ع) که در اداره پاسخگویی حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: حقوق بشر دروغی بزرگ برای سرپوش گذاشتن جنایات بشری است.
 وی افزود: دولت‌های غربی برای این‌که به‌نوعی دیگر استعمار خود را رواج دهند، حقوق بشر را ایجاد کرده‌اند. آمریکا تنها کشوری است که سلاح اتمی به‌کاربرده است، و بالغ‌بر 250 هزار نفر را با سلاح اتمی نابود کرده است. نسل‌کشی عجیبی نسبت به سیاه‌پوستان به راه انداخته است، بعد همین کشور امروز مدعی و مدافع حقوق بشر است.
استاد پژوهش دانشگاه هنر خاطرنشان کرد: رژیم انگلیس در پنج قاره جهان مستعمره دارد. مردم الجزایر برای رسیدن به آزادی و استقلال خود از دولت فرانسه تعداد یک‌میلیون نفر کشته دادند، حالا اروپایی‌ها مدافع حقوق بشر شده‌اند. مردمی که برای حق آزادی خود مبارزه می‌کنند، به‌راحتی تروریست خوانده می‌شوند.
 
وی در ادامه همچنین گفت: حقوق بشر و کرامت انسانی از منظر امیرالمؤمنین (ع) به دوران خلافت او بازمی‌گردد. بااینکه امامت انتصاب از طرف خداوند است و پیامبر معرفی کننده اوست، اما بعد از مرگ خلیفه سوم هنگامی‌که مردم از او خواستند رهبری جامعه را بر عهده بگیرد، حضرت خلافت را پذیرفت.
وی اظهار کرد: حضرت در دوران خلافت خود تمام مناسبات به‌ناحق را در هم‌ریخت. تلاش کرد مردم به معنویت زمان پیامبر بازگردند، او بااینکه امام معصوم بود، اما به مردم اجازه داد تا اگر خلافی از ایشان دیدند، تذکر دهند.
رجبی دوانی یادآور شد: حضرت علی (ع) هیچ‌کس را به خاطر این‌که او را به رسمیت نشناخت، تحت تعقیب قرار نداد. عده‌ای او را قبول نداشتند، اما به آنان کاری نداشت. افراد مهمی با حضرت بیعت نکردند حتی حقوق آنان را از بیت‌المال قطع نکرد.
وی با اشاره به این‌که حضرت مظهر رحمت و عطوفت است، گفت: در جنگ جمل، حنین و نهروان حضرت در آخرین راه‌کار خود عده‌ای را فراخوان می‌کرد، قرآن را به دست آنان می‌داد و می‌گفت، جلو بروید. دشمن با کشتن حاملان قرآن نبرد را آغاز می‌کرد.
وی افزود: حضرت تلاش می‌کرد تا درگیری ایجاد نشود و خون مسلمانان ریخته نشود. تا جایی که می‌توانست تلاش می‌کرد، دست به سلاح نبرد و افراد را نجات دهد.
استاد دانشگاه هنر سپس به عرصه اقتصادی حکومت علی (ع) پرداخت و گفت: بهترین دلیل برای کرامت انسانی امام، همان نامه 53 حضرت به مالک اشتر است. حضرت مالک را فرماندار مصر کرد و برای او فرمانی بسیار پرمغز و سرنوشت‌ساز نوشت که دستورالعملی ارزشمند و تاریخی است.
وی اظهار کرد: زمان خلیفه دوم به ایران و روم حمله شد و در سال 20 هجری بیت‌المال تأسیس شد. خلیفه دوم از همان ابتدا نسبت به مسلمانان تبعیض قائل شد. میان انصار، مهاجرین، اوس، خزرج و اقوام خودش تفاوت گذاشت.
 

وی ادامه داد: در زمان خلیفه سوم فاصله طبقاتی زیاد شد و اقشار ضعیف به وجود آمدند. اما در دوران خلافت حضرت علی (ع) همه افراد باهم برابر بودند. هیچ‌کس به خاطر سوابق از دیگری برتر نبود، درحالی‌که خود حضرت بالاترین سوابق در اسلام را داشت.
رجبی دوانی با اشاره به اجرای عدالت توسط حضرت علی (ع) گفت: حضرت فرمود، تمام اموالی را که به‌ناحق گرفته‌اید ولو مهریه همسرانتان باشد، می‌گیرم و به بیت‌المال بازمی‌گردانم. تمام مشکلات زمان حضرت علی (ع) به خاطر ایجاد عدالت اقتصادی بود.
وی افزود: در عرصه اجتماعی حضرت، مردم را دارای کرامتی می‌بیند که باید حقوق آن‌ها در هر عرصه توسط حاکمیت تضمین شود. کوچک‌ترین بی‌احترامی به مردم مورد خشم حضرت قرار می‌گرفت. حضرت برای این‌که مسئولان حکومتی به مردم تعرضی نکنند مأموران مخفی گمارده بود.
وی خاطرنشان کرد: اگر قوای مجریه، مقننه و قضائیه اهتمام داشته باشند و سعی کنند رفتاری مانند حضرت علی (ع) داشته باشند، بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود. عقیده دارم برخی از مسئولین حق ندارند نامی از علی (ع) ببرند، چراکه اصلاً در مسیر او گام برنمی‌دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما