تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۴
۰
کد مطلب : ۳۳۳۹۰

مروری بر عملکرد ۱۷ساله حجت الاسلام خاموشی درسازمان تبلیغات

مروری بر عملکرد ۱۷ساله حجت الاسلام خاموشی درسازمان تبلیغات
حجت الاسلام سید مهدی خاموشی در حالی سازمان تبلیغات اسلامی را ترک کرد که در کارنامه کاری خود در این سازمان سوابق درخشانی را به جا گذاشت. وی متولد ۱۳۴۱، تهران دارای مدرک تحصیلی دکترای فقه و حقوق جزا از مدرسه عالی شهید مطهری است و حدود ۱۵ سال در درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه و تحصیلات حوزوی مشغول تحصیل بوده است. او از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۷ عهده دار ریاست سازمان تبلیغات اسلامی بود و مسئولیت این سازمان را به عهده حجت الاسلام محمد قمی گذاشت.
در زمان مسئولیت حجت الاسلام خاموشی، سازمان ها و نهادهای متفاوتی پایه گذاری شد و پس از تأسیس، هرکدام راه خود را در جهت اهداف از پیش تعیین شده و همراستا با اهداف سازمان تبلیغات اسلامی طی کردند. در ادامه این گزارش نگاهی برفعالیت های حجت الاسلام خاموشی در طول دوره مدیریت ۱۷ ساله وی خواهیم داشت؛
سازمان تبلیغات از ابتدای تأسیس تاکنون
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در یکم تیرماه سال ۱۳۶۰ همزمان با روز «تبلیغ و اطلاع رسانی دین» سازمان تبلیغات اسلامی با عنوان «نهاد شورای عالی تبلیغات اسلامی» به صورت نهادی منسجم، مستقل و وابسته به ولایت فقیه، با حکم امام خمینی«قدس سره» و به منظور پرداختن به امر تبلیغات تأسیس شد.
در طول سال های فعالیت این سازمان، بزرگانی چون آیات عظام جنتی، مهدوی کنی و امامی کاشانی و نیز شهیدان گران قدری چون، حجت الاسلام حقانی و ... زحمت های فراوانی کشیدند و اقدامات مهمی انجام دادند. این نهاد انقلابی در سیر تکاملی خود، ۱۴ فروردین ماه سال  ۱۳۶۸ بر اساس نظر امام خمینی(ره) به «سازمان تبلیغات اسلامی» تغییر نام یافت و آیت الله جنتی از سوی ایشان به ریاست این سازمان برگزیده شد.
سه سال بعد از این تغییر نام و رحلت امام خمینی(ره)، با تأکیدات رهبر انقلاب اسلامی مبنی گسترش تبلیغ و استفاده از ابزارهای نوین تبلیغ، هیئت امنای این سازمان تشکیل شد و پس از آن در هشتم تیرماه سال ۱۳۷۱ حجت الاسلام والمسلمین محمّدی عراقی به عنوان رئیس سازمان تبلیغات اسلامی منصوب شد.
وظایف سازمان تبلیغات اسلامی
از اقدامات اولیه هیأت امنا، تصویب وظایف اساسی سازمان بود که توسط مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در روزهای پایانی سال ۱۳۷۱، به سازمان تبلیغات اسلامی ابلاغ شد.
وظایف زیادی برای این سازمان تعریف شده که در این گزارش مجال پرداختن به همه آنها وجود ندارد ولی نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و انجام فعالیت‌های قرآنی از طریق تربیت مربی، تدوین جزوات آموزشی و همکاری با وزارتخانه‌های ذی‌ربط جهت گسترش آموزش و معارف قرآن کریم، تلاش جهت هدایت افکار عمومی با استفاده از رسانه‌های همگانی و فعالیت مستقیم رسانه‌ای در صورت لزوم، سازماندهی و اعزام مبلغ در سراسر کشور به ویژه مناطق محروم با همکاری روحانیت و مردم و نظارت بر ترجمه متون دینی و تعیین ضوابط و مقررات مربوط به تهیه، ترجمه و انتشار این متون جهت بهره‌برداری در کشور را می توان از جمله وظایف اساسی این سازمان برشمرد.
در دوره ریاست حجت الاسلام خاموشی چه گذشت؟
پس از دوره ریاست حجت الاسلام محمدی عراقی، حجت الاسلام مهدی خاموشی ریاست این سازمان را در حالی که ۳۹ سال سن داشت به عهده گرفت و ۱۷ سال براین مسند نشست. در طول این سال ها، وی به اندازه کافی وقت داشت تا نهادها و سازمان های مختلفی را در دل این سازمان بزرگ پرورش دهد و این اتفاق هم افتاد.
راه اندازی خبرگزاری مهر، موسسه فرهنگی تسنیم نور، موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، بنیاد دعبل خزاعی، موسسه فرهنگی سرچشمه، مدارس معارف صدرا، سازمان مدارس معارف اسلامی، مرکز توسعه فعالیت های فرهنگی دینی، دفتر ادبیات هلال، کتابشهر ایران، نوآوری و ابتکار در فعالیت های سازمان دارالقرآن و حوزه هنری، دانشگاه سوره، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)، عضویت در کنسرسیوم محتوای ملی و تأسیس مرکز پاسخگویی به سوالات دینی سازمان تبلیغات اسلامی از جمله اقدامات خاموشی در دوره مدیریت ۱۷ ساله اش در سازمان تبلیغات بوده است.
توجه به تشکل های دینی و هیأت های مذهبی و سامان‌دهی و تقویت محافل اثرگذار فرهنگی برای ارتقاء بنیهٔ فرهنگی ستایشگران، ذاکران و شاعران اهل‌بیت علیهم‌السلام از جمله فعالیت هایی است که در دوره مدیریت خاموشی توسط بنیاد دعبل و دفتر تشکل های دینی و مراکز فرهنگی این سازمان پی گیری شده است.
یکی از مراکزی که در طول دوره مدیریت خاموشی شاهد اتفاقات و تغییرات مدیریتی متعددی بود، حوزه هنری بود. در ابتدای انتصاب خاموشی در سازمان تبلیغات اسلامی مدیریت محمدعلی زم در حوزه هنری به پایان رسید و حسن بنیانیان در دو دوره چهارساله مدیریت این مجموعه را به عهده گرفت. پس از بنیانیان محسن مومنی شریف مدیریت حوزه هنری را تا امروز به عهده گرفته است. در طول این سال ها برسر تولیدات سینمایی و مستند و سالن های نمایش دهنده سینما و تئاتر حوزه هنری جنجال و بحث های مختلفی شده و بارها در رسانه ها خبرساز شده است. موسسه سوره سینمای مهر و مستند سازی حوزه از جمله سازمان های زیرمجموعه حوزه هنری است که در طول این سالها شاهد اتفاقات متعددی بوده است.
موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان که در سال های اخیر نام آشنایی در حوزه اطلاع رسانی و فعالیت های فرهنگی است از دیگر فعالیت های برجسته سازمان تبلیغات اسلامی در دوره ریاست حجت الاسلام خاموشی است. این موسسه در همان روزهای ابتدایی مدیریت خاموشی با هدف فعالیت در زمینه فناوری ارتباطات و اطلاعات تأسیس شد. انگیزه اصلی سازمان تبلیغات اسلامی بر پایه این استدلال استوار است که محتوای مطالب و موضوعات دینی و مذهبی که قرار است تبلیغ شود باید در فرآیندی شکل یافته بر مبنای تکنولوژی روز ارائه گردد تا از جذابیت های بیشتری برخوردار بوده و تمایل مخاطبین به خصوص جوانان و نوجوانان را به آن محتوا افزایش دهد. در همین راستا مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان ایجاد شد. راه اندازی موسسه پایگاه اطلاع‌رسانی، حمایت از تولید کنندگان محصولات فرهنگی در حوزه فناوری اطلاعات، همچنین یکی از حامیان همایش چهره‌های ماندگار، تولید و عرضه نرم‌افزار و بازی‌های رایانه‌ای، شبکه اجتماعی تبیان، ارائه خدمات وب‌نوشت جهت ایجاد رایگان وب‌نوشت تبلاگ به فارسی، مشاوره در مسائل مختلف و پاسخگویی به سوالات دینی (شیعی)، اتاق گفتگوی چت بین کاربران، برگزاری نظرسنجی‌های مختلف و انتشار اخبار در زمینه‌های گوناگون از جمله اقدامات موسسه اطلاع رسانی و فرهنگی تبیان است.
توجه به نشر دیجیتال درانتشارات سوره مهر، عقد تفاهم نامه با کنسرسیوم محتوای ملی و مشارکت در تامین محتوای این کنسرسیوم و تغییرات ساختاری در شیوه پذیرش دانشجو در دانشگاه سوره از جمله اقدامات برجسته خاموشی در زمان ریاستش بر سازمان تبلیغات اسلامی بوده است.
خاموشی پس از به جای گذاشتن این سوابق در کارنامه کاری خود در سازمان تبلیغات اسلامی، سکان این سازمان را به حجت الاسلام محمد قمی ۳۸ ساله سپرد. خاموشی نیز زمانی که ریاست سازمان تبلیغات اسلامی را به عهده گرفت ۳۸ ساله بود. حجت الاسلام قمی، تأسیس و مدیریت حوزه دانشجویی شریف، مسئولیت مرکز مطالعات و پژوهش های اسلامی شریف، مدیریت گروه تبلیغاتی شریف در معاونت فرهنگی نهاد رهبری، مسئولیت موسسه فرهنگی راهیان قدس کرج و عضویت در کمیسیون های مختلف شورای عالی انقلاب فرهنگی را در کارنامه کاری خود دارد. 
 
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما