تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۸
۱
کد مطلب : ۳۳۴۶۳

همایون شجریان از کدام مداح الهام گرفت؟

همایون شجریان از کدام مداح الهام گرفت؟
دعبل/ سعید موسوی:‌ محمد علی کریمخانی مداح پیشکسوت و محبوبی است که مردم او را با قطعه «آمدم ای شاه پناهم بده» می‌شناسند و با این نوا اشک‌ ریخته‌اند. ولی استاد کریمخانی سال‌هاست که مداحی و مناجات‌‌خوانی می‌کند.
مناجات‌خوانی‌های او را در ایام رمضان از تلویزیون زیاد پخش شده و برخی سحرها قبل از اذان صبح در حرم امام رضا‌(ع) نیز صدای مسحور کننده او را شنیده‌ایم. صدای بی‌نظیر و لحن دلنشین، همراه با سوز و صفایی که ویژه خود استاد است مجموعه‌ای را پدید آورده که شاید در تاریخ مداحی و خوانندگی مذهبی، صاحبان این ویژگی‌ها به تعداد انگشتان یک دست هم نرسند.
همایون شجریان را هم هنرمند جوانی است که همه می‌شناسندش. فرزند استاد محمدرضا شجریان که مانند پدر خوش صداست و در موسیقی سنتی فعال و مبتکر و خلاق است.
اخیرا «آلبوم ایران من» با صدای همایون شجریان منتشر شده که مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفته و این سو و آن سو قطعات این آلبوم شنیده می‌شود.
بهانه سخن اینجاست؛ آواز بسیار زیبای «من کجا، باران کجا» هم یکی از قطعات این اثر جدید است. اما اتفاق قابل توجه اینکه همایون شجریان در مراسم رونمایی از آخرین اثر خود در  تالار وحدت به این نکته اشاره کرد و گفت: «ما در کنسرت سی آوازی داشتیم که آن را از  استاد کریمخانی استفاده کردم. من واقعا مبهوت صدای این هنرمند بودم. من تلاش کردم با استفاده از هنرمندی ایشان این کار را بخوانم. آقای محمد اصفهانی نقل می‌کنند که سال‌ها قبل استاد کریمخانی ملاقاتی با پدرم در دفتر قدیمی دل‌آواز داشتند. پدرم این هنرمند را نمی‌شناخت اما می‌گفت وقتی این هنرمند در شرکت می‌خواند پنجره‌های دفتر می‌لرزید... به هر حال من این قطعه را به استاد کریمخانی تقدیم می‌کنم.»
به ادب تواضع همایون شجریان آفرین می‌گوییم و برای سلامتی و توفیق بیشتر استاد محمدعلی کریمخانی دعا می‌کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما