تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۶
۰
کد مطلب : ۳۳۵۰۱
حمیدرضا نوربخش گفت

سطحی گرایی موسیقی مذهبی را تهدید می کند

سطحی گرایی موسیقی مذهبی را تهدید می کند
حمید رضا نوربخش در نشست ماهانه خانه موسیقی که روز یکشنبه 25 شهریور ماه با محوریت موسیقی مذهبی و تعزیه در ساختمان شماره یک خانه موسیقی برگزار شد، اظهار داشت: ایام محرم و صفر ایام تعطیلی موسیقی است و ما امیدواریم که برنامه‌های موسیقی در هیچ ایامی تعطیل نشود. موسیقی ما اینقدر گسترده است و ابعاد مختلفی دارد که می‌تواند در همه ایام ساری و جاری شود. به هر حال سنتی شده که در این ایام موسیقی را تعطیل می‌کنند ولی همین موسیقی سوگ [موسیقی سوگواری]هم فصل بسیار گسترده‌ای است که می‌توان در این ایام به آن پرداخت.
او گفت: بار‌ها و بارها درباره آسیب شناسی این نوع موسیقی صحبت کرده‌ایم والان بازهم فرصت مناسبی است که برای چندمین بار به این موضوع بپردازیم.
نوربخش افزود: یکی از بسترهای حفظ و انتقال موسیقی ما مراسم مذهبی بوده و موسیقی به‌دلیل ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی که داشته به این نوع مراسم رفته برای اینکه بتواند خودش را حفظ کند و گسترش دهد. یکی از ویژگی‌های کسی که می‌خواست مداحی کند یا درمنبر روضه بخواند، صدای خوب بود. روضه خوانان و مداحان افراد خوش صدایی بودند و ضمن این خوش صدایی تعلیم هم می‌دیدند و تعزیه خوانان هم بسیار مفصل‌تر تحت آموزش قرار می‌گرفتند و نشان دهنده جاری بودن موسیقی ما در این مراسم بود.
متأسفانه امروز بلایی که برسرموسیقی آمده، برسر این نوع خواندن هم آمده و آن را بی‌هویت کرده است. در مراسم سوگواری از آهنگ‌ها و موسیقی‌هایی الهام می‌گیرند که می‌بینیم هم در زمینه اشعار با سطحی‌گرایی روبه‌رو هستیم و هم در موسیقی. مدیرعامل خانه موسیقی گفت: فکر می‌کنم که باید کاری بکنند چون گوش جامعه ما دارد خراب می‌شود و گوش مردم با موسیقی خوب فاصله گرفته است. نمونه‌های مداحی نظیر مرحوم ذبیحی وجود داشت که برخی به خاطر صدای چنین مداحانی سحرهای ماه رمضان از خواب بر می‌خاستند که از این مداح‌ها داشتیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما