تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۶
۰
کد مطلب : ۳۳۶۷۷

«روزنامه عاشورا» منتشر شد

«روزنامه عاشورا» منتشر شد
حمید عطائی نظری، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، بیان کرد: این اثر برگردان فارسی کتاب «يَوم الطَّفّ» تألیف آیت‌الله شیخ هادی نجفی بوده که به قلم جویا جهانبخش ترجمه شده است.
 
وی افزود: «روزنامه عاشورا» گزارشی مبسوط و تا حد امکان دقیق از رُخدادهای روز عاشورا است که بر بنیاد منابع و متون تاریخی و رِوایی و ادبیِ گوناگون و اغلب کهن تدوین شده است.
 
عطایی گفت: نامگذاری این کتاب به «روزنامه عاشورا» نیز از همین جهت است که در این کتاب گزارش رویدادها و رخدادهای روز عاشورا آمده و چنانکه می‌دانیم در گذشته به دفتر گزارش‌ حوادث و وقایع روزانه اصطلاحاً «روزنامه» می‌گفته‌اند.
 
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تصریح کرد: کوشش نویسنده و ترجُمان در کتاب «روزنامه عاشورا» برای گردآوری نقل‌ها و اَخبار متعدد و متنوع درباره حوادث روز عاشورا و داوری و عیارسنجی عالمانه‌ درباره آن‌ها، این اثر را کتابی کم‌نظیر در زمینه شناخت وقایع روز عاشورا کرده است.
 
دبیر سلسله منشورات مجموعه مطالعات ایرانی - اسلامی، ادامه داد: هدف مؤلف و نیت مترجمِ کتاب از تمهید این دفتر، ارائه مجموعه‌ای از متون و گفتاوردهای برگرفته از منابع اصلی و اصیل درباره واقعه شهادت امام حسین (ع) و یاران وفادار ایشان در کربلا بوده تا هم تصویر به‌نسبت روشنی از رُخدادهای روز عاشورا عرضه شود و هم زمینه‌ساز تأملات و تحقیقات بیشتر در این موضوع شود.
 
وی افزود: نویسنده کتاب، براساس منابع و مقاتل مختلفِ معتبر، گزارش‌های گوناگون درباره شهادت هر یک از شهیدان کربلا را به‌ترتیب تاریخی کنار هم نهاده و اغلب به مقایسه و جرح و تعدیل آن‌ها نیز پرداخته و خواننده را در میان انبوه اَخبار سرگردان رها نکرده است.
 
عطایی بیان کرد: در نتیجه، حاصل کار ایشان گزارشی محققانه از وقایع روز عاشورا است که برای خوانندگان عالِم و عامی که به‌دنبال مقتلی در مجموع معتبر هستند سودمند می‌افتد. با توجه به ویژگی‌ها و امتیازات یادشده، بی‌گمان انتشار این کتاب در جبران بخشی از کاستی‌های فراوان در عرصه عاشورا پژوهی مؤثر می‌افتد.
 
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان گفت: به جهت اهمیت کتاب «روزنامه عاشورا»، آئین رونمایی از این اثر  پنجشنبه 19 مهرماه سال جاری از ساعت 9 و 30 صبح با حضور نویسنده و مترجم کتاب و سخنرانی استادان محمد علی مهدوی راد و محمد اسفندیاری در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار می‌شود و حضور همه محققان و علاقه‌مندان به مباحثات علمی درباره عاشورا مغتنم و مایه امتنان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما