کد مطلب : ۳۳۸۳۱
معاون قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
اربعین بزرگداشت مقدس ترین حماسه خونین تاریخ است
معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالهادی فقهی زاده در این همایش افزود: نکته های علمی قابل توجهی در خصوص دیدگاه ها در رابطه با اربعین وجود دارد ،برخی معتقدند در اربعین اول اهل بیت (ع)به کربلا رسیدند و دراین روز با نخستین زائر امام حسین علیه السلام یعنی جابربن عبدالله انصاری ملاقات کردند.
وی در این باره ادامه داد: برخی دیگری نیز معتقدند بنا به مشکلاتی مانند اینکه مسیر شام مستقیما به کربلا وجود نداشته و زمان بسیار زیادی سپری میشده که از شام به کربلا برسند، این اتفاق در اربعین اول رخ نداد بلکه در اربعین دوم رخ داده است. عده دیگری نیز بر این عقیده اند،که این اتفاق بعد از اربعین دوم رخ داده که خیلی از نظر ماهیت تفاوتی نمی کند.
وی ادامه داد: در حقیقت مقصد امام حسین(ع) شهادت بوده؛ اینکه مقصود آن حضرت(ع)، تشکیل حکومت بوده یا اقامه دین به مثابه اصلیترین عنصر مقدم فرهنگ و هویت اسلامی، هر کدام جداگانه قابل بحث و بررسی اند و می توانند در جای خود مطرح شوند ولی بنده اربعین را بزرگداشت مقدس ترین حماسه خونین تاریخ میدانم.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اسلام به مبارزه با جاهلیت پرداخت اما جاهلیت در عمل به زمین نخورد، تصریح کرد: جاهلیت به هیج وجه مردنی و از بین رفتنی نیست و مبارزه با جاهلیت همیشگی است. چنان که در قرآن کریم اشاره شده که « جاهلیت اولی» که به معنای این است که پس از آن نیز جاهلیت وجود داشته و خواهد داشت.
وی در این باره افزود: جاهلیت توانست در ذهن و زبان و اندیشه برخی مردم به حیات خود ادامه داده و در عاشورا تمام قامت در مقابل اسلام قد علم کرد و ایستاد.
فقهی زاده در ادامه اظهار داشت: جاهلیت ظاهرا سپاه اسلام را شکست داد اما اسلام اصیل را سربلند کرد. جاهلیت در واقعه عاشورا چهره واقعی خود را آشکارا به همه عالم نشان داد.
وی در ادامه عاشورا را اینگونه معنا کرد که عاشورا فرهنگ ایثار و زندگی مومنانه و خویشتن دارانه در مقابل سپاه یزید که سپاه دنیا طلبی و اکتفا به مظاهر دنیا است، می باشد. عاشورا فرهنگ جوانمردی و فرهنگ کرم و سپاه یزید سپاه لئامت و بد لگامی است.
به گفته وی در عاشورا عناصر فرهنگی دین را یک به یک می توان ملاحظه کرد که مقابل اصلیترین عناصر جاهلی قد علم کرده اند.جهل و جهالت به معنای نادانی صرف نیست جهل یعنی عصبیت، لئامت، انحرافات عقیدتی، قبیله گرایی، زود برافروخته شدن و از کوره در رفتن است.
وی افزود:آنچه در وجود ناپاک سپاه یزید و سران این سپاه جلوه کرد و جاهلیت را با رنگ و لعابی مقدس به نام دین به صحنه آورد و تبلیغات مزورانه موجب شدهکه مجسمه فضیلت و اخلاق را، نماینده فکر دینی و قرابت روحی و معنوی به رسول الله را، به نام دین سر ببرند.
معاون وزیر ارشاد اضافه کرد: ابن اثیر در کتاب « الکامل فی تاریخ» می گوید:« کُلٌّ یَتَقَرَّبونَ اِلَی اللّهِ بِدَمِهِ »؛ واقعا فاجعه است که عده زیادی به نام دین، دین را سرببرند. قربه الله امام حسین (ع) و اصحاب شریف آن بزرگوار را به مسلخ ببرند.
وی افزود: این وقایع در زمان کنونی نیز به وقوع می پیوندد، چنان که فرزندان یزید الان در سوریه و عراق علیه بشریت و دین جنایت می کنند.
این مقام وزارت ارشاد با بیان اینکه، عاشورا و اربعین متعلق صرف به مسلمانان نیست، گفت: البته ما افتخار داریم که این میراث بزرگ را اولا میراث اسلامی میدانیم و به آن می بالیم.
فقهی زاده اظهارداشت:میراثی که جلوه گر جوانمردی است جلوه گر دیگر خواهی است جلوه گر فداکاری برای عقیده مقدس است و جلوه گر ثبات قدم در مقابل طاغوت است .عاشورا هم حسینی، هم حسنی و هم علوی است.
وی در این باره ادامه داد: برخی دیگری نیز معتقدند بنا به مشکلاتی مانند اینکه مسیر شام مستقیما به کربلا وجود نداشته و زمان بسیار زیادی سپری میشده که از شام به کربلا برسند، این اتفاق در اربعین اول رخ نداد بلکه در اربعین دوم رخ داده است. عده دیگری نیز بر این عقیده اند،که این اتفاق بعد از اربعین دوم رخ داده که خیلی از نظر ماهیت تفاوتی نمی کند.
وی ادامه داد: در حقیقت مقصد امام حسین(ع) شهادت بوده؛ اینکه مقصود آن حضرت(ع)، تشکیل حکومت بوده یا اقامه دین به مثابه اصلیترین عنصر مقدم فرهنگ و هویت اسلامی، هر کدام جداگانه قابل بحث و بررسی اند و می توانند در جای خود مطرح شوند ولی بنده اربعین را بزرگداشت مقدس ترین حماسه خونین تاریخ میدانم.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اسلام به مبارزه با جاهلیت پرداخت اما جاهلیت در عمل به زمین نخورد، تصریح کرد: جاهلیت به هیج وجه مردنی و از بین رفتنی نیست و مبارزه با جاهلیت همیشگی است. چنان که در قرآن کریم اشاره شده که « جاهلیت اولی» که به معنای این است که پس از آن نیز جاهلیت وجود داشته و خواهد داشت.
وی در این باره افزود: جاهلیت توانست در ذهن و زبان و اندیشه برخی مردم به حیات خود ادامه داده و در عاشورا تمام قامت در مقابل اسلام قد علم کرد و ایستاد.
فقهی زاده در ادامه اظهار داشت: جاهلیت ظاهرا سپاه اسلام را شکست داد اما اسلام اصیل را سربلند کرد. جاهلیت در واقعه عاشورا چهره واقعی خود را آشکارا به همه عالم نشان داد.
وی در ادامه عاشورا را اینگونه معنا کرد که عاشورا فرهنگ ایثار و زندگی مومنانه و خویشتن دارانه در مقابل سپاه یزید که سپاه دنیا طلبی و اکتفا به مظاهر دنیا است، می باشد. عاشورا فرهنگ جوانمردی و فرهنگ کرم و سپاه یزید سپاه لئامت و بد لگامی است.
به گفته وی در عاشورا عناصر فرهنگی دین را یک به یک می توان ملاحظه کرد که مقابل اصلیترین عناصر جاهلی قد علم کرده اند.جهل و جهالت به معنای نادانی صرف نیست جهل یعنی عصبیت، لئامت، انحرافات عقیدتی، قبیله گرایی، زود برافروخته شدن و از کوره در رفتن است.
وی افزود:آنچه در وجود ناپاک سپاه یزید و سران این سپاه جلوه کرد و جاهلیت را با رنگ و لعابی مقدس به نام دین به صحنه آورد و تبلیغات مزورانه موجب شدهکه مجسمه فضیلت و اخلاق را، نماینده فکر دینی و قرابت روحی و معنوی به رسول الله را، به نام دین سر ببرند.
معاون وزیر ارشاد اضافه کرد: ابن اثیر در کتاب « الکامل فی تاریخ» می گوید:« کُلٌّ یَتَقَرَّبونَ اِلَی اللّهِ بِدَمِهِ »؛ واقعا فاجعه است که عده زیادی به نام دین، دین را سرببرند. قربه الله امام حسین (ع) و اصحاب شریف آن بزرگوار را به مسلخ ببرند.
وی افزود: این وقایع در زمان کنونی نیز به وقوع می پیوندد، چنان که فرزندان یزید الان در سوریه و عراق علیه بشریت و دین جنایت می کنند.
این مقام وزارت ارشاد با بیان اینکه، عاشورا و اربعین متعلق صرف به مسلمانان نیست، گفت: البته ما افتخار داریم که این میراث بزرگ را اولا میراث اسلامی میدانیم و به آن می بالیم.
فقهی زاده اظهارداشت:میراثی که جلوه گر جوانمردی است جلوه گر دیگر خواهی است جلوه گر فداکاری برای عقیده مقدس است و جلوه گر ثبات قدم در مقابل طاغوت است .عاشورا هم حسینی، هم حسنی و هم علوی است.
مرجع : ایرنا