تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۶
۰
کد مطلب : ۳۳۸۷۶
معاون علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ :

جایزه جهانی اربعین میزبان آثار هنرمندان 25 کشور شد

جایزه جهانی اربعین میزبان آثار هنرمندان 25 کشور شد
سید محمد حسین هاشمی روز سه شنبه در آیین چهارمین دوره اختتامیه جایزه جهانی اربعین با تشریح روند شکل گیری این رویداد، گفت: اقدامات اجرایی برای برگزاری چهارمین دوره جایزه جهانی اربعین بلافاصله پس از پایان دوره سوم، آغاز شد.
وی افزود: فراخوان دور چهارم این رویداد هنری بین‌المللی پس از ترجمه به بیش از 10 زبان در شبکه‌های اجتماعی مرتبط با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که بیش از 500 هزار دنبال‌کننده از سراسر جهان دارند، منتشر شد.
وی با اشاره به روند داوری برای انتخاب برگزیدگان و راه‌یافتگان به نمایشگاه آثار منتخب، اظهار داشت: بنابراین 15 نفر در مجموع سه بخش جایزه نقدی، تندیس و دیپلم افتخار دریافت خواهند کرد. افزون بر این، آثار 45 عکاس برگزیده نیز در نمایشگاهی به نمایش گذاشته خواهد شد. از عکاسان برگزیده نیز با اهدای لوح سپاس و جوایز نقدی تقدیر به عمل خواهد آمد.
معاون سازمان فرهنگ با اشاره به دریافت یکهزار و 250 عکس در دور اول جایزه، یکهزار و 579 عکس در دور دوم، یکهزار و 825 عکس در دور سوم و 5 هزار و 127 عکس در دور چهارم جایزه گفت: به لحاظ کمی شاهد افزایش استقبال شیفتگان حضرت سیدالشهداء(ع) از این رویداد هنری بین‌المللی هستیم.
هاشمی خاطرنشان : در دور نخست از 10 کشور، دور دوم از 15 کشور و دور سوم از 18 کشور در این جایزه شرکت کردند؛ اما در دور چهارم جایزه جهانی اربعین شاهد حضور شرکت‌کنندگانی از 25 کشور هستیم. این امر نشان می‌دهد جایزه جهانی اربعین در چهار دوره برگزاری به تدریج در میان مخاطبان بین‌المللی شناخته‌تر شده و جایگاه خود را یافته است.
وی با اشاره به پیشرفت کیفیت هنری آثار دریافتی در این دوره، به گواه نظرات هیأت داوران، در مورد کمیت آثار گفت: تعداد کشورهای شرکت‌کننده از آغاز تاکنون 5/2 برابر شده است. همچنین رشد تعداد کمی آثار نیز از آغاز تاکنون چشمگیر بوده، به طوری که شاهد 4 برابر شدن تعداد آثار دریافتی بوده‌ایم.
هاشمی با اشاره به استقبال مخاطبان از این رویداد هنری بین‌المللی، اظهار داشت: بازخوردهای دریافت شده در صفحات اجتماعی رسمی جایزه جهانی اربعین از همراهی و همدلی مخاطبان خارجی حکایت دارد. لازم است به این نکته نیز توجه شود که تعداد کثیری از شرکت‌کنندگان در چهارمین جایزه جهانی اربعین در هر سه بخش، غیرمسلمانانی هستند که در راهپیمایی اربعین سید و سالار شهیدان(ع) حاضر بوده‌اند و خاطرات و دیده‌ها و شنیده‌ها خویش و جلوه‌های دلدادگی به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را ثبت و برای شرکت در جایزه به دبیرخانه ارسال کرده‌اند.
معاون علمی وفرهنگی سازمان فرهنگ اظهار داشت : نخستین هدف، شناساندن پدیده جهانی راهپیمایی بزرگداشت اربعین به مخاطبان خارجی است و در مرحله بعدی درصدد بصیرت‌افزایی هستیم؛ زیرا بر این باوریم که اربعین‌ ماندگار، اربعین بابصیرت است و هیچ چیز مانند زبان هنر نمی‌تواند برای ماندگاری و پذیرش در ذهن مخاطبان خارجی جذابیت داشته باشد.
هاشمی افزود: استفاده از ابزار هنر برای ثبت این پدیده تاریخی در اذهان مخاطبان بین‌المللی یکی از اهداف برگزاری این جایزه است.
وی از نشر پیام‌های قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا از جمله ظلم‌ستیزی و عدالت‌طلبی که دوای دردهای مشترک جوامع بشری امروز است از زبان شهروندان جامعه جهانی به عنوان دیگر هدف برگزاری جایزه جهانی اربعین یاد کرد.
به گفته وی تحقق این هدف می‌تواند راهپیمایی عظیم اربعین را از اجتماعی صرفاً مذهبی به نمادی برای وحدت مسلمین و مظلومین جهان بدل سازد.
معاون سازمان فرهنگ تاکید کرد: ایجاد همدلی، وفاق و همراهی تمامی مردم عدالت‌خواه جهان در این حرکت عظیم از دیگر اهداف این برنامه محسوب می‌شود.
هاشمی با اشاره به آغاز اطلاع‌رسانی این رویداد هنری بین‌المللی از ابتدای ماه صفر و در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی یاد آور شد: امروز، فراخوان پنجمین دور این رویداد هنری بین‌المللی به صورت رسمی اعلام و از پوستر پنجمین دور این جایزه رونمایی خواهد شد.
هاشمی افزود: همچنین برنامه‌هایی برای فعالیت گسترده‌تر در رسانه‌های بین‌المللی برای جذب بیشتر مخاطبان در دست داریم که ان‌شاءالله طی سال آینده به انجام خواهد رسید.
وی در خاتمه گفت: اجرای این برنامه را وظیفه‌ای صرفاً اداری نمی‌دانیم. تمامی گروه فعال در این عرصه، اجرای این برنامه را خدمتگزاری در دستگاه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و هدف را تعظیم شعائر الهی می‌دانند.
حجت الاسلام قاضی عسگر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، ابوذرابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ، حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت، آیت الله تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و جمعی از میهمانان داخلی و سفرای خارجی در این مراسم حضور دارند.
مرجع : ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما