کد مطلب : ۳۴۲۲۱
نشست "شفیعه بهشت" برگزار شد
حجتالاسلام و المسلمین عباسی، در نشست "شفیعه بهشت" که در ستاد جهاد دانشگاهی واحد استان قم به مناسبت ایام ورود و حضور حضرت معصومه(س) در قم برگزار شد، عنوان کرد: در آیه 128 سوره بقره، حضرت ابراهیم(ع) به عنوان شیخ الانبیاء در نیایشی از خداوند درخواست میکند که " خداوندا من و اسماعیل را برای خودت مُسلم قراربده" که این دعا درواقع برای خودِ حضرت ابراهیم و فرزندش، بدون واسطه درخواست شده است. حضرت ابراهیم(ع) همین طراز و مکانت را برای "ذریه" خود نیز از خداوند میطلبد که این نشان از توجه یک پیامبر به فرزندان و نسل پس از خودش است؛ این مسئله، همان "مودت فی القربی" است که حضرت ابراهیم(ع) از خداوند درخواست کرده و خداوند نیز، آن را مستجاب می کند.استجابت این دعا، در ذات مقدسِ فرزندان حضرت ابراهیم(ع) از جمله ائمه(ع) و فرزندانشان تجلی پیدا کرده است؛ در میان فرزندان معصومین(ع)، برخی از این چهره های مقدس، جایگاه والایی پیدا می کنند به طوری که در مقام ثبوت، همچون امام معصوم(ع) هستند.
تفاوت جایگاه حضرت معصومه(س) با دیگر فرزندان امام کاظم(ع)
عباسی خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) نیز جزو همین فرزندانی هستند که از مقام ویژهای برخوردارند، به طوری که اگر شخصی، قصد شناخت این بانوی بزرگوار را دارد، باید آن را از جمال برادر بزرگوارشان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بشناسد؛ چراکه حضرت معصومه(س) در واقع هم سرشت و هم ذات با امام رضا(ع) است.
رئیس اداره پژوهش پژوهشکده آستانه مقدس حضرت معصومه(س) گفت: در زمانی که هنوز حضرت معصومه (س) و حتی پدر بزرگوارشان امام کاظم(ع) متولد نشده بودند، امام صادق(ع) در بیان اوصاف حضرت فاطمه معصومه(س) می فرماید "در زمین قم، از فرزندان من بانویی دفن میشود که نام او فاطمه است و جمیع شیعیان به واسطه شفاعت او، وارد بهشت میشوند".
این کارشناس مذهبی، با اشاره به اینکه در برخی روایات 60 فرزند برای حضرت موسی بن جعفر(ع) ذکر شده است، تاکید کرد: از میان این تعداد از فرزندان امام کاظم(ع)، حضرت معصومه (س) و امام رضا(ع) از نظر برتری جایگاه و مقام قرب الهی، با دیگر فرزندان متفاوتاند؛ گوهر و ذات مقدس فاطمه معصومه(س) به حدی مقدس و والاست که اگر این بانو، در جنسیت یک مرد بودند، مقام "ولایت الله" را پیدا میکردند.
مدد جستن بزرگان دین، از حضرت معصومه(س)
وی بیان کرد: تمامی بزرگان و عرفایی همچون آیت الله بهجت(ره) به محضر این بانوی کرامت، توجه ویژهای داشتند و بسیاری از مکاشفات علمی خود را با توسل به حضرت فاطمه معصومه(س) و در حرم مطهر ایشان، برخوردار میشدند، که این مسئله نشان از گوهر عرشی این بانوی بزرگوار دارد.
حضرت معصومه(س)، هم طراز با بانوی مقدس قرآن
وی ادامه داد: اگر حضرت معصومه(س) پیش از نزول قرآن تولد یافته بودند، همچون حضرت مریم (س) در قرآن کریم، از این بانو بزرگوار یاد میشد و در واقع آیاتی که حضرت مریم را در قرآن تقدیس کرده است، حضرت معصومه(س) را تقدیس می کرد.
اهمیت "سلام" های ذکر شده در زیارتنامه حضرت معصومه(س)
عباسی گفت: در زیارت نامه حضرت معصومه(س) افق های زیادی مشاهده می شود که یکی از مهمترین آنها "سلام"های ویژه ای است که در زیارت نامه این بانوی بزرگوار آمده است؛ چراکه اگر مفهوم این عبارات و "سلام" هایی که در زیارت نامه حضرت معصومه(س) نقل شده است، درک شود، اهمیت والای این زیارت نامه نیز درک می شود.
وی خاطر نشان کرد: خداوند در سوره مبارکه قدر، وقتی می خواهد تمامی برکات و نعمات این شب را تایید کرده و مُهر بزند، از کلمه "سلام" بهره میگیرد، چنانکه میفرماید: "سلامُ هی حَتی مَطلعِ الفَجر" که این مسئله نیز بازگوی اهمیت کلمه "سلام" در کلام های الهی است؛ زیارتنامه حضرت معصومه(س) نیز مملوء از این سلام های عرشی است.عبارت "سلام" دو محضر غایب و حاضر دارد که مقام حاضر آن، همان مقام تشرف است؛ برای مثال هنگامی که در زیارت نامه حضرت معصومه میخوانیم "السلام علیک یا رسول الله" این سلام به این معناست که حضرت رسول (ص) را در مقابل ما حضور داشته و به ایشان عرض سلام می کنیم؛ این نوع سلام که محضرِ حاضر دارد، به دلیل مقام والای حضرت معصومه(س) در زیارت نامه ایشان ذکر شده است.
حضرت معصومه (س) دارای صفت "شان کبیر" است
رئیس اداره پژوهش پژوهشکده آستانه مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) مبنی بر اینکه "هرکس حضرت معصومه(س) را زیارت کند، بهشت برای اوست"، گفت: این روایت، در واقع این حقیقت را برای ما بازگو میکند که زائر حضرت معصومه(س) مالکیت بهشت را پیدا میکند و کسی که مالک بهشت شود، میتواند دیگران را نیز شفاعت کرده و باخود به بهشت ببرد؛ در واقع زائر این بانوی بزرگوار، خودش می تواند شفیع دیگران شود.
عباسی در رابطه با عبارت "شاناً من الشان" که در زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه(س) ذکر شده است، اظهار کرد: در زیارت نامه ایشان آمده است "یافاطمه اشفعی فی الجنه فاِنَّ لکِ عندالله شاناً من الشان"، و این عبارت معنای بسیار فاخری در آن نهادینه شده است که مفهوم آن را میتوان از زیارت جامعه کبیره، درک کرد.
وی افزود: در فرازی از زیارت جامعه کبیره، عبارت "والجاهُ العظیم والشان الکبیر و الشفاعه المقبوله" ذکر شده است، به این معنا که "شفاعت قبول" عطف به مقام و شان والاست؛ بنابراین حضرت معصومه(س) نیز مقام شفاعت دارند چراکه طبق زیارتنامه این بزرگوار، ایشان از آن "شاناً من الشان " که همان مقام و شان کبیر است، برخوردار هستند.
تفاوت جایگاه حضرت معصومه(س) با دیگر فرزندان امام کاظم(ع)
عباسی خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) نیز جزو همین فرزندانی هستند که از مقام ویژهای برخوردارند، به طوری که اگر شخصی، قصد شناخت این بانوی بزرگوار را دارد، باید آن را از جمال برادر بزرگوارشان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بشناسد؛ چراکه حضرت معصومه(س) در واقع هم سرشت و هم ذات با امام رضا(ع) است.
رئیس اداره پژوهش پژوهشکده آستانه مقدس حضرت معصومه(س) گفت: در زمانی که هنوز حضرت معصومه (س) و حتی پدر بزرگوارشان امام کاظم(ع) متولد نشده بودند، امام صادق(ع) در بیان اوصاف حضرت فاطمه معصومه(س) می فرماید "در زمین قم، از فرزندان من بانویی دفن میشود که نام او فاطمه است و جمیع شیعیان به واسطه شفاعت او، وارد بهشت میشوند".
این کارشناس مذهبی، با اشاره به اینکه در برخی روایات 60 فرزند برای حضرت موسی بن جعفر(ع) ذکر شده است، تاکید کرد: از میان این تعداد از فرزندان امام کاظم(ع)، حضرت معصومه (س) و امام رضا(ع) از نظر برتری جایگاه و مقام قرب الهی، با دیگر فرزندان متفاوتاند؛ گوهر و ذات مقدس فاطمه معصومه(س) به حدی مقدس و والاست که اگر این بانو، در جنسیت یک مرد بودند، مقام "ولایت الله" را پیدا میکردند.
مدد جستن بزرگان دین، از حضرت معصومه(س)
وی بیان کرد: تمامی بزرگان و عرفایی همچون آیت الله بهجت(ره) به محضر این بانوی کرامت، توجه ویژهای داشتند و بسیاری از مکاشفات علمی خود را با توسل به حضرت فاطمه معصومه(س) و در حرم مطهر ایشان، برخوردار میشدند، که این مسئله نشان از گوهر عرشی این بانوی بزرگوار دارد.
حضرت معصومه(س)، هم طراز با بانوی مقدس قرآن
وی ادامه داد: اگر حضرت معصومه(س) پیش از نزول قرآن تولد یافته بودند، همچون حضرت مریم (س) در قرآن کریم، از این بانو بزرگوار یاد میشد و در واقع آیاتی که حضرت مریم را در قرآن تقدیس کرده است، حضرت معصومه(س) را تقدیس می کرد.
اهمیت "سلام" های ذکر شده در زیارتنامه حضرت معصومه(س)
عباسی گفت: در زیارت نامه حضرت معصومه(س) افق های زیادی مشاهده می شود که یکی از مهمترین آنها "سلام"های ویژه ای است که در زیارت نامه این بانوی بزرگوار آمده است؛ چراکه اگر مفهوم این عبارات و "سلام" هایی که در زیارت نامه حضرت معصومه(س) نقل شده است، درک شود، اهمیت والای این زیارت نامه نیز درک می شود.
وی خاطر نشان کرد: خداوند در سوره مبارکه قدر، وقتی می خواهد تمامی برکات و نعمات این شب را تایید کرده و مُهر بزند، از کلمه "سلام" بهره میگیرد، چنانکه میفرماید: "سلامُ هی حَتی مَطلعِ الفَجر" که این مسئله نیز بازگوی اهمیت کلمه "سلام" در کلام های الهی است؛ زیارتنامه حضرت معصومه(س) نیز مملوء از این سلام های عرشی است.عبارت "سلام" دو محضر غایب و حاضر دارد که مقام حاضر آن، همان مقام تشرف است؛ برای مثال هنگامی که در زیارت نامه حضرت معصومه میخوانیم "السلام علیک یا رسول الله" این سلام به این معناست که حضرت رسول (ص) را در مقابل ما حضور داشته و به ایشان عرض سلام می کنیم؛ این نوع سلام که محضرِ حاضر دارد، به دلیل مقام والای حضرت معصومه(س) در زیارت نامه ایشان ذکر شده است.
حضرت معصومه (س) دارای صفت "شان کبیر" است
رئیس اداره پژوهش پژوهشکده آستانه مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) مبنی بر اینکه "هرکس حضرت معصومه(س) را زیارت کند، بهشت برای اوست"، گفت: این روایت، در واقع این حقیقت را برای ما بازگو میکند که زائر حضرت معصومه(س) مالکیت بهشت را پیدا میکند و کسی که مالک بهشت شود، میتواند دیگران را نیز شفاعت کرده و باخود به بهشت ببرد؛ در واقع زائر این بانوی بزرگوار، خودش می تواند شفیع دیگران شود.
عباسی در رابطه با عبارت "شاناً من الشان" که در زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه(س) ذکر شده است، اظهار کرد: در زیارت نامه ایشان آمده است "یافاطمه اشفعی فی الجنه فاِنَّ لکِ عندالله شاناً من الشان"، و این عبارت معنای بسیار فاخری در آن نهادینه شده است که مفهوم آن را میتوان از زیارت جامعه کبیره، درک کرد.
وی افزود: در فرازی از زیارت جامعه کبیره، عبارت "والجاهُ العظیم والشان الکبیر و الشفاعه المقبوله" ذکر شده است، به این معنا که "شفاعت قبول" عطف به مقام و شان والاست؛ بنابراین حضرت معصومه(س) نیز مقام شفاعت دارند چراکه طبق زیارتنامه این بزرگوار، ایشان از آن "شاناً من الشان " که همان مقام و شان کبیر است، برخوردار هستند.
مرجع : ایسنا