کد مطلب : ۳۴۳۳۳
آیت الله جوادی آملی: این مملکت همهاش مملکت گریه نیست
آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی در همایش ملی فرهنگ دفاعی ـ امنیتی بر اساس آموزه های مهدوی، به تبیین فرهنگ مهدویت در بخش دفاعی مملکت پرداخته و اظهار داشت: محور اصلی این همایش فرهنگ مهدویت در بخش دفاعی مملکت است به ما گفتند شما هم میتوانید مهدویتی فکر کنید و مهدوی بشوید و برای اینکه مهدوی بشوید از امام دوازدهم شروع نکنید، چون مهدویت مهدی(عج) از امامت دوازدهمین امام بودن شروع نشده او فرزند رسول گرامی و امیرالمؤمنین و ائمه هدیٰ(ع) است به ما گفتند میتوانید مهدوییتان را نه تنها از شناسنامه شروع کنید بلکه باید شروع کنید, چون هر انسانی وقتی به دنیا آمد شناسنامه او به عهده پدر و مادر اوست وقتی بالغ شد شناسنامه را خود باید تنظیم کند و وجود مبارک حضرت رسول و امیرالمؤمنین(ع) الی یوم القیامه فرمودند: ما حاضریم شما را به عنوان فرزندی قبول کنیم در هر زمان, در هر زمین بگویید یا رسول الله, یا ولی الله پیوند ناگسستنی با ما برقرار کنید میشوید فرزند ما، وقتی فرزند ما شدید نه تنها رسولی و علوی فکر میکنید بلکه حسنی و حسینی میاندیشید, سجادی و باقری و صادقی و کاظمی و رضوی و تقوی و نقوی و عسکری میاندیشید و مهدوی فکر میکنید این وظیفه ماست این هنر دینپروری است که شما میتوانید فرزند رسول خدا باشید و همانند وجود مبارک آن حضرت از آغاز تا انجام, دین را با جان بپذیرید نه اینکه در عصر او مهدوی بشوید.
او در ادامه به بیان خصایص نظام مهدوی پرداخته و بیان داشت: خصیصه نظام مهدوی این است که انسان آنچه را که وجود مبارک رسول گرامی فرمود و سیزده معصوم دیگر فرمودند حتی صدیقه کبرا عملی میکند و قائم بالعقل میشود.
آیت الله جوادی آملی ادامه داد: یک وقت یک کسی میخواهد فردی زندگی کند نه بیراهه برود نه راه کسی را ببندد، فقط طمع بهشت دارد یا خوف از جهنم، این دیگر هرگز مهدوی نمیاندیشد، عادل هست اما هر عادلی مهدوی نخواهد بود. دین نگفت عادل, مهدوی است؛ دین گفت قائم بالعدل, مهدوی است؛ در سوره حدید آمده فرمود ما به اینها گفتیم شما بایستید تنها روی عدل بایستید تنها روی قسط بایستی، کسی که قائم بالقسط است نه تنها اجازه نمیدهد کسی به او ستم بکند, نه تنها اجازه نمیدهد که به دیگری ستم بکند, بلکه اجازه نمیدهد ثالثی به رابعی ستم بکند این قائم بالقسط است, اگر کسی قیام به قسط کرد دیگر اهل قعود نیست.
او در ادامه سخنانشان با بیان روایت نورانی از امیرالمؤمنین(ع) به ضرورت مبارزه با ستمگر و برحذر بودن از ستمپذیر بودن اشاره کرده و اظهار داشت: در بیانات نورانی حضرت امیر(ع) هست که جز ملت فرومایه کسی ستمپذیر نیست، ملتی که نفوذ بیگانه را تحمل میکند ذلیلِ محض است ما میخواهیم شناسنامه بگیریم به نام علوی بشویم، فرزند علی و ما را به عنوان فرزند علی میپذیرند، اگر نمیپذیرفتند که اعلام نمیکردند خب ما میخواهیم بشویم فرزند علی, حضرت فرمود اگر بچه من هستید سنگ را از هر جا آمد برگردان, سنگپذیر نباش, سنگخور نباش. اینکه میبینید ما ده سال جنگ را تحمل کردیم برای اینکه فرزند علی بودیم به ما گفت جز ملت فرومایه, هیچ کس ستمپذیر نیست سنگینترین کار را این مملکت را فرزندان شما انجام دادند.
این مرجع تقلید اظهار کرد: مستحضرید این زیارتنامهها برای ما درس است در این زیارتنامهها میخوانیم که «طبتم و طابت الأرض التی فیها دفنتم» شهید درست است که در برابر مرکّب عالم, خون شهید مرجوح است و آن راجح اما در برابر هر باران و تگرگ و برفی، حرف اول را میزند چون برف, تگرگ، باران و آب، آلودگیها را پاک میکند اما پاک کردن خباثت استکبار از اینها برنمیآید، این سگ اگر به ظرفی دهن زد میگویند «ولوق» این را خاک پاک میکند, آب پاک میکند, اما ولوق استکبار را نه خاک پاک میکند نه آب, این تنها خون شهید است که این ولوق استکبار امریکا و صهیونیستی را پاک میکند، خون شهید استکبار را پاک میکند، استعمار را پاک میکند، استثمار را پاک میکند استعباد را پاک میکند، مگر باران میتواند این آلودگی را پاک کند، باران فقط همین آلودگیها ظاهری را پاک میکند، این زیارتنامه به ما درس مهدویت میدهد.
او تصریح کرد: میوه طیب این سرزمین, مردان بزرگاند، مردان عفیفاند, مردان منزّه از اختلاس و نجومیاند, مردانی که نه بیراهه میروند نه راه کسی را میبندند، این میوه طیب یک مملکت است اگر شهید, خون داد و این سرزمین را شیار کرد و آماده میوه دادن شد، ما موظفیم شجره طوبای این سرزمین باشیم. قرآن میگوید کشور پاک شده, مردان پاک و پاکباخته تحویل میدهد.
آیت الله جوادی آملی در ادامه بر ضرورت توانمند بودن نیروهای مسلّح در همه حال نسبت به مقابله با دشمنان اشاره کرده و بیان داشت: مطلب دیگری که براساس آئین مهدویت است فرمودند شما به کسی حمله نکنید اما طرزی دفاعتان و نظامتان و ارتشتان و نیروی مسلّحتان توانمندانه زندگی کند که احدی طمع در شما نکند، میبینید این آیه ﴿ولیجدوا فیکم غلظه﴾ امر غایب است به دشمنان میگوید, دشمنان ما به امر حاضر گوش نمیدهند، چه برسد به امر غایب, یعنی حتما باید بترسند، این امر غایب به بیگانه است, امر حاضر به آشناست یعنی مرد باش تا احدی طمع نکند، مثل قلّه دماوند باش یعنی طرزی نظامیتان و استحکامتان باشد که احدی طمع نکند، یعنی آنقدر باید ستبر باشید الآن قله دماوند و سلسله جبال البرز کاری به کسی ندارد ولی احدی به خودش اجازه نمیدهد با بیل و کلنگ به جنگ قله دماوند برود. فرمود آن قدر استوار و قائم بالعقل و العدل باشید که کسی در شما طمع نکند، شما که کاری به کسی ندارید؛ بنابراین وظیفه همه ما این است که در ساختار دفاعیمان و امنیتمان نهایت علم و عقل داشته باشیم ایستادگی داشته باشیم.
او در پایان سخنان خود به لزوم وجود شعر حماسی در فرهنگ انقلاب اسلامی اشاره کرده و ابراز داشت: مطلب بعدی آن است که ما در این مملکت گریه زیاد کرده و میکنیم کار خوبی است, شعرهای آئینی زیاد داشته و داریم، شعرای آئینی فراوان داریم، کار خوبی است، اما این مملکت همهاش مملکت گریه نیست، جای مرحوم فردوسی خالی است، شما حتماً باید بیاندیشید، شعرای فردوسیمنش تربیت کنید که حماسه را در کشور زنده نگه بدارد، با گریه مشکل حل نمیشود، با حماسه مشکل حل میشود! ما فردوسی کم داریم، البته مثل فردوسی شدن کار راحتی نیست. فردوسی کسی است که در توحید الهی یک شعر باعظمت فیلسوفانه گفت که مرحوم صدرالمتألهین به عنوان سند از او نقل میکند این فردوسی با آن عظمت فلسفیاش از یک سو، این ایران را با دست خالی رستم و اسفندیار حل کرد، ما صدها رستم تربیت کردیم صدها اسفندیار تربیت کردیم, رستم کجا این عزیزان ما کجا, اسفندیار کجا این عزیزان ما کجا. یک فردوسی میخواهیم که این انقلاب را خوب تبیین کند.
او در ادامه به بیان خصایص نظام مهدوی پرداخته و بیان داشت: خصیصه نظام مهدوی این است که انسان آنچه را که وجود مبارک رسول گرامی فرمود و سیزده معصوم دیگر فرمودند حتی صدیقه کبرا عملی میکند و قائم بالعقل میشود.
آیت الله جوادی آملی ادامه داد: یک وقت یک کسی میخواهد فردی زندگی کند نه بیراهه برود نه راه کسی را ببندد، فقط طمع بهشت دارد یا خوف از جهنم، این دیگر هرگز مهدوی نمیاندیشد، عادل هست اما هر عادلی مهدوی نخواهد بود. دین نگفت عادل, مهدوی است؛ دین گفت قائم بالعدل, مهدوی است؛ در سوره حدید آمده فرمود ما به اینها گفتیم شما بایستید تنها روی عدل بایستید تنها روی قسط بایستی، کسی که قائم بالقسط است نه تنها اجازه نمیدهد کسی به او ستم بکند, نه تنها اجازه نمیدهد که به دیگری ستم بکند, بلکه اجازه نمیدهد ثالثی به رابعی ستم بکند این قائم بالقسط است, اگر کسی قیام به قسط کرد دیگر اهل قعود نیست.
او در ادامه سخنانشان با بیان روایت نورانی از امیرالمؤمنین(ع) به ضرورت مبارزه با ستمگر و برحذر بودن از ستمپذیر بودن اشاره کرده و اظهار داشت: در بیانات نورانی حضرت امیر(ع) هست که جز ملت فرومایه کسی ستمپذیر نیست، ملتی که نفوذ بیگانه را تحمل میکند ذلیلِ محض است ما میخواهیم شناسنامه بگیریم به نام علوی بشویم، فرزند علی و ما را به عنوان فرزند علی میپذیرند، اگر نمیپذیرفتند که اعلام نمیکردند خب ما میخواهیم بشویم فرزند علی, حضرت فرمود اگر بچه من هستید سنگ را از هر جا آمد برگردان, سنگپذیر نباش, سنگخور نباش. اینکه میبینید ما ده سال جنگ را تحمل کردیم برای اینکه فرزند علی بودیم به ما گفت جز ملت فرومایه, هیچ کس ستمپذیر نیست سنگینترین کار را این مملکت را فرزندان شما انجام دادند.
این مرجع تقلید اظهار کرد: مستحضرید این زیارتنامهها برای ما درس است در این زیارتنامهها میخوانیم که «طبتم و طابت الأرض التی فیها دفنتم» شهید درست است که در برابر مرکّب عالم, خون شهید مرجوح است و آن راجح اما در برابر هر باران و تگرگ و برفی، حرف اول را میزند چون برف, تگرگ، باران و آب، آلودگیها را پاک میکند اما پاک کردن خباثت استکبار از اینها برنمیآید، این سگ اگر به ظرفی دهن زد میگویند «ولوق» این را خاک پاک میکند, آب پاک میکند, اما ولوق استکبار را نه خاک پاک میکند نه آب, این تنها خون شهید است که این ولوق استکبار امریکا و صهیونیستی را پاک میکند، خون شهید استکبار را پاک میکند، استعمار را پاک میکند، استثمار را پاک میکند استعباد را پاک میکند، مگر باران میتواند این آلودگی را پاک کند، باران فقط همین آلودگیها ظاهری را پاک میکند، این زیارتنامه به ما درس مهدویت میدهد.
او تصریح کرد: میوه طیب این سرزمین, مردان بزرگاند، مردان عفیفاند, مردان منزّه از اختلاس و نجومیاند, مردانی که نه بیراهه میروند نه راه کسی را میبندند، این میوه طیب یک مملکت است اگر شهید, خون داد و این سرزمین را شیار کرد و آماده میوه دادن شد، ما موظفیم شجره طوبای این سرزمین باشیم. قرآن میگوید کشور پاک شده, مردان پاک و پاکباخته تحویل میدهد.
آیت الله جوادی آملی در ادامه بر ضرورت توانمند بودن نیروهای مسلّح در همه حال نسبت به مقابله با دشمنان اشاره کرده و بیان داشت: مطلب دیگری که براساس آئین مهدویت است فرمودند شما به کسی حمله نکنید اما طرزی دفاعتان و نظامتان و ارتشتان و نیروی مسلّحتان توانمندانه زندگی کند که احدی طمع در شما نکند، میبینید این آیه ﴿ولیجدوا فیکم غلظه﴾ امر غایب است به دشمنان میگوید, دشمنان ما به امر حاضر گوش نمیدهند، چه برسد به امر غایب, یعنی حتما باید بترسند، این امر غایب به بیگانه است, امر حاضر به آشناست یعنی مرد باش تا احدی طمع نکند، مثل قلّه دماوند باش یعنی طرزی نظامیتان و استحکامتان باشد که احدی طمع نکند، یعنی آنقدر باید ستبر باشید الآن قله دماوند و سلسله جبال البرز کاری به کسی ندارد ولی احدی به خودش اجازه نمیدهد با بیل و کلنگ به جنگ قله دماوند برود. فرمود آن قدر استوار و قائم بالعقل و العدل باشید که کسی در شما طمع نکند، شما که کاری به کسی ندارید؛ بنابراین وظیفه همه ما این است که در ساختار دفاعیمان و امنیتمان نهایت علم و عقل داشته باشیم ایستادگی داشته باشیم.
او در پایان سخنان خود به لزوم وجود شعر حماسی در فرهنگ انقلاب اسلامی اشاره کرده و ابراز داشت: مطلب بعدی آن است که ما در این مملکت گریه زیاد کرده و میکنیم کار خوبی است, شعرهای آئینی زیاد داشته و داریم، شعرای آئینی فراوان داریم، کار خوبی است، اما این مملکت همهاش مملکت گریه نیست، جای مرحوم فردوسی خالی است، شما حتماً باید بیاندیشید، شعرای فردوسیمنش تربیت کنید که حماسه را در کشور زنده نگه بدارد، با گریه مشکل حل نمیشود، با حماسه مشکل حل میشود! ما فردوسی کم داریم، البته مثل فردوسی شدن کار راحتی نیست. فردوسی کسی است که در توحید الهی یک شعر باعظمت فیلسوفانه گفت که مرحوم صدرالمتألهین به عنوان سند از او نقل میکند این فردوسی با آن عظمت فلسفیاش از یک سو، این ایران را با دست خالی رستم و اسفندیار حل کرد، ما صدها رستم تربیت کردیم صدها اسفندیار تربیت کردیم, رستم کجا این عزیزان ما کجا, اسفندیار کجا این عزیزان ما کجا. یک فردوسی میخواهیم که این انقلاب را خوب تبیین کند.
مرجع : شفقنا