تاریخ انتشار
پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۸۷ ساعت ۱۳:۳۱
۰
کد مطلب : ۳۴۳۸
توسط پيرنياكان؛

موسيقی عاشورا كتاب می‌شود

موسيقی عاشورا  كتاب می‌شود
به گزارش خیمه، این استاد دانشگاه گفت: «موسيقي عاشورا پيشينه تاريخي مفصلي دارد و من با توجه به اين‌كه زادگاهم آذربايجان است، تصميم گرفتم درباره اين موسيقي اصيل تحقيق كنم.»

وي با بيان اين كه «چاپ و انتشار اين كتاب ثبت يك فرهنگ ملي است»، افزود: «بخش عمده تحقيقات كه به شكل ميداني بود به پايان رسيده و هم‌اكنون مشغول بررسي دستگاه‌ها و پرده‌هاي موسيقي عاشورايي هستم.»

این نوازنده تصریح کرد: «به دليل پيگيري دانشجویان و هنرجویان موسیقی که به طور همیشگی خواهان نت آثارم هستند، بر آن شدم که تعدادی از ساخته‌های خودم را به علاقه‌مندان و هنرجویان در قالب كتاب "جلوه يار" تقدیم کنم.»

پیرنیاکان بیان کرد: «اين اثر قطعاتی در پیش‌درآمد و چهارمضراب شور، چهارمضراب بیات ترک و ماهور، پیش‌درآمد و چهارمضراب سه‌گاه، ضربی و چهارمضراب راست ‌پنجگاه را شامل مي‌شود كه همراه با لوح فشرده از سوي انتشارات ماهور عرضه شده است.»

وي ادامه داد: «در اين راستا تصميم دارم جلد 2 و 3 كتاب "جلوه یار" را نيز به چاپ برسانم كه شامل چهار مضراب‌ها، تصنيف‌ها و آثار اجرا نشده‌ تا امروز است.»

به گفته این استاد دانشگاه، وی به زودی و در فرصتی مناسب به ثبت تجربيات و خاطرات سال‌ها فعالیت هنری‌اش مشغول می‌شود.

داریوش پیرنیاکان در سال 1334 در آذربایجان شرقی چشم به جهان گشود. وي از 12 سالگی آموزش موسیقی و نوازندگی تار را در شهر تبریز زیر نظر "محمدعلی خان عذاری" از شاگردان درویش‌خان آغاز کرد.

وي نوازنده سه‌تار و رديف‌دان نيز هست. از این هنرمند بیش از 16 آلبوم موسیقی و چهار مجموعه تصویری به بازار آمده كه از این میان، هفت آلبوم همراه با آواز محمدرضا شجريان است.

پيرنياكان در سال 1380 گروه موسیقی شهنازی را تاسیس کرد که تا به امروز به فعالیت خود ادامه داده. وي در همین سال مفتخر به دریافت نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد شد.

این استاد دانشگاه، در تحقیق و پژوهش موسیقی نیز دست دارد و دو اثر مکتوب در این حوزه از او با عنوان "ردیف موسیقی ایرانی" معروف به میرزا عبدالله و جلد نخست "جلوه یار" به چاپ رسیده.
مرجع : ایبنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما