تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۰
۰
کد مطلب : ۳۴۷۶۱

زندگی حضرت فاطمه(س) به ۲۱ زبان مکتوب شده است

زندگی حضرت فاطمه(س) به ۲۱ زبان مکتوب شده است
«فروغ پارسا» در نشست تخصصی بازخوانی حیات اجتماعی، اخلاقی بانو فاطمه زهرا (س) که در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، گفت: این مجلس به پیشنهاد معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شده است. حضرت فاطمه در شمار برجسته ترین و تاثیرگذارترین شخصیت های اسلام هستند. اگر بگوییم همه تحولات و حرکاتی که در تشیع اتفاق افتاده بر محور ایشان است پر بیراه نگفتیم.
 
رییس انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: حضرت زهرا نه تنها بین شیعیان بلکه در بین مذاهب دیگر اسلام و در بین ادیان دیگر مورد ستایش و تمجید هستند. ما ایرانیان شور و عشق وصف ناشدنی نسبت به حضرت زهرا داریم. همیشه این پرسش است که بانو حضرت زهرا چه ویژگی های شخصیتی دارند که ما ناخودآگاه یک عشق وصف ناشدنی نسبت به ایشان داریم. مستندات تاریخی در مورد ایشان بسیار ناچیز هستند، ما حتی درباره روز، ماه و سال تولد و شهادت ایشان اطلاعات دقیق و درست تاریخی نداریم.
 
وی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) چهارمین یا پنجمین فرزند پیامبر اکرم (ص) هستند، عنوان کرد: حضرت زهرا تنها فرزند پیامبر اکرم (ص) هستند که بعد از ایشان در قید حیات بودند. مادر ایشان حضرت خدیجه از زنان بزرگ مکه بودند. حضرت زهرا زندگی کودکی و نوجوانی سختی را گذراندند. ایشان در محاصره اقتصادی و اجتماعی که قریش علیه مسلمانان داشتند در شعب ابیطالب حضور داشتند. حضرت زهرا شاهد بسیاری از خشونت ها و توهین هایی که علیه پیامبر می شد، بودند.
 
پارسا خاطرنشان کرد: بانو حضرت فاطمه پس از اینکه تشکیل خانواده دادند، مدیریت موسسه یا مجموعه فدک را بر عهده داشتند. در جریان بحث هایی که پس از رحلت پیامبر مطرح شد بانو حضرت فاطمه همچون فعال برجسته و هوشمند سیاسی تاکتیک های مختلف سیاسی را به کار بردند و تبلیغات و مذاکراتی داشتند، ایشان فعالیت های اجتماعی و سیاسی داشتند، کلاس درس و آثار ادبی داشتند. یکی از ابعاد شخصیت ایشان بعد اخلاقی و مناقب اخلاقی حضرت است.
 
رییس انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه حضرت زهرا اهل انفاق و دستگیری از فقرا بودند، تصریح کرد: ایشان اهل رسیدگی به امور یتیمان بودند. حضرت زهرا ساده زیست بودند. ایشان در عین اینکه دختر رییس جامعه مدنی بودند با تجملات مخالف بودند. با وجود اینکه کمبود منابع و گزارشات تاریخی داریم دوستداران و عاشقان حضرت در طی 15 سده همواره سعی کردند سیره حضرت زهرا را مکتوب کنند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند فاطمه سرور و برتر بانوان جهان است.
 
وی خاطرنشان کرد: به غیر از فارسی و عربی کتاب هایی با محوریت حضرت فاطمه به 19 زبان دیگر نوشته شده است و هر روز به تعداد نگرش ها در مورد شخصیت و زندگی حضرت زهرا اضافه می شود. بیشترین کتاب ها در مورد حضرت زهرا به زبان فارسی و سپس به زبان عربی است. کتاب هایی به زبان اردو، آذری، ترکی استانبولی، بنگالی، سواحلی، انگلیسی، روسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی در مورد حضرت فاطمه نوشته شده است.
 
 
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما