تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۱
۰
کد مطلب : ۳۵۵۷۶
همزمان با موعد برداشت محصول آیین سنتی زیارت؛

"بقعه ایوب انصاری" در روستای دورباش تکاب

"بقعه ایوب انصاری" در روستای دورباش تکاب
به گزارش آرمان هیأت، آرامگاه «ایوب انصاری»ملقب به «سلطان العارفین» ازفقهای قرن نهم هجری قمری  در روستای دور باش قرار دارد.
پیش از  آغاز برداشت  محصول  براساس این سنت دیرین اهالی روستا وبر اساس رسم هر ساله، چهار شنبه آخر خرداد از مسجد روستا اهالی را برای شروع فصلی کاری با چاشنی زیارت دعوت می کنند.
یکی از سرشناسان  و ریش سفیدان روستا  اهالی را با این مضمون به آغاز شروع برداشت محصولات کشاورزی فرا می خواند : اهالی محترم توجه بیورون ، صاباح پنجشنبه باش پالتاردی جمعه ده ایوب انصار (یعنی : اهالی محترم روستا پنجشنبه به نظافت خود رسیدگی کرده و لباس تمیز بر تن نموده و  جمعه نیز به زیارت ایوب انصاری می رویم و از شنبه برداشت محصولات کشاورزی را آغاز خواهیم نمود.
با این ندای ریش سفید و معتمد محل ، اهالی روز جمعه قله ۲۵۱۲ متری روستا را برای عرض ارادت به ساحت عارف نامی قرن نهم هجری ایوب انصاری پیاده روی کرده  و راهی زیارت می شوند .
 در آئین زیارت ایوب انصاری هر خانواده  نان روغنی های محلی - آش دوغ و شربت نذری خود را  بعد از فراغت از زیارت در بین یکدیگر توزیع می کنند و برای  شادی روح ایوب انصاری صلوات نثار می کنند .
پس  از زیارت و انجام کارهای جنبی کشاورزان راهی مزارع و باغات خود شده و خود را برای برداشت محصولات کشاورزی آماده می کنند.
 این رسم دیرینه همه ساله در آخرین جمعه خرداد برگزار می شود.
 بقعه ایوب انصاری مربوط به سدهٔ ۹ ه.ق است این بقعه جزو زیباترین مقابر مذهبی آذربایجان به حساب می‌آید بنای مذکور از تناسبات بسیار زیبایی برخوردار است که احتمال می‌رود ۵۰ سال بعد از فوت این عالم و فقیه این بنا را به پاس داشت وی می‌سازند و در ۱۳ کیلومتری جنوب تکاب در روستای دورباش واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۳۵ با شمارهٔ ثبت ۱۲۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما